در حاشیه جشنواره شیخ بهایی مطرح شد؛
تابناک اصفهان:مدیر عامل پایگاه خبری اخبار رسمی به فعالیت یک میلیون و 300 هزار شرکت تجاری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این در حالی است که سهم این شرکت‌ها در بین 12 هزار رسمی کشور با دامنه فعالیت 60 هزار خبرنگار و فعال رسانه‌ای تنها یک درصد است.
کد خبر: ۲۲۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹ 14 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، سمینار آموزشی فرصت‌های فن‌آفرینی در سطح بین‌المللی از سری برنامه‌های حاشیه‌ای دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی برگزار شد.


مجید کثیری فر، مدیر عامل پایگاه خبری اخبار رسمی در این سمینار به فعالیت یک میلیون و 300 هزار شرکت تجاری در سطح کشور اشاره کرد و افزود:  این در حالی است که سهم این شرکت‌ها در بین 12 هزار رسمی کشور با دامنه فعالیت 6 هزار خبرنگار و فعال رسانه‌ای تنها یک درصد است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که توجه رساته های خارجی به ایران جلب شده و در مجلات معتبر فورچون، اکونومیک و ... مقالات زیادی درباره بیزینس ایران به چاپ رسیده است.

وی کثیری فر با تاکید بر اینکه برندها با داستان هایشان ساخته و مطرح می شوند، افزود: شرکت های ایرانی نتوانستند داستان تجاری خود را بیان کنند به همین دلیل نتوانستند صدایی در رسانه های خارجی داشته باشند. از این رو شرکت ها باید بتوانند از دستاوردها و پیشینه خود صحبت کنند تا شناخته شوند.

مدیر عامل پایگاه خبری اخبار رسمی استفاده از ابزارهای مناسب برای تبلیغات را نیز امری مهم خواند و اضافه کرد: باید توجه داشت که عموم مردم دیگر توجهی به تبلیغات محیطی، رسانه‌ها و تلویزیونی ندارند و 88 درصد مردم این تبلیغات را نمی‌بینند.

 وی تصریح کرد: امروزه روابط عمومی‌ها جای تبلیغات محیطی را گرفته و ضروری است که برای تبلیغات بهتر با تاثیرگذاری بیشتر از این ابزار بهره برداری لازم انجام شود.

 کثیری فر تولید محتوا را نیز بهتر ابزار موفقیت روابط عمومی دانست و ادامه داد: نحوه ارائه تبلیغات نیز دیگر کلید موفقیت در این زمینه است.

 بهترین راهکار پیشگیری از خروج محصول ازبازار،  مالکیت فکری است

 محمود صباحی، مدیر و مشاور شرکت Albemarle  نیز در ادامه این سمینار زنجیره تبدیل دانش به تکنولوژی را راهکار تولید ثروت عنوان کرد و اظهار داشت: برای تحقق این امر باید تحقیقات خالص، تحقیقات عملیاتی و کاربردی و در نهایت تولید تکنولوژی صورذت پذیرد.

 وی با بیان اینکه تحقیقات خالص به طور معمول در دانشگاه ها انجام می شود و انتظار تولید محصول از مکانی که تولید دانش را دنبال می کند نمی رود، بیان داشت: به طور معمول دولت‌ها سرمایه گذاری‌های بزرگی در این خصوص انجام می دهند، تحقیقات نیز برعهده  دانشگاه ها و متولی تکنولوژی نیز صنعت است که با سرمایه گذاری هنگفت محصول را آماده ورود به بازار می کند.

 مدیر و مشاور شرکت Albemarle  با بیان اینکه در این زمان نوآوری از اهمیت خاصی برخوردار است، ابراز داشت: بدون این ویژگی به راحتی از روی محصول کپی شده و تولیدات اصلی از بازار خارج می شود؛ برای رفع این مشکل باید به این نکته توجه کنیم که نوآوری در داخل و خارج کشور باید حمایت و ثبت قانونی شود.

 وی ادامه داد: بر این اساس بهترین راهکار پیشگیری از خروج محصول ازبازار،  مالکیت فکری است به این معنا که محصولی را می توان با خلاقیت به روزرسانی و ارتقا داده و بازار را حفظ کرد.

 صباحی با تاکید بر اینکه خلاقیت در خلا انجام نمی شود، ابراز داشت: به طور مثال برای تولید محصولات اپل ده‌ها سال علم روی یکدیگر انباشته شده و با یک بررسی متوجه می شویم که 14 تکنولوژی مختلف در محصولات اپل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین نوآوری ها در زمینه بازاریابی است، گفت:  زمانی که یک تکنولوژی وارد بازار می‌شود یک مرحله رشد آرام دارد که کم کم سرعت گرفته و نام محصول جهان‌گیر می شود اما در نهایت هر تکنولوژی عمری دارد.

مدیر و مشاور شرکت Albemarle با بیان اینکه عمر یک محصول در بازار برابر با مالکیت فکری آن است، تصریح کرد:  در واقع زمانی که کاربران یک محصول را می‌پسندند از طرح های جدید آن شرکت نیز استقبال می‌کنند بنابراین همزمان یا ارائه یک محصول مانند اپل 6 مدلهایی جدیدتر این طرح نیز در حال توسعه است و زمانی عمر محصول به هر دلیلی به اتمام می رسد محصول جدید وارد بازار می شود.

 وی با بیان اینکه بدین ترتیب فرایند پژوهش و توسعه به طور مداوم در کشورهای موفق برای کنترل بازار در دست اجرا است، تاکید کرد:  همچنین افرادی که محصولی را بازاریابی می‌کنند به دقت بازار و فرهنگ مصرف کننده و یا حتی فرهنگساری  برای مصرف کننده را مدنظر دارند.

صباحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشورهای مختلف اگر رشد صنعتی و اقتصادی دارند بدون سرمایه گذاری درR&D (واحدهای تحقیق و توسعه) امکان پذیر نیست به طوری که سرمایه گذاری چینی ها در این بخش به زودی از آمریکا نیز پیشی می گیرد.

وی با بیان اینکه نقش صنایع در گسترش فناوری از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: هند سرمایه خوبی در بخش های مختلف تولید کرده است اما به دلیل نداشتن زیرساخت های صنعتی برخلاف کره و چین نتوانسته جایگاه کره و چین را در بازار جهانی به دست آورد.

مدیر و مشاور شرکت Albemarle  با تاکید بر اینکه باید نقاط ضعف خود را به شکل واقع گرایانه بررسی کنیم که عمده ترین آنها در زمینه بازار و رقابت سنجی است، اظهار داشت:  در واقع ما در زمینه تولید دانش کمبودی نداریم که حلقه نخست زنجیره است اما حلقه های بعدی هنوز جان نگرفته است. همچنین کشور ما نیز در زمینه r&d دارای ضعف است.

 وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های بالقوه ایران و منابع خوب کشور و همچنین با توجه به استعدادهای ناب انسانی در این بخش،  ایران می تواند در 20 سال آینده حرفی برای گفتن داشته و کنترل بازارهای جهانی را در دست بگیرد به گونه‌ای که به «کره» منطقه مبدل شود.

شوان صدر قاضی پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات دانشگاه سازمان ملل نیز در ادامه ابن سمینار با اشاره به فرصت های موجود برای نوآوری در زمینه جهانی شدن اظهار کرد: فرصت های جهانی شدن یک ایده ممکن است نادیده گرفته شود. زمانی که رادیو ساخته شد تنها هدف از اختراع آن ارتباط بین کشتی ها بود. و بعد از آن یک کارآفرین روسی متوجه پتانسیل های این ایده شد اما زمانی که با سرمایه گذار از قابلیت رسانه شدن رادیو گفت با استقبال روبرو نشد.

وی با بیان اینکه وضع و تکنولوژی موجود ممکن است ما را نسبت به دیدن فرصت های جهانی نابینا کند، افزود: اصلا پرسش از اینکه جهانی شدن خوب یا بد است پرسش درستی نیست. مثل زمانی است که پرسیده شود جاذبه خوب است یا بد ؟! کسی جاذبه را مطالعه می کند و هواپیما اختراع می کند و دیگری نسبت آن مقاومت می کند. مساله جهانی شدن هم یک واقعیت است که باید پذیرفته و بررسی شود.

 صدر قاضی با بیان اینکه سه نیروی اساسی پشت جهانی شدن وجود دارد، اضافه کرد: تکنولوژی جدید، کاهش یافتن هزینه های حمل و نقل بین المللی و برداشته شدن تعرفه های گمرکی از موارد جهانی شدن است که امیدواریم ایران هم جزو جامعه تجارت جهانی شود و مانع تعرفه های گمرکی برداشته شود.

پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات دانشگاه سازمان ملل ادامه داد: لازم نیست بازار هدفمان را فقط اروپا و امریکا در نظر بگیریم. و می توانیم در گام اول در منطقه عرضه داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود تنوع قومیتی و زبانی در ایران توضیح داد: یک ایرانی با توجه تنوع قومیتی که در ایران وجود دارد یک فرصت خوب برای ایجاد ارتباط با جامعه جهانی دارد. ازاینرو داشتن مهارت های فردی و اجتماعی از تکنولوژی مهم تر است.

همچنین مسعود مرندی کارآفرین و استراتژیست عضو شرکت lemon way در ادامه با بیان اینکه در دهه 40 میلادی داشتن ابزارهای فیزیکی منجر به ثروت می شد، گفت: اما اکنون سیستم ارزش گذاری متحول شده است و داشته های معنوی و اطلاعات است که خلق ثروت می کند.
وی ادامه داد: آنچه مهم است با توجه به جهانی شدن باید از تعاریف سنتی فاصله گرفت زیرا تعاریف و مفاهیم زیرساخت هایی برای تعامل کارآفرین با جهان خواهد بود.

مرندی با اشاره به سه تفاوت ساختاری جامعه ایران و جوامع غربی اضافه کرد: ساختار پولی، ساختار حقوقی و ساختار فرهنگی متفاوت در این دو جامعه متفاوت است. از همه مهم تر ساختار فرهنگی است که دو ساختار دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. یک کار آفرین باید به این تفاوت ها آگاه بوده تا بتواند گام اول در تعامل با جهان را برداشته باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار