مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه شیراز،رسیدگی به شکایات دانشجویان را ضروری دانست و افزود: این شکایات، بیشتر اعتراض به وضعیت بهداشت و امکانات خوابگاههای خودگردان و کیفیت آموزش را در بر می گیرد.
کد خبر: ۲۳۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲ 15 April 2015
به گزارش تابناک فارس و نقل از ایسنا،دکتر بابک شمشیری در کنفرانس خبری، بازدیدهای انجام شده، نتایج نظارت و پایش فعالیت ها در مراکز آموزش عالی را تاثیرگذار بر رونق کیفیت آموزش و پژوهش دانست.

وی با اشاره به اینکه 182 مرکز آموزش عالی و پژوهشی در استان وجود دارد گفت: افزایش موسسات و مراکز آموزش عالی نسبت به سال های گذشته سیر صعودی داشته و این رشد سریع، وظایف دفتر نظارت و ارزیابی را دشوار کرده است.

شمشیری در خصوص سیاست های آینده این دفتر افزود: در تصمیم گیری های اخیر علاوه بر بازدید های ادواری به کیفیت نیز توجه ویژه ای شده و رویکرد از کمی به سمت کمی و کیفی گرایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در بازدیدها به کیفیت اهمیت بیشتری داده می شود خاطرنشان کرد: رشد مراکز عالی در کشور و فارس رقابت قابل ملاحظه ای را ایجاد کرده است اما باید این موضوع مد نظر قرار داده شود که توجه به کیفیت آموزش و پژوهش باعث پایداری این مراکز و رشد علم خواهد شد.

شمشیری بر لزوم ایجاد ارتباط و تعامل بین دفتر نظارت و مراکز عالی تاکید کرد و گفت: سال گذشته در راستای همکاری های همه جانبه با مراکز آموزش عالی، نظارت و ارزیابی انجام شده است و نشان داده شد که وظیفه این دفتر تنها ایراد گرفتن نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مشاور در کنار مراکز و موسسات همکاری های لازم انجام شد و سعی بر این بود که نگرش های منفی از میان برداشته شود.

شمشیری اعتماد و احترام را از ملزومات روابط میان دفتر نظارت و مراکز آموزش عالی دانست و گفت: با توجه به اینکه دولت نیز در مسیر اعتماد سازی با مردم گام برمی دارد ما هم به عنوان یک زیر مجموعه علمی و آموزشی این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

وی نسبت به تداوم موفقیت های دفتر نظارت و ارزیابی در سال جاری ابراز امیدواری کرد و افزود: پاسخگویی به دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان مراکز آموزش عالی یکی از وظایفی است که با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

دبیر هیات نظارت و ارزیابی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی فارس اضافه کرد: حتی اگر این شکایات مبنای محکمی نداشته باشند پس از بررسی های لازم در مورد آنها قضاوت و تصمیم گیری خواهد شد.

شمشیری در خصوص گسترش دامنه فعالیت های دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه شیراز در سال گذشته یادآور شد: بعضی از موسسات پژوهشی مانند پارک علم و فناوری، پایگاه استنادی جهان اسلام، مرکز علوم منطقه ای علوم و فناوری و دانشگاه فرهنگیان که پیش تر بر فعالیت آنها نظارتی نمی شد، در فهرست قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه حتی واحدهای مختلف دانشگاه شیراز نیز در سال گذشته مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته اند افزود: تشویق در اولویت رویکردهای دفتر نظارت و ارزیابی قرار گرفت و از بین دانشگاههای مختلف بهترین مرکز با توجه به شاخص های مورد نظر، انتخاب و به جامعه معرفی شد.

شمشمیری ایجاد رقابت سالم را از اهداف این انتخاب دانست و افزود: از آنجا که مهم ترین دغدغه مراکز آموزش عالی در حال حاضر بهبود کیفیت است این رقابت می تواند تحقق اهداف را ضمانت کند.

وی در عین حال گفت: البته لزومی ندارد که این رقابت هر سال برگزار شود و انتخاب ها باید در صورت نیاز و با توجه به شاخص های پژوهشی، آموزشی ، فرهنگی، امکانات فیزیکی، تجهیزات و فضاهای آموزشی انجام شود.

شمشمیری با اشاره به اینکه هر دانشگاه در رده خود مورد قضاوت قرار گرفته است گفت: دانشگاه آزاد استهبان ، دانشگاه پیام نور مرکز شیراز ، مرکز علمی و کاربردی مخابرات راه دور و موسسه آموزش غیر دولتی و غیر انتفاعی زند در رقابت با مراکز همسان به عنوان برترین ها انتخاب شدند.

وی رسیدگی به شکایات دانشجویان را ضروری دانست و افزود: این شکایات، بیشتر اعتراض به وضعیت بهداشت و امکانات خوابگاههای خودگردان و کیفیت آموزش را در بر می گیرد.

شمشمیری نسبت به آمار زدگی در جوامع علمی و آموزشی ایران ابراز تاسف کرد و گفت: اگر دانشگاهی 50 عضو هیات علمی داشته باشد اما از توانمندی و کیفیت آموزشی لازم برخوردار نباشد، فعالیت آن بی فایده ای دارد.

وی بر لزوم رعایت استانداردها در مراکز دانشگاهی تاکید کرد و گفت: اشتیاق جامعه دانشجویان به تحصیلات تکمیلی تمایل را برای راه اندازی مراکز مورد نیاز بیشتر کرده است اما نباید نسبت به کیفیت این مراکز بی توجه بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار