کد خبر: ۲۳۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶ 01 June 2016
یك كارشناس تغذیه  درباره نحوه تهیه پنیر و باورهای عامیانه در این زمینه نظرات جالبی ارائه داده است.
تابناک مازندران/ ریحانه شهرستانی فر اظهار كرد: همه افراد  پنیر را به عنوان لبنیات می شناسند،  اما میزان پروتئین پنیر  بسیار بالا است و در گروه‌های غذایی به عنوان گوشت در نظر گرفته می شود.

وی افزود: كارشناسان تغذیه  برای  شخصی  كه  رژیم دارد یك قطعه پنیر را  به عنوان یك واحد گوشت در نظر می گیرند چون سطح پروتئین فشرده پنیر بسیار بالا است.

وی با بیان اینكه پنیر منبع كلسیم است، اما در كنار آن سرشار از  پروتئین است، ابراز كرد: اینكه گفته می شود زیاد خوردن پنیر باعث كند ذهنی و یا لكنت زبان می شود، نتیجه  یكسری باورهای  اشتباه تغذیه ای  در اذهان  است، البته نمی توان این باور را رد كرد ولی به صورت كامل نیز نمی توان پذیرفت.

این كارشناس تغذیه خاطرنشان كرد: با دریافت پنیر میزان دریافت كلسیم در بدن افزایش می یابد و به دلیل ایجاد تعادل بین دریافت فسفر و كلسیم در بدن  گفته می شود كه پنیر با یك منبع فسفر دریافت شود بهتر است زیرا با جذب هر دو هم در سلامت استخوان ها تاثیر مثبت دارد و هم برای سلامت دندان و هم در نشست فسفر در مغز تاثیر مثبت دارد.

شهرستانی فر در تكمیل  سخنان خود با اشاره به اینكه فسفر در میزان هوش تاثیرگذار است، خاطرنشان كرد: اگر میزان دریافت كلسیم در بدن افزایش یابد تعادل میزان فسفر و كلسیم بدن بهم می خورد و به همین دلیل گردو با پنیر مصرف می شود تا بین كلسیم و فسفر تعادل ایجاد شود.

 

بهترین زمان مصرف لبنیات در طول روز است

 

وی ادامه داد: لبنیات چون سرشار از كلسیم هستند اگر در طول روز مصرف شوند بهتر است زیرا زمانی جذب كلسیم ما به خوبی صورت می گیرد كه ویتامین D به بدن برسد و جذب شود  و در طول روز هم با تابش نور خورشید بر روی پوست ویتامین D تولید می شود.

این كارشناس تغذیه تنها منبع دریافت ویتامین دی را نور آفتاب دانست و گفت:  از ویتامین D منبع غذایی زیادی نداریم و بسیار محدود است مگر اینكه شیر با این ویتامین غنی شده باشد و به صورت دستی ویتامین D اضافه شده باشد و به همین دلیل با دریافت كلسیم در طول روز جذب كلسیم افزایش می یابد.

 

پنیر پیتزا جزء پنیرهای پر چرب است

 

شهرستانی فر با اشاره به اینكه پنیرها از نظر انواع بسیارگسترده است، اظهار كرد:  برخی پنیرها شاید اصالتی ایرانی و سنتی نداشته باشد كه كاربردی غیر ازصبحانه دارند و انواع آن در كارخانه های مختلف تولید می شود و شامل پنیرهایی هستند  كه غیر از صبحانه استفاده می شوند.

وی متذكر شد: پنیر پیتزا جزء پنیرهای پر چرب است كه برای رژیم مناسب نیست و به همین دلیل برای کودکانی كه در سن رشد هستند مشكلی ندارد و می توان به آنها همراه با غذا پنیر پیتزا طبخ شده داده شود، چون هم در جذب  غذا كمك  می كند  و هم میزان كلسیم آن بالا است.

این كارشناس تغذیه  ادامه داد: پنیر پیتزا به لحاظ پر چرب بودن برای بزرگسالان و یا افراد چاق مناسب نیست و توصیه می شود از پنیر پیتزا كمتر استفاده شود.

شهرستانی فر به انواع روش تولید پنیر اشاره كرد و یاد آور شد: پنیرهای محلی كه افراد در روستا تولید می كنند از نظر كلسیم هیچ مشكلی ندارد ولی برای بهداشتی بودن بهتر است سه ماه در آب نمك خوابانده شود.

وی تصریح كرد: پنیرهای سنتی به دو روش تهیه می شود كه یا با سركه  و یا با مایه پنیر تهیه می شود؛ در روشی كه با سركه بدست می آید شیر به صورت كامل به جوش می آید و زمانی كه در حال جوشیدن است سركه را اضافه می كنند.

این كارشناس تغذیه  خاطر نشان كرد: در روش دوم كه با  مایه پنیر بدست می آید نیازی به جوشیدن شیر نیست  ولی در این روش میكروب های شیر از بین نمی رود و به همین دلیل توصیه می شود مدت سه ماه در آب نمك بماند تا خطر مبتلا به تب مالت را از بین ببرد.

شهرستانی فر در ادامه توصیه كرد:  لبینات باید به صورت كم چرب مورد استفاده قرار گیرد و پنیر هم كه از خانواده لبنیات است  ز این دسته تلقی می شود.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار