کد خبر: ۲۴۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵ 08 June 2016
مدیرپایگاه جهانی شهرسوخته گفت: وقتی برخی ازمناطق تاریخی همچون بلخ بدلیل حجم آثار و یا مساحت، با حوزه سیستان مقایسه می شوند می بینیم، حوزه سیستان هم به لحاظ وسعت و هم بدلیل کثرت آثار مکشوفه، بسیار غنی تر از آنها است.
 
به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر روح الله شیرازی که در جلسه انجمن میراث فرهنگی سیستان سخن می گفت بابیان اینکه حوزه تاریخی سیستان معطوف به مساحت کنونی این منطقه که اکنون درخاک ایران است نمی باشد، افزود: حوزه سیستان چیزی در حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و یکی از عناوینی که می توانیم برای این منطقه با غنای فرهنگی و تمدنی استفاده کنیم، "سیستان هزار شهر" است.
 
وی ادامه داد: کاوشهای انجام شده در منطقه سیستان نشان می دهد که آثار تاریخی بسیار با ارزش و بی نظیری در این منطقه وجود دارد به گونه ای که از دوران هخامنشی، اشکانی، ساسانی و سایر ادوار تاریخی، اثرهای با ارزش زیادی کشف شده است.
 
وی با اشاره به قداست زیارتگاه بی بی دوست برای مردم منطقه سیستان، از آن به عنوان مکانی تاریخی یاد کردوافزود: این زیارتگاه، تنها زیارتگاه نبوده بلکه شهری بوده که وسعت زیادی داشته است و در این شهر تاریخی، تدفین هایی نیزپیدا شده که نشان می دهد تدفین اسلامی نبوده است.
 
مدیرپایگاه جهانی شهرسوخته ادامه داد: تدفینهایی که در بی بی دوست سیستان پیداشده بصورت طاق باز و رو به بالا بوده و نشان می دهد که تدفین بصورت اسلامی نبوده چراکه تدفینهای اسلامی رو به قبله انجام می شود و آداب و رسوم خاص خود را دارد.
 
دکتر روح الله شیرازی گفت: داشته ها و حجم اطلاعاتی که ما اکنون از حوزه سیستان داریم معطوف به کاوشهایی است که تا کنون صورت گرفته و قابل مقایسه با اصل موضوع نیست و در واقع بخش بسیارکوچکی از داشته های مردم در آن دوران را نشان می دهد.
 
وی با بیان اینکه باید فعالیتهای فرهنگی که در منطقه صورت می گیرد تداوم یافته و مستمر باشد، گفت: کاوشها، حفاریها و بازسازیهای فرهنگی که در منطقه سیستان صورت می گیرد نباید به صورت مقطعی و گذرا باشد بلکه باید به صورت مستمر انجام شود.
 
وی در ادامه افزود: تمام اطلاعاتی که ما از شهر سوخته داریم که به عنوان بهشت باستانشناسان معروف است و شهرت جهانی پیدا کرده، مربوط به پنج درصد کاوشی بوده که از ابتدا تا کنون بر روی این شهر تاریخی توسط باستانشناسان مختلف صورت گرفته است.
 
مدیرپایگاه جهانی شهرسوخته گفت: حال اگر تداوم کاوش برشهرسوخته صورت گیرد و پنج درصد، به 25 درصد افزایش یابد خواهیم دید که چه حجم اطلاعاتی از شهرسوخته بدست می آوریم به گونه ای که دنیا را شگفت زده می کند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار