طرح‌های دریا از ابتدای خردادماه امسال در مازندران بازگشایی می‌شود که امیدواریم با بررسی مشکلات و رفع نواقص، مردم به‌صورت بهینه از زیبایی‌ها و جذابیت‌های بیکران آبی بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۲۳۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴ 17 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، از زیبایی‌های بیکران آبی دریا هرچه بگوییم کم گفتیم، با خیره شدن هر چند برای لحظه‌ای کوتاه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به فراموشی سپرده شده و انسان به آرامشی وصف‌ناپذیر دست می‌یابد؛ استان مازندران نیز به‌واسطه برخورداری از این موهبت خدادادی سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است، به‌ویژه فصل گرما به اشتیاق بهره‌مندی از آن به این استان سرسبز سفر می‌کنند.

به‌دلیل امکانات محدود مالی تاکنون نتوانستیم از ظرفیت‌های دریا برخوردار شویم درحالی‌که در برخی نقاط و بدون داشتن این موهبت با ایجاد حوضچه‌های مصنوعی توانستند درآمد اقتصادی و در برخی موارد اشتغال پایدار ایجاد کنند.

با توجه به امکانات محدود همه ساله طرح‌های دریا به‌منظور ارائه خدمات به مسافران و  حفظ جان و سلامت آنان در مازندران اجرا می‌شود اما با این حال باز هم شاهد غرق شدن افراد بسیاری هستیم که بیشتر این افراد در نقاط خارج از طرح‌های دریا بودند: بیشتر مسافران جذب این نقاط ممنوعه می‌شوند، چراکه در طرح‌های دریا نیز امکانات چندانی وجود ندارد تا مسافران جذب شوند و بتوانند از زیبایی‌هایی دریا بهره‌مند شوند.

نکته‌ای دیگر اینکه در برخی نقاط وجود زباله در سواحل، منظره بدی به‌وجود آورده به‌گونه‌ای که انسان نمی‌تواند از این زیبایی استفاده کند، این موضوع در برخی نقاط تا جایی است که به‌جای شن، خش‌خش زباله در زیر پا احساس می‌شود که لازم است با فرهنگ‌سازی درست شاهد چنین مناظری نباشیم.

با توجه به اینکه استفاده از دریا حق همه افراد جامعه است؛ بانوان به‌واسطه محدودیت‌هایی که دارند شرایط در طرح‌های دریا برای استفاده بانوان فراهم نشده و خانم‌ها با مشکلات بسیاری مواجه بودند.

* سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز گردشگری ساحلی استاندارد

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در این‌باره اظهار کرد: می‌توان از ظرفیت بالقوه گردشگری دریایی مازندران در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل که محور آن کارآفرینی و اشتغال است، به‌خوبی بهره برد.

مهران حسنی با بیان اینکه تاکنون نتوانستیم به‌صورت بهینه‌ و آنچه که مدنظر در گردشگری ساحلی و دریایی بوده استفاده کنیم، گفت: تاکنون توجه به جاذبه طبیعی در مازندران بیشتر معطوف به جنگل بوده و جاذبه طبیعی دریا هم با عنوان یک ظرفیت در سرمایه‌گذاری برای ایجاد مراکز گردشگری ساحلی و دریایی استاندارد نه این ظرفیت‌هایی که به‌صورت پراکنده در استان وجود دارد در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

وی با اعلام اینکه در چند سال اخیر محصول جدیدی از گردشگری با عنوان گردشگری حلال در دنیا رواج یافته است، اضافه کرد: کشور ایران به‌ویژه مازندران می‌تواند ظرفیت خوبی در بحث گردشگری حلال باشد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: گردشگری حلال تنها انحصار به غذاهای حلال نیست، بلکه تفریح و سرگرمی‌ها با نگاه به این موضوع که ساحل مازندران می‌تواند نقش اساسی در جذب گردشگران کشورهای مسلمان که علاقه‌مند هستند به‌صورت خانوادگی مسافرت کنند؛ باید از این موقعیت به‌خوبی استفاده شود.

حسنی افزود: البته سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز گردشگری ساحلی استاندارد تورهای دریایی، ورزش‌‌های تفریحی آب، اسکی روی آب، جت‌اسکی و ماهیگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی درباره بحث سرمایه‌گذاری در حوزه ساحل و دریا، اظهار کرد: در این‌باره به‌دلیل اینکه دست‌اندرکاران در این حوزه نقش دارند تشکیل شورای راهبری گردشگری دریایی می‌تواند با همفکری و هم‌اندیشی تسهیل در امور سرمایه‌گذاران صورت گیرد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: با توجه به اینکه امسال با عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری شده و پنجره واحد سرمایه‌گذاری نیز شکل گرفته، تسهیل در سرمایه‌گذاری با رعایت قوانین و مقررات مورد توجه است.

* ساحل و دریا باید در چهار فصل میزبان گردشگران باشد

حسنی با تأکید بر اینکه می‌توان از هر فرصتی در بخش ساحل و دریا استفاده کرد، خاطرنشان کرد: به‌عنوان نمونه می‌توان از ظرفیت شیلاتی در حوزه گردشگری بهره برد.

وی تصریح کرد: تأکید ما این است که از ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیراصولی در ساحل جلوگیری شود و مراکز گردشگری ساحلی و دریایی با رعایت استانداردها ایجاد شود تا گردشگران جذب شوند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در پایان گفت: امیدواریم ساحل و دریا در چهار فصل میزبان گردشگران باشد نه اینکه در فصل تابستان صرفاً برای شنا و در مدت محدودی شاهد حضور مسافران باشیم که در واقع نمی‌توان گفت سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد.

* ورود موج نخست گردشگران از هفته آینده در مازندران

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران در این‌باره با اشاره به بازگشایی طرح‌های دریا از ابتدای خرداد ماه امسال در مازندران، اظهار کرد: حدود 95 طرح امسال در دریای مازندران اجرا می‌شود و مقدمات کار برای بازگشایی طرح فراهم شده است.

علیرضا یونسی بیان کرد: جلسات نهایی با فرمانداران شهرستان‌های ساحلی برگزار شد و توصیه‌ها، بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به بازگشایی طرح دریا از هفته آینده موج نخست جمعیت گردشگران وارد مازندران می‌شوند که قسمت عمده آنان قصد استفاده از ساحل و دریا را دارند، افزود: تمامی مجموعه‌ها از جمله ناجیان غریق، جمعیت هلال‌احمر و سایر، آمادگی کاملی برای ارائه خدمات به گردشگران دارند.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران ادامه داد: قرار بود مانور امداد و نجات ابتدای خرداد ماه برگزار شود که به‌دلیل اینکه امکان حضور برخی افراد وجود نداشت، چهارم خرداد ماه امسال برگزار می‌شود.

یونسی اضافه کرد: از هشت طرح جدید ساحلی که آماده‌سازی آن از سال گذشته آغاز شده، 6 طرح در خرداد ماه افتتاح می‌شود تا مردم و مسافران از این طرح‌ها برخوردار شوند.

* پرداخت کامل مطالبات ناجیان غریق

وی در مورد استفاده خانم‌ها از طرح‌های دریا، تصریح کرد: از 95 طرح حدود 50 طرح برای استفاده آقایان و بانوان بوده که مازندران در این زمینه از جایگاه خوبی برخوردار است.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران درباره بحث زباله، یادآور شد: امسال مقرر شد افرادی به‌صورت مستمر مسؤولیت جمع‌آوری زباله در سواحل را برعهده بگیرند و همچنین افرادی که از سواحل استفاده می‌کنند نباید آن را در هر نقطه‌ای رهاسازی کنند و باید در اماکن مشخص شده قرار دهند.

یونسی در پایان درباره مطالبات ناجیان غریق از سال گذشته، گفت: مطالبات آنان به‌صورت کامل پرداخت شده است.

* اجرای طرح ملی مدیریت یکپارچه و سامان‌دهی سواحل دریای مازندران

سرپرست جمعیت هلال‌احمر مازندران در این‌باره اظهار کرد: طرح ملی مدیریت یکپارچه و سامان‌دهی سواحل دریای مازندران با هدف کاهش غریق در تابستان امسال و ارائه خدمات امداد و نجات به مسافران و گردشگران با محوریت جمعیت هلال‌احمر استان و مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اجرا می‌شود.

مجتبی اکبری بیان کرد: براساس تصمیمات گرفته‌شده و به‌منظور استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود و یکپارچه‌سازی همه عناصر دخیل در فرآیند امداد و نجات در سواحل ازجمله هیأت نجات‌غریق، جت‌اسکی و قایق‌رانی، اورژانس و سایر مجموعه‌های ذی‌ربط، تمرکز فعالیت‌ها با محوریت جمعیت هلال‌احمر صورت گیرد تا برنامه‌ها و طرح‌های کاهش غریق با اثربخشی بیشتری عملیاتی شود.

* امکانات بیشتری برای خانم‌ها در نظر گرفته شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در این‌باره با بیان اینکه طرح دریا مربوط به دفتر اجتماعی استانداری مازندران است، اظهار کرد: بودجه و اعتبار ملی برای سامان‌دهی طرح‌های دریا شامل آقایان و بانوان است و خانم‌ها با توجه به محدودیت‌هایی که در استفاده از دریا دارند باید از این نعمت طبیعی برخوردار شوند.

مریم جمشیدی بیان کرد: با توجه به اینکه محدودیت خانم‌ها در استفاده از اماکن تفریحی و رفاهی از آقایان بیشتر است، پیشنهاد ما این بوده که امکانات بیشتری برای خانم‌ها در نظر گرفته شده و فضا را برای استفاده گسترده و از نظر بهداشتی و امنیت برای بانوان فراهم شود.

وی با بیان اینکه بحث دریا پیش می‌آید این محدودیت مضاعف می‌شود، تصریح کرد: هر سیاستی که دوست‌دار افزایش نشاط، شرایط تسهیل کننده برای استفاده بانوان از محیط دریا باشد موجب این می‌شود خانم‌ها بتوانند از این موهبت طبیعی استفاده بیشتری کرده و هم اینکه افراد بیشتری از این شرایط طبیعی استفاده کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران اضافه کرد: اگر تمهیدات لازم در طرح‌های دریا اندیشیده شود بسیاری از نکاتی که از لحاظ اخلاقی و عرف اجتماعی و دینی مدنظر ما است به نحو بهتری رعایت می‌شود.

جمشیدی با اشاره به اینکه در گذشته مشکلات خاصی رفاهی، بهداشتی، زمان استفاده از طرح‌های دریا به ما منعکس شد، گفت: در صورت حل این مشکلات خانم‌های بیشتری می‌توانند از دریا استفاده کنند.

* بازگشایی طرح‌های دریا از ابتدای خرداد ماه امسال در مازندران

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در این‌باره اظهار کرد: در حوزه دریا یک‌سری در برنامه‌ها تغییرات ایجاد کردیم.

عیسی قاسمی‌طوسی بیان کرد: در گذشته ناجیان زیر پوشش اداره‌کل ورزش و جوانان بودند که امسال به‌منظور یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها به جمعیت هلال‌احمر واگذار شده و هلال‌احمر نیز برنامه‌های مدونی را پیش‌بینی کرده است.

وی به بازگشایی طرح‌های دریا از ابتدای خرداد ماه امسال در مازندران اشاره کرد و افزود: در این زمینه جلسات متعددی با فرمانداران و شهرداران برگزار و پیش‌بینی‎های لازم شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران درباره مشکلات بانوان در استفاده از دریا، تصریح کرد: برای استفاده بانوان در قالب طرح‌های دریا دیده شده و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

این مسؤول افزود: قرار است یک‌سری تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود و نواقصی که داشتیم را تقویت کرده تا بقیه مشکلات را نیز حل کنیم.

طوسی در پایان در مورد بحث زباله در طرح‌های دریا، گفت: جلسه‌ای با شهرداران در این زمینه داریم تا بتوانیم مواردی که دغدغه مسؤولان و مردم است را کاهش دهیم.

طرح‌های دریا از ابتدای خرداد ماه امسال در مازندران بازگشایی می‌شود که امیدواریم مسؤولان با بررسی مشکلات و رفع نواقص با توجه به محدودیت منابع بتوانند اندکی از مشکلات بکاهند و مردم به‌صورت بهینه از زیبایی‌ها و جذابیت‌های بیکران آبی بهره‌مند شوند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار