کد خبر: ۲۳۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳ 26 May 2016
مدیرپایگاه جهانی شهرسوخته گفت: شهرسوخته اطلاعات مفیدی از گذشتگان را در اختیار باستان شناسان گذاشته است.

دکتر روح ا... شیرازی در حاشیه آئین بهره برداری از نخستین آزمایشگاه زیست باستان شناسی در پایگاه جهانی شهرسوخته، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه خلع وجود یک آزمایشگاه زیست باستان شناسی در سیستان به وضوح احساس می شد، افزود: متأسفانه در کل ایران، یک چنین پایگاه هایی که بتوانند، اطلاعات به ما بدهند وجود ندارد و براین اساس، تصمیم گرفتیم تا گامی در جهت برطرف کردن این خلع برداریم.

وی اضافه کرد: برای تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه پایگاه جهانی شهر سوخته اعم از زیست باستان شناسی، حفاظت و مرمت بالغ بر یک میلیارد ریال هزینه شده که با وجود راه اندازی این آزمایشگاه، هنوز با کمبود تجهیزات مواجه هستیم.

شیرازی اذعان کرد: تا پیش از این، کسانیکه که از شهرسوخته بازدید می کردند معمولاً اطلاعات درستی از میزان یا نوع یافته هایی که  درکاوشهای باستان شناسی بدست می آوریم نداشتند و نهایتا باقدم زدن بر روی تپه ها به تماشای بخشهای مختلف سایت می پرداختند، اما اینکه از لایه های باستانی چه مواد فرهنگی و چه اشیائی بدست می آید و این اشیاءچگونه می توانند به ما اطلاعات لازم را برای جنبه های مختلف زندگی مردم بدهند، نداشتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای انجام مطالعات، نیاز به میکروسکوپهای پیشرفته است که برای تهیه آنان به دو میلیارد ریال اعتبار نیاز است. گفت: برای آنکه مردم بتوانند جنبه های مختلف زندگی را در این شهر باشکوه باستانی لمس کنند، اشیاء بدست آمده از کاوشهای صورت گرفته در ویترین ها به نمایش گذاشته شده و همچنین دربخشهایی از موزه تدفینهای شهرسوخته نیز بازسازی گردید.

مدیرپایگاه جهانی شهرسوخته افزود: باستان شناس در عملیات میدانی به عنوان اولین فاز، داده های باستانی را از لایه های باستانی استخراج کرده و در مرحله دوم مطالعاتی را صورت می دهند که پس از انجام کارهای میدانی باید درآزمایشگاهها و اتاق های کارباستان شناسان صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در کاوشهای باستان شناسی حجم بسیار زیادی از بقایای بدست آمده را گیاهانی همچون زغال ها، دانه های گیاهی و یا فیتولیدهای گیاهی تشکیل می دهند، این گیاهان را معمولاً می توان با روشها و تکنیکهای خاصی از بافتهای باستانی بدست آورد و با استفاده از یافته های بدست آمده از آنان اطلاعات لازم را در زمینه جنبه های آب و هوایی، پوشش گیاهای و رابطه بین انسان و گیاهان کسب کرد.

دکتر روح ا... شیرازی ادامه داد: این دیدگاهها به عنوان دیدگاههای نوین در علم باستان شناسی مطرح هستند اما در دیدگاههای سنتی باستان شناسی اهمیتی به این داده ها نشده و عملا دور ریخته می شده اما امروزه به کمک ابزار و تکنولوژی که در اختیار داریم می توانیم مقدار بسیار زیادی داده و اطلاعات مفید را از آنان بدست بیاوریم.

وی اضافه کرد: پس از یک دوره وقفه چهار ساله از سال 1376 تاکنون این کاوش ها در شهرسوخته تداوم داشته است و اکنون اطلاعات بسیار خوبی در زمینه جنبه های مختلف زندگی مردم اعم از رژیم غذایی، آداب و رسوم، سنتها، آئینها، سنتهای تدفین، شیوه های معماری، تکنولوژی، سفالسازی، صنایع سنگ و حتی ساخت ظروف کسب شده است.

مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته گفت: سعی براین است تا آزمایشگاه هایی همچون زیست باستان شناسی، با قدرت و قوت بیشتری بتوانند وارد مدار شده و کار خود را آغاز کنند تا بتوان پایگاه جهانی شهرسوخته را به عنوان یک مرکز مطرح کرد که نه تنها نیازمندیهای پژوهشی در حوزه شهر سوخته و محوطه های اقماری در منطقه سیستان را پوشش دهد بلکه بتواند این خدمات را به سایر بخشهای ایران گسترش دهد و مطالعات در این زمینه را برای محوطه های باستانی کشور انجام دهد.

مدیرپایگاه جهانی شهرسوخته گفت: تکمیل کاوشهای فصلهای گذشته، مدیریت داده ها، گسترش مطالعات میان رشته ای و مطالعات دیرین اقلیم شناسی در منطقه سیستان از برنامه های فصل جدید کاوش در شهرسوخته هستند که امید است بتوان به بهترین شکل ممکن ان ها را پیش برد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار