بهره گیری از روش بیوگاز در کارخانه هاضم شرق تهران، تولید 3000 مگاوات برق پاک را به دنبال دارد.
کد خبر: ۲۲۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 13 April 2015
احداث کارخانه هاضم در شرق تهران، علاوه بر کاهش تولید گازهای گلخانه ای، گام تازه مدیریت شهری برای تولید بیوگاز و در راستای شعار آسمان آبی، زمین پاک است. 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه کارخانه هاضم در شرق تهران در حال حاضر قابلیت تبدیل پسماند تر به بیوگاز را دارد گفت: بهره برداری از کارخانه هاضم از هر نظر در سطح خاورمیانه بی نظیر است. 

مجتبی عبداللهی با اشاره به اینکه با احداث کارخانه هاضم زنجیره بازیافت زباله در شهر تهران تکمیل شده است، افزود: پس از پایان دفن غیر بهداشتی زباله در آرادکوه و افتتاح کارخانه پردازش زباله و تولید کمپوست و پس از راه اندازی کارخانه تصفیه شیرابه زباله با 3 هکتار وسعت و 20 مخزن 14 هزار متر مکعبی که باعث شد آب تصفیه شده این شیرابه ها مجددا به چرخه مصرف بازگردد و برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد، بهره برداری از کارخانه هاضم تولیدکننده برق، مثلث فعالیت شهرداری تهران در بخش پردازش زباله تکمیل شد.

به گفته وی با احداث این کارخانه قطعا در استان های دیگر شبیه سازی و نمونه برداری از کارخانه تولید برق 3 مگاواتی از زباله تهران صورت می گیرد. 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین با اشاره به ظرفیت تولید برق کارخانه هاضم تهران گفت: سامانه تولید انرژی از پسماندهای شهری به روش هاضم در تهران که نخستین سیستم بی هوازی مخصوص پسماندهای تر جامد شهری در کشور است در منطه 4 با ظرفیت تولید 2 مگاوات برق در دست بهره برداری است. 

به گفته وی، این کارخانه روزانه قادر به دریافت 300 تن زباله مخلوط خواهد بود که این میزان تا 500 تن هم قابلیت افزایش دارد و میزان تولید برق در آن نیز 2 مگاوات خواهد بود. 

عبداللهی با اشاره به استاندارد به کار رفته در این کارخانه اظهار داشت: استاندارد مورد استفاده در این پروژه استاندارد اروپا (CE- Community European) است. بیوگاز از فرایند تخمیر پسماند خانگی و ضایعات کشاورزی و جنگل ها و صنایع به دست می آید و هم اکنون استحصال از این گاز به روش علمی در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه جدی قرار گرفته است. 

استفاده از بیوگاز به دلیل حفاظت از محیط زیست و همچنین صرفه اقتصادی هم اکنون در دنیای صنعتی مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته و رویکرد نو به تجدیدپذیری انرژی است. 



**بیوگاز؛ حافظ محیط زیست

براساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ایران یکی از 10 کشور عمده تولیدکننده دی اکسید کربن در جهان محسوب می شود. 

این در حالی است که با احداث کارخانه های هاضم بخش عمده ای متان تولید شده بر اثر زباله های کشور، علاوه بر اینکه وارد جو نمی شود به مصارف تولید انرژی می رسد. 

احداث کارخانه هاضم در تهران گام مهمی در جهت توسعه چنین اقداماتی در سطح کشور است. 

مجتبی عبداللهی از احتمال شبیه سازی چنین کارخانه ای در سایر شهرهای کشور به دلیل رویکرد زیست محیطی استحصال بیوگاز خبر داده است. 



**تولید بیوگاز در جهان

اگر چه ایران در قرن شانزدهم میلادی و توسط شیخ بهایی جزو پیشروترین کشورهای جهان در استحصال از بیوگاز بود، اما در حال حاضر و با روش صنعتی سازی، استفده از بیوگاز در ایران به روش جدید، با احداث کارخانه هاضم دوباره احیا شده است. 

براساس انجمن بیوگاز اروپا، تا پایان سال 2013 در حدود 14 هزار و 563 کارخانه تولید بیوگاز در اروپا مشغول به فعالیت بودند که قابلیت تولید 7 هزار و 857 مگاوات برق را داشتند. این کارخانه ها در اغلب کشورهای اروپایی احداث شده است و همه کشورهای اروپایی در حال حاضر از بیوگاز به عنوان یک منبع انرژی در حال استفاده هستند. 

انجمن بیوگاز اروپا در ادامه گزارش خود اعلام می دارد که کشور آلمان با احداث بیش از 9 هزار کارخانه بیوگاز و ایتالیا با داشتن بیش از هزار و 391 کارخانه بیوگاز در زمره پیشرفته ترین کشورهای تولیدکننده بیوگاز رد اروپا و جهان مشغول فعالیت هستند. 

کشور آلمان از جمله کشورهای پیشرو در استحصال بیوگاز بوده و در حال حاضر قابلیت تولید 3 هزار و 400 مگاوات برق از طریق بیوگاز را داراست.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار