کد خبر: ۲۴۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴ 07 June 2016
رئیس اداره محیط زیست نوشهر گفت: به دلیل اینکه شوکا در فصل سرد سال برای یافتن غذا به پایین دست می آید از این رو بیشترین تلفات را در شکار غیرمجاز دارد.

به گزارش تابناک مازندران، كامبیز محسن سلطانی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دستگیری شكارچیان غیرمجاز در نوشهر، اظهار كرد: در منطقه ماشلک به دلیل اینکه «شوکا» در ایام زمستان بر اثر برف و سرما به مناطق پایین دست می‌آید شکارچیان از این موقعیت سوء استفاده کرده و اقدام به شکار می‌کنند و در این مورد شوکا بیشترین تلفات را در بحث شکارهای غیرمجاز دارد.

وی با اشاره به شکار مرال و عدم تلفات پلنگ در منطقه، تصریح کرد: جنگل راه‌های ورودی و خروجی مختلفی دارد و نمی‌توان همه این راه‌ها را کنترل و مسدود كرد و امکانات شکارچیان نیز از نیروهای محیط زیست بیشتر است.

رئیس اداره محیط زیست نوشهر  با بیان اینكه در گشت‌های شبانه متخلفان زیادی دستگیر شدند، خاطرنشان كرد: پیشگیری از شکار از سوی شکارچیان از اهداف این اداره است و در این زمینه تا 80 درصد موفقیت كسب شده است.

محسن سلطانی از شناسایی چهار شكارچی در هفته گذشته در یک کمین شبانه خبر داد و خاطرنشان كرد: در این عملیات شکارچیان در مواجهه با نیروهای اداره فرار کردند و از آن‌ها یک گوشی ساده موبایل و دو کوله کشف و ضبط شد و این اقلام پس از صورت‌جلسه تحویل دادگاه کجور شد و افراد متواری نیز شناسایی شدند.

وی ادامه داد: حکم دو شکارچی متخلف که 16 فروردین امسال دو رأس «مرال» را شکار کرده بودند نیز از سوی دادگاه کجور صادر شد در حالی که هنوز جریمه محیط زیست در جای خود محفوظ است.

این مسئول با اشاره به کشف گوشت «خرس» شکار شده در یکی از منازل  با حکم دادستانی، ابراز كرد: پرونده این موضوع در دست بررسی برای صدور حکم نهایی است.

محسن سلطانی  كمبود نیروی انسانی را از مهم ترین مشكلات محیط زیست نوشهر عنوان كرد و یادآور کرد: با توجه به اینكه در منطقه البرز مرکزی قرار داریم، ‌کمبود نیروی انسانی از مشکلات محیط زیست نوشهر است و همچنین سرانه استاندارد جهانی به ازای هر هزار هکتار یک نفر نیرو است.

وی با بیان اینكه مخالف ورود صنایع متناسب با منطقه حفاظت شده البرز مرکزی نیستم، اظهار كرد: محیط زیست بیت‌المال است و متعلق به نسل آینده نیز هست و بنابراین باید از آن محافظت شود.

رئیس اداره محیط زیست نوشهر در ادامه با اشاره به اینكه در روستاها نیز در بحث مشکلات آلودگی فاضلاب‌ها  توصیه می شود  و چاه «سپتیک» و سپس جذبی ایجاد شود، تصریح كرد: در بسیاری از روستاها لوله‌های فاضلاب به داخل رودخانه‌ها و نهرها رهاسازی شده‌اند و وظیفه شوراها و دهیاران است تا در این زمینه و در راستای حفظ و حراست از محیط زیست اقدام اساسی انجام دهند.

محسن سلطانی در مورد نیروگاه زباله سوز نوشهر گفت: موافقت‌های ادامه ساخت نیروگاه انجام شد تا پس از انجام طرح توجیهی و ارزیابی، روند احداث ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینكه جلوی ورود خودروهای تانکر فاضلاب‌کش چالوس به نوشهر را که برای تخلیه به نوشهر می‌آمدند گرفته شد، تصریح كرد: موقع بارندگی، میزان شیرابه‌ها در محل دپوی زباله‌ها افزایش می‌یابد این به آب‌های سطحی و سفر‌ه‌های زیرزمینی آسیب جدی وارد می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست نوشهر افزود: بارها در جلسات به شهرداری اعلام کردیم که منطقه‌ای را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا چاه «سپیتک» ایجاد کند و حتی شرکت‌هایی را هم معرفی کردیم اما هنوز اقدامی نکردند.

محسن سلطانی با بیان اینكه با راه‌اندازی نیروگاه زباله‌‌سوز، بحث شیرابه‌ها نیز برطرف می‌شود، گفت: آلودگی رودخانه‌ها و دهانه آن‌ها در سمت دریا سبب می‌شود تا تخم‌ریزی ماهی‌ها انجام نشود و در نتیجه میزان تولید ماهی در دریا کم می‌شود.

وی در پایان گفت: محیط زیست  تا 10 سال پیش در فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها در دهانه رودخانه‌ها چادرهای خود را بر پا می‌کرد  و به طور شبانه‌روزی کار حفظ و حراست را انجام می‌داد اما از 10 سال پیش به بعد این موضوع به شیلات واگذار شد که البته محیط زیست  همچنان در کنار شیلات قرار دارد و  کمک می‌کند تا مشکلات در این حوزه کم و برطرف شود.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار