عبادیان با بیان اینکه در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت، شاخص مرگ مادر از 15.2 درصد در سال 93 به 17.2 درصد در سال 94 رسیده است، گفت:در این سال‎ها بهبود شاخص سزارین را از 45.99 به 43.34 درصد داشتیم.
کد خبر: ۲۲۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷ 11 May 2016
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شاخص مرگ مادر در همدان از 15.2 درصد در سال 93 به 17.2 درصد در سال 94 رسیده است.

به گزارش فارس، محمدرضا عبادیان ظهر امروز در مراسم تقدیر از ماماها اظهار کرد: ماماها در بحرانی‌ترین لحظات با زندگی دو فرد در ارتباط هستند و می‌توان گفت مامایی پر استرس‌ترین شغل در رشته پزشکی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه مأموریت ماماها ایمن‌سازی فرآیند تولد نوزاد است، گفت:با پرداختن به این موضوع به طور ویژه، دیگر موارد به حاشیه می‌رود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برای رسیدن به زایمان ایمن آرامش روحی، نیروی آموزش‌دیده و سایر امکانات نیاز است، خاطرنشان کرد:  تلاش دولت با رایگان کردن زایمان طبیعی در واقع رسیدن به هدف مهم زایمان ایمن بوده است.

وی با بیان اینکه در گذشته در حوزه پزشکی و به ویژه بخش مامایی دچار عقب‎ماندگی بودیم، افزود: طی این سال‎ها افراد بدون آموزش به کار مامایی می‌پرداختند و نوازد در اثر بی‎تجربگی آنها تلف می‎شد.

عبادیان با بیان اینکه اکنون نیروی آموزش‌دیده فراهم شده است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی با وجود موفقیت در تربیت نیروها اما در بکارگیری آنها چندان موفق نبودیم زیرا برای ادامه تحصیل و فعالیت به خارج از کشور سفر می‌کنند.

وی گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت کار بزرگ وزارت بهداشت، توسعه بلوک زایمانی بوده که در استان نیز این پروژه‌ها آغاز می‎شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه  می‌خواهیم در تمام بیمارستان‌های استان بلوک زایمانی ایجاد و یا توسعه دهیم، تصریح کرد:تمام پروژه‎ها فعال هستند که امیدواریم امسال بتوانیم تمام آنها را بهره‎برداری کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته توسعه زایمان طبیعی و کاهش 10 درصدی زایمان سزارین هدفگذاری شد، گفت: با وجود تلاش‎های صورت گرفته شاخص 10 درصدی کاهش سزارین به طور کامل در کشور و استان محقق نشد هر چند وضعیت استان به نسبت کشور بهتر بوده است.

عبادیان با بیان اینکه اگر برنامه‌ها را با تنش پیش ببریم با مشکل مواجه خواهیم شد، افزود: باید روش استاندارد و ایمن را به کار گرفت و به طور حتم زایمان ایمن، جان مادر و نوزاد را نجات خواهد داد.

وی با بیان اینکه برنامه ترویج زایمان طبیعی یک برنامه مفصل و تعریف شده است، گفت:سال گذشته دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی ابلاغ شده که باید بر اساس آن اقدامات صورت گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به استقرار متخصص زنان و زایمان طبیعی در بیمارستان‎ها که باعث افزایش زایمان ایمن می‎شود، خاطرنشان کرد: دوره آموزشی برای تمام پرسنل، گردهمایی مادران باردار در مرکز مشاوره، ایجاد کمپ مشاوره در تویسرکان، ساخت مستند در رابطه با زایمان ایمن و... از جمله اقدامات سال گذشته بوده است.

عبادیان با بیان اینکه در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت، شاخص مرگ مادر از 15.2 درصد در سال 93 به 17.2 درصد در سال 94 رسیده است، گفت:در این سال‎ها بهبود شاخص سزارین را از 45.99 به 43.34 درصد داشتیم.

وی با اشاره به بهبود سزارین بار اول از 32.12 به 28.31 درصد، افزود:بهبود زایمان بی‎درد از 8.6 به 13.70 درصد رسیده است.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به شاخص سزارین از 47.83 درصد در سال 92 که در واقع نصف زایمان‎ها را شامل می‌شد، بیان کرد:طی همین این سال در بیمارستان غرضی ملایر 34.48 درصد، بیمارستان امام رضا(ع) 21.73 درصد و آیت‎الله بهاری 17.5 درصد عمل سزارین انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در شهرستان رزن با انجام بیشترین آمار زایمان بی‎درد، جایگاه کشوری به دست آوردیم. گفت: حضور کارشناسان در این شهرستان باعث شده، عمل زایمان ایمن افزایش یابد و نهادینه شود.

عبادیان با بیان اینکه سال گذشته 67.87 درصد زایمان طبیعی در رزن انجام شد، خاطرنشان کرد:سال گذشته بیش از 9 هزار مادر آموزش دیدند که در واقع یک چهارم مادران در کلاس‌ها شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مقیم شدن متخصص زنان و بیهوشی در بیمارستان‌ها فرآیند مبارکی است، گفت:امیدواریم این موضوع را گسترش دهیم چراکه محصول این اتفاق ترویج زایمان بی‌درد و طبیعی خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به فرهنگسازی ترویج زایمان طبیعی، بیان کرد:سال گذشته پنج همایش زایمان  طبیعی برگزار شد که در این زمینه بیمارستان‎ها مشارکت خوبی داشتند و جای تشکر دارد.

وی با اشاره به جذب 110 نیروی طرحی مامایی گفت: به نسبت جذب نیروی پرستاری مشکل کمی در جذب نیروی مامایی داریم.

عبادیان با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا، افزود: پایش مداوم برنامه زایمان طبیعی و اعزام ماماها و متخصص زنان به دوره آموزش زایمان طبیعی و... از جمله کارهای در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوزه زایمان طبیعی شاخص شناخته و تقدیر شد، گفت: اگر تشکر و تقدیری صورت می‎گیرد به خاطر زحمات شما ماماها بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: کسب رتبه برتر دانشکده پرستاری و مامایی و به عنوان دانشکده برتر کشور بسیار حائز اهمیت بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار