کد خبر: ۲۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱ 13 April 2015
رئیس مرکز انستیتو پاستور ایران پژوهش‌کده شمال کشور با اعلام اینکه در سال گذشته تعداد 30 هزار حیوان‌گزیدگی در شمال کشور گزارش شد، گفت: از این تعداد حدود 8 هزار مورد در مازندران به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس ، محسن آسوری عصر امروز در نشست هم‌اندیشی کنترل بیماری هاری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در این شهرستان اظهار کرد: طرح مبارزه و کنترل بیماری هاری از طریق آموزش به مردم و توانمندسازی جامعه شکل می‌گیرد.

وی گزش حیوانات را یک مشکل شایع در مازندران دانست و گفت: با 6 هزار نفر گزش توسط حیوانات هار در هر سال مواجه هستیم که در این بین کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان گزیده می‌شوند.

آسوری تصریح کرد: 80 تا 85 درصد گزش حیوانات توسط سگ‌های خانگی شکل گرفته و 10 درصد گزش‌ها توسط سگ‌های ولگرد و پنج تا 10 درصد دیگر به سایر حیوانات اهلی و وحشی بازمی‌گردد.

رئیس پژوهش‌کده انستیتو پاستور شمال کشور با ابراز اینکه ترسناک‌ترین عارضه حیوان گزیدگی هاری بوده اگرچه عفونت پوستی شایع‌ترین عارضه است، افزود: ویروس هاری از طریق بزاق دهان و مغز بافت‌های سیستم عصبی منتقل می‌شود و فقط این ترشحات خاص بدن و بافت‌های ویروسی، هاری را انتقال می‌دهند.

وی با اعلام اینکه طرح کنترل هاری با مدل توانمندسازی مردم با تغییر آگاهی، نگرش و عملکرد جمعیت زیرپوشش و کاهش حیوان گزیدگی با اتخاذ سه استراتژی در این حوزه آموزش و توانمندسازی مردم دنبال می‌شود، تصریح کرد: تشکیل کمیته مرکزی آموزش با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، تشکیل هسته آموزشی در هر روستا با محوریت دهیار و عضویت شورا، بهورز، مدرسه و بسیج محل و تهیه محتوای آموزشی، آموزش مردم از طریق برگزاری جلسات حضوری، جراید و مدارس که اکنون درحال انجام است و انتخاب محل اجرای طرح پایلوت با نظر مشاور اپیدمیولوژیست از برنامه‌های محوری ما است.

آسوری با اشاره به انتخاب 18 روستای منطقه دشت‌سر با 6 هزار و 200 خانوار به همراه 20 هزار نفر جمعیت، بیان کرد: کلاس‌های آموزشی متعدد برای کمیته روستا برگزار شده و رابطان آموزشی توسط هر کمیته روستایی انتخاب شد و آموزش رابطان صورت گرفت.

این مسئول با اعلام آگاهی‌سنجی جمعیت زیرپوشش، آنالیز داده‌ها، تحلیل مخاطب و تهیه بروشور آموزشی با چهار محتوای متفاوت، اظهار کرد: جلسه آموزشی و توضیحی برای وعاظ منطقه به همراه جلسات هماهنگی با مسئولان شهرداری، دهیاری کشور و ارائه مقاله پیشگیری از هاری و تولیدات آموزشی جهت درج و انتشار در ماهنامه ویژه دهیاران انجام شد.

رئیس مرکز رشد زیست فناوری انستیتو پاستور آمل با تاکید بر اینکه در سال گذشته 30 هزار حیوان‌گزیدگی در سطح استان‌های شمال کشور گزارش شده است، گفت: از این تعداد حدود 8 هزار مورد در مازندران به ثبت رسید.

آسوری ادامه داد: در مازندران 3 هزار مورد گزش در مناطق شهری و 5 هزار مورد در روستاها رخ داده است.

این مسئول با ابراز تاسف از کاهش ارسال نمونه گزش در مازندران، افزود: از تعداد ارسال 56 نمونه در طول 11 ماه سال گذشته، 36 مورد مثبت بوده است.

وی ادامه داد: با آنالیز آماری 10 سال گذشته از میان نمونه‌های ارسالی بیشترین نمونه‌ها به گزش سگ مربوط می‌شد که در این بین هاری 75 درصد نمونه‌ها مثبت بوده و 25 درصد از این نمونه‌ها مربوط به گزش سگ بوده است.

رئیس مرکز رشد زیست فناوری انستیتو پاستور آمل 65 درصد نمونه‌های مثبت را مربوط به سگ‌های صاحب‌دار عنوان کرد و بیان داشت: این مهم نشان از افزایش گزش در هر سال دارد.

وی با اشاره به نیاز جدی تعامل و همکاری مسئولان کشوری، استانی و شهری در امر کنترل هاری با نگاه ‌جمعی، خاطرنشان کرد: راهبردهای استراتژیک کنترل هاری در چهار محور افزایش آگاهی جامعه، توانمندی مردم، افزایش پوشش واکسیناسیون و واکسیناسیون وحوش با همکاری‌های بین بخشی و قرنطینه در دستور کار قرار دارد.

آسوری با اشاره به امر آموزش و استراتژی آموزش، تقویت و گسترش هماهنگی بین بخشی و مدیریت پسماند که در حال اجرایی شدن است، افزود: با توجه به پایلوت قرار گرفتن بخش دشت‌سر آمل با 18 روستا و 20 هزار جمعیت، کمیته مرکزی آموزش شکل گرفته و هسته‌ آموزش دهیاران و رابطان آموزشی انتخاب شد.  

رئیس مرکز انستیتو پاستور ایران پژوهش‌کده شمال کشور با اعلام هزینه‌های میلیاردی درمان بیماری هاری در کشورمان، گفت: با اجرای 75 درصد از واکسن سگ‌ها در یک جامعه، بیماری هاری ریشه‌کن می‌شود.

آسوری به کشف واکسن هاری از سوی دانشمند فرانسوی به نام لویی پاستور و تجارت بسیاری از کشورهای دنیا اشاره و اظهار کرد: هر 10 دقیقه یک نفر بر اثر بیماری هاری در دنیا جان خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان تشکیل کارگروه امنیت غذایی و اهمیت آن در مازندران، تصریح کرد: انتخاب موضوع هاری به عنوان اولویت اول کمیته زئونوز استان بوده و با برگزاری جلسات متعدد در این زمینه برنامه جامع عملیاتی در دستور کار قرار دارد.

آسوری با اشاره به اینکه هاری 34 سال قبل در انگلیس ریشه‌کن شد، بیان داشت: با تشکیل کمیته مبارزه و کنترل بیماری هاری در مازندران، نشست‌های متعددی با شهرداری‌های مازندران شکل گرفت و با آگاهی‌سازی سعی داریم در راستای ریشه‌کنی برآییم.

وی در پایان با اعلام طرح توانمندسازی جامعه با استراتژی آموزش در راستای مصوبات کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استانداری و کمیته استانی زئونوز، گفت: جلسات زیادی هم در این بین با مسئولان ادارات و نهادهای مرتبط همانند فرمانداری، شهرداری، بهداشت و درمان، محیط‌زیست، بخشداری، دهیاران و دامپزشکی از سوی مرکز انستیتو پاستور شمال کشور با هدف کاهش میزان حیوان‌زدگی و پیگیری از بیماری‌ هاری صورت گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار