کد خبر: ۲۲۶۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ 08 May 2016
به گزارش تابناک یزد،مدتی قبل بود که مرغداران یزد از واردات مرغ گرم از شمال در استانی که خود قطب تولید مرغ به حساب می‌آید گلایه داشتند؛ گلایه‌ای که بسیاری از فعالان حوزه‌های دیگر نیز مطرح می‌کنند. این روزها ظروف مسی اصفهان در بازار یزد به فروش می‌رسد، یزدی که خود یدی طولائی در این رشته هنری دارد.
مسگری از حرفه‌های مرتبط با صنایع‌دستی است که شهرت قدیمی دارد. در گذشته ظروف مسی در جهیزیه دختران یزد جایگاه ویژه‌ای داشت. هرچند امروزه هم این سنت پا برجاست اما با وجود ظروف وارداتی، تغییر سبک زندگی و پرهزینه بودن ظروف مسی، استفاده از این ظروف تاحدودی کم‌تر شده است. در این میان واردات ظروف مسی از استان‌های دیگر گلایه مسگران یزد را به همراه داشته است. همچنین آمار مسگرها به دلیل فوت پیشکسوتان این حرفه کم شده است اما همچنان در استان 50‌مسگر قدیمی در 16 کارگاه مسگری مشغول به فعالیت هستند.

رقابت روش سنتی و مدرن حرفه مسگری
گذری به بازار قدیمی مسگرهای یزد داشتیم یک مس‌فروش می‌گوید: بازار فروش محصولات ما در خارج از کشور مطلوب است، ولی باز هم نیاز به توجه دارد.
«محمد زارع» با بیان این‌که صنعت مسگری یزد جایگاه خوبی در کشور دارد، می‌افزاید: این روزها با رشد علم، این صنعت نیز همچون دیگر صنایع از سنت به مدرنیته قدم گذاشته است.
به گفته وی، وجود کارگاه‌های مدرن باعث افول کارگاه‌های سنتی شده است و در حال حاضر تنها 16 کارگاه سنتی فعال هستند. دیگر فروشنده یزدی معتقد است: هرچند ظروف مسی یزد هم در کشور شهرت دارد اما متاسفانه ورود ظروف مسی از استان‌های دیگر مانند اصفهان به مهم‌ترین مشکل مسگران یزد تبدیل شده است.
«علی صداقت» با تاکید بر این‌که کارگاه‌های مسگری باید در بازار قدیمی و در کنار فروش ظروف مسی باشد، می‌افزاید: این مساله هم برای رونق گردشگری و هم برای آشنایی مردم با این حرفه قدیمی مفید است. وی از مسئولان تقاضا دارد به حرفه مسگری و بازار قدیمی آن توجه بیشتری داشته باشند؛ چراکه اگر نسل جدید به این حرفه روی آورده و آموزش بینند، باعث رونق و اشتغالزایی خواهد شد.

احیای حرفه قدیمی پدر از سوی پسر
یکی از مسگرهای جوان یزدی که با تلاش خود حرفه قدیمی پدر را دوباره احیا کرده است می‌گوید: با فوت پدرم تا مدتی کارگاه مسگری ما بی‌رونق بود؛ اما من تصمیم گرفتم این حرفه خانوادگی را دوباره احیا کنم.
«مجتبی حاجی غلامی» می‌افزاید: این کارگاه را احیا کردم ولی مشکل اینجاست که یزدی‌ها علاقه‌ای به آموزش دیدن در این حرفه ندارند.
به گفته وی، در این کارگاه، کارگر غیر بومی فعالیت می‌کند، در حالی که ما علاقه‌مند به آموزش دادن جوانان یزدی نیز هستیم تا وارد این حرفه شوند و مسگری یزد را زنده نگه دارند.
حاجی غلامی می‌گوید: این روزها مسگری با اقبال خوبی همراه است و مردم گرایش زیادی به خرید ظروف مسی دارند. اگر جوانان به این حرفه رو آورند، روزی 60 هزار تومان درآمد خواهند داشت. این مسگر جوان یزدی ادامه می‌دهد: مشکل اصلی ما واردات ظروف از اصفهان است.

رونق حرفه مسگری با نوآوری و شناخت بازار
معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان می‌گوید: به دلیل سفارش کارشناسان بهداشت به استفاده از ظروف مسی، این صنعت با اقبال خوبی روبه‌رو همراه است.
«محمدرضا دهقان» می‌افزاید: با برنامه‌هایی که میراث فرهنگی برای احیای این صنعت اجرا کرده است، اقدامات خوبی برای رونق بیشتر این حرفه در حال انجام است. به گفته این مسئول، اگر مسگرها بتوانند در کارهای خود نوآوری، جذب مشتری و نیازهای بازار را مد نظر داشته باشند، باعث رونق فعالیت آنها خواهد شد.
دهقان می‌گوید: در استان 50  مسگر که در 16‌کارگاه مسگری مشغول فعالیت هستند.  به گفته وی، در گذشته تعداد مسگرها بیشتر بود که این تعداد به دلیل فوت مسگرهای پیسکسوت و قدیمی، کاهش یافته است.
وی می‌افزاید: بعضی از کارگاه‌های صنعتی، امروز رقیب کارگاه‌های سنتی مسگری هستند، چراکه معتقدند کار با دست هزینه‌بر است و نیروی بومی و محلی نیز از این حرفه استقبال خوبی نمی‌کند.
معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: از سال گذشته با مرمت و بازسازی بازارهای قدیمی و بی‌رونق استان این اماکن برای فروش و ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی احیا شده است.
دهقان ادامه می‌دهد: این بازارها در مسیر گردشگری یزد هستند؛ بنابراین چند کارگاه مسگری ایجاد کرده ایم و در آینده مرمت و رونق بازار مسگرها را هم در برنامه داریم.

نشان ملی برای مسگرهای یزدی
معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: برای حمایت از مسگرها آمادگی داریم برای حضور در نمایشگاه‌های کشور و بین‌المللی با هدف بازاریابی از آن‌ها دعوت کنیم، چند مسگر فعال و صاحب نام یزدی هم نشان ملی دریافت کرده اند.
به گفته دهقان، در صنعت مسگری و بازاریابی جایگاه خوبی داریم ولی با توجه به قدمت آن می‌توان آن را ارتقا داد.

* ظروف مسی؛ بهترین گزینه برای تهیه غذا اما هزینه‌بر
یک متخصص طب سنتی در یزد معتقد است: ظروف مسی اگر با مس خالص تهیه شده باشد و حتما با پوشش لعاب باشد، بهترین گزینه برای تهیه غذا همراه با تامین سلامتی هستند. «مجید امتیازی» می‌افزاید: در انتخاب ظروف مسی باید کیفیت جنس و هزینه را مد نظر قرار داد، چرا که ممکن است این ظروف از مس خالص نباشند و آلیاژ دیگر یا ترکیبی از برنج داشته باشند که برای سلامتی مضر هستند. به گفته امتیازی، هزینه ساخت این ظروف بسیار بالاست و برای هر قشری قابل خرید نیست. وی می‌گوید: تهیه غذا در ظروف مسی گزینه خوبی برای سلامتی است؛ به عنوان مثال می‎‌توان در ظرف مسی آب ریخت و مزه آن را امتحان کرد. یک متخصص تغذیه یزدی نیز می‌گوید: ظروف مسی مطمئن‌ترین ظروف برای تهیه غذا و پخت و پز است، ولی نباید ظروف مسی زنگ زده باشد. «فاطمه کاسب» می‌افزاید: در ظروف مسی نباید از آلومینیم استفاده شده باشد که باعث ایجاد آلزایمر خواهد شد. به گفته وی «مس» یک عنصر ضروری برای بدن ماست اما اگر از حد مجاز بیشتر دریافت شود، باعث عوارض خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار