کد خبر: ۲۳۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲ 29 May 2016

کارشناس محصولات سردسیری و نهال جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: انگور یاقوتی که زود رس ترین انگور ایران است از اول خرداد وراد بازار مصرف شده است.

حسین جهانتیغ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه سیستان وبلوچستان، اظهار کرد: پیش بینی می شود در پایان فصل برداشت بیش از 30 هزار تن انگور تولید و روانه بازار شود.

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان دارای 3590 هکتار باغ انگور است که بیش از 85 درصد باغات آن را انگور یاقوتی به خود اختصاص داده که برداشت آن نیز از اول خردادماه شروع شده است.

وی با اشاره براینکه در حال حاضر در 15 شهرستان استان، انگور یاقوتی کشت و شهرستانهای زهک هامون خاش هیرمند و زاهدان بیشترین باغات انگور را به خود اختصاص داده اندخاطر نشان کرد: طی چند سال اخیر نیز در شهرستان های سراوان، ایرانشهر و نیکشهر نیز این محصول کشت می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر انگور یاقوتی قرمز ارقام دیگر انگور شامل، یاقوتی سفید فخری سنگک امیری لعل حاجی عباسی چشم گاوی قندهاری مایه میش غلامی و شست عروس در سیستان و بلوچستان کشت و تولید می شود.

جهانتیغ افزود: سالانه بیش از 400 هزار اصله نهال انگور یاقوتی در نهالستانهای مجوز دار استان تولید می شود که جهت تامین این نهال ها یارانه به تولیدکنندگان پرداخت می شود.

باستانشناسان قدمت انگور یاقوتی در سیستان را به بیش از 5000 سال قبل برآورد کرده‌اند، بقایای این محصول در حفاری های شهر سوخته پیدا شده و نشان داده است که یک محصول اقتصادی و استراتژیک برای مردم باستان بوده است.

بر اساس تحقیق کارشناسان کشاورزی، انگور یاقوتی در دمای کمتر از40 و بیشتر از 15 درجه سانتیگراد بهترین شرایط رشد و تولید میوه را پیدا می‌کند، این دما همان دمایی است که فصل بهار در شمال سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده و به عنوان مزیتی برای تولید این محصول به شمار می‌رود.

درست 10 سال قبل، براي نخستین بار در ايران، این نوع انگور(انگور یاقوتی قرمز) و 14 نمونه بومی آن در سیستان و بلوچستان، شناسنامه ژنتيكي دریافت کردند، شناسنامه ای که به این انگور،عنوان زودرس ترین میوه بهار را لقب داد.

علاوه بر این به گفته کارشناسان پزشکی استفاده از این میوه در کنترل فشار خون و کلسترول بالا می تواند موثر باشد، همچنین مصرف این میوه‌ کوچک و بی دانه می‌تواند برای درمان چاقی، خونریزی معده، رماتیسم، سوء هاضمه، سنگ کلیه وعفونت های روده ای نیز موثر باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار