شیرابه‌های خطرناک ناشی از زباله در نوار سبزشمالی که یادگار حضور گردشگران محسوب می‌شود درحال نابودی مهم‌ترین ستون زیست محیطی کشور است.
کد خبر: ۲۱۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 26 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، استان مازندران با طبیعت شگفت‌انگیز و جاذبه‌های فراوان همواره یکی ازاستان‌های مورد توجه گردشگران بوده است، همچنین کریدوری کوتاه برای مسافران و گردشگرانی محسوب می‌شود که قصد سفر به دیگر استان‌های کشور همچون خراسان رضوی و یا گیلان را دارند.

این امتیاز بسیار ارزشمندی برای مازندران است تا بتواند در حوزه توریسم و ایجاد زیرساخت‌هایی در راستای اشتغال‌زایی پایدار همراه با درآمدی کافی و مطمئن از آن بهره‌مند شود.

طبیعت سرسبز و خیره‌کننده جنگل‌های مازندران مهم‌ترین عامل جذب گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است ولی این نعمت بزرگ و خدادادی با بی‌مهری‌های عجیب و غیرقابل توجیهی از سوی انسان‌ها روبه‌رو می‌شود.

زمرد سبز شمال همواره با سخاوت تمام، روح آرامش را در جان انسان عصر فناوری می‌ریزد و با آغوش باز پذیرای مهمانان خود است اما مهمانان همواره نسبت به این نعمت الهی بی‌مهری می‌کنند و در واقع «نمک می‌خورند و نمک دان می شکنند».

زباله‌هایی که گردشگران در جنگل‌ها رها می‌کنند مانند زالویی به جان جنگل‌های مازندران افتاده است و این جنگل‌ها مرگ تدریجی را تجربه می‌کنند.

سفره‌های آب‌های زیرزمینی در معرض خطر آلودگی

داریوش عبادی دبیر کمیته علمی شبکه سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران در خصوص زخم عمیق گردشگران بر جنگل‌های این استان اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم در دهه گذشته انباشت زباله درجنگل‌ها است که می‌تواند آینده‌ای هولناک را برای مازندران به وجود بیاورد.

وی گفت: با پایان یافتن نوروز و با بررسی سطحی در نواحی جنگلی که پذیرای مهمانان نوروزی بوده است، متوجه می‌شویم که با بحران زباله‌ریزی مواجه هستیم، بنابراین باید کاری کرد و همه در این مورد مسئولیت دارند.

این فعال زیست‌محیطی یادآورشد: شیرابه‌های ناشی از زباله‌های‌تر با واردشدن در لایه‌های آب‌های زیرزمینی وارد چرخه اکوسیستم می‌شود و می‌تواند به طور مستقیم تاثیرهای خطرناکی بر روی آب، خاک و هوا بگذارد که در نتیجه این چرخه به انسان‌ها بر می‌گردد و می‌تواند منجر به افزایش بیماری‌های مهلکی شود.

دبیرکمیته علمی شبکه سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: در هر جایی از جنگل که پای انسان برای تفرج به آنجا رسیده باشد وجود زباله حس می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که نقش فرهنگ و فرهنگ‌سازی در بحث مدیریت تفریح و بهداشت محیط، مهم‌ترین راهکار واقعی برای برون‌رفت از کابوس زباله‌ها در عرصه‌ها و منابع طبیعی است.

وی گفت: اگر فرهنگ تولید کمتر زباله و تفکیک آن در بین مردم نهادینه شود، مهم‌ترین تنفس‌گاه فلات خشک ایران تبدیل به زباله‌دانی نمی‌شود.

عبادی خاطرنشان کرد: موضوع بازیافت و مدیریت صحیح پسماندها بسیار مهم است، دفن صحیح زباله‌ها و پسماندها در محل مناسب با استفاده از آخرین فناوری‌ها باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

این فعال زیست محیطی گفت: جنگل‌ها ستون‌های زیست محیطی یک منطقه محسوب می‌شوند و نباید همه آنها بی‌قید و شرط در اختیار گردشگران قرار گیرد بلکه مسئولان این حوزه باید مکان‌هایی خاص برای گردشگران آماده کنند.

وی افزود: راه اندازی کمپ‌هایی که فرهنگ زباله درآن رعایت شده باشد و همچنین برای حفظ زیست‌بوم‌های طبیعی برای متخلفان، کسانی که زباله‌های خود را در جنگل‌ها رها می‌کنند جرایم سنگین در نظر بگیرند.

تابستان، بازهم جنگل‌ها عزا‌دار می‌شوند؟

موجگسترده سفر در ایام نوروز و کسب رتبه برتر گردشگری برای دو شهرستان مازندران نشان از آن دارد که بسیاری از گردشگران، مازندران را یکی از قطب‌های گردشگری می‌دانند، اگرچه این آمارها و عوامل می‌تواند نشان از رشد صنعت گردشگری استان باشد اما متاسفانه تنها چیزی که سهم این شده است رشد بی‌رویه طلای کثیف در جنگل‌ها است، جنگل‌هایی که از درختان آن می‌توان سود سرشار به دست آورد اما حال و روز خوشی ندارد.

مشکلات فراوان زیست محیطی مازندران روز به روز درحال افزایش است و مسئولان ذیربط تاکنون فقط وعده رهایی را به مردم منطقه داده‌اند و هیچ یک از برنامه‌های دفن بهداشتی زباله در منطقه اجرا نشده است که این امر نیاز به توجه مسئولان وزارت کشور و مسئولان قضایی دارد تا در نقش مدعی‌العموم و حفظ حقوق بیت‌المال به سرعت از ادامه دپوی زباله در قلب جنگل‌های مازندران جلوگیری شود.

اما اگر وضع دپوی زباله‌ها به همین روند ادامه یابد و فرهنگ‌سازی برای گردشگران در زمینه تولید زباله کمتر صورت نگیرد تابستان امسال بی‌شک نبض جنگل‌های مازندران به شماره می‌افتد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار