کد خبر: ۲۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵ 01 February 2015

 پیست اسکی خور در فاصله  30 کیلومتری از شهرستان کرج ، در کنار روستای تاریخی خور و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز، به شمار می‌رود. این مجموعه که با بلندای دوهزار و۸۰۰ تا سه هزار متر از سطح دریا در  نزدیکی سد امیرکبیر (سد کرج- جاده چالوس) واقع شده  در اوایل دهه 50  به بهره‌برداری رسید.
به گزارش ايسنا این پیست در کنار جاده زیبای چالوس و پیست بین‌المللی دیزین یکی از مناطق گردشگری  استان در تمامی فصول به حساب می‌آید. سازمان خصوصی‌سازی در اقدامی قابل تامل با درج آگهی در روزنامه سراسری  کشور، سعی در فروش و واگذاری پیست اسکی خور وهمچنین برخی اراضی منابع طبیعی و همچنین محیط‌زیست این منطقه کرده است. این سازمان در تاریخ هفتم دی ماه سال جاری عرصه پیست، اعیان (ساختمان پایین پیست ، سرویس بهداشتی، دکه‌ها، کانکس داخل پیست و جاده دسترسی داخل پیست )، تاسیسات و اماکن رفاهی پیست (حق الامتیاز و برند) ، ماشین‌آلات، تجهیزات و تاسیسات این منطقه را به مناقصه گذاشته و سعی در واگذاری و یا فروش تمامی این مجموعه 400 هکتاری داشته است.
این که چگونه می‌شود سازمانی به این عرض و طویلی بدون در نظر گرفتن مالکیت یک مجموعه و  بدون آگاهی و اطلاع آنها، سعی در فروش تمامی متعلقات یک مجموعه می‌کند، تامل‌انگیزاست! این که چگونه می‌شود سازمانی که در نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند بدون در نظر گرفتن قوانین موجود در آن، اقدام به فروش اراضی ملی و همچنین مناطق حفاظت شده  می‌کند کمی عجیب و دور از ذهن است که امیدواریم جوابی قانع کننده برای آن وجود داشته باشد. طبق تبصره 4 ماده 31 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور  مصوب سال 46 ، و همچنین ماده 2 آیین نامه اجرایی اصلاحی قانون اصلاح نحوه واگذاری اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب سال  59 اراضی مبحوث عنه مشمول ممنوعیت‌های قانونی جهت واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد.
در مجلس طرح سوال خواهیم کرد
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: بعد از اطلاع از اقدام سازمان خصوصی‌سازی با وزیر اقتصاد و دارایی مکاتبات لازم در این خصوص انجام شد و پی نوشت آن نیز برای سازمان خصوصی سازی ارسال شد.
محمد جواد کولیوند اظهار کرد: به طور قطع پیست و اراضی موجود در آن منطقه جزء اراضی ملی و منابع طبیعی است و بایستی برای حفاظت از آن و جلوگیری از دخل و تصفات احتمالی هوشیار باشیم.
وی با اشاره به این که مخالفت نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با اقدام سازمان خصوصی‌سازی اعلام شده است،افزود: به طور قطع اگر این مزایده از دستور کار سازمان خصوصی سازی خارج نشود در مجلس شورای اسلامی طرح سوال خواهیم کرد، برای حفاظت از منابع طبیعی موجود در استان از هرگونه تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
کولیوند ادامه داد: به هیچ عنوان نباید عرصه این مجموعه و منطقه در مزایده قرار می‌گرفت و این موضوع خلاف قانون است، سازمان خصوصی‌سازی یک هفته مهلت دارد آگهی پیست اسکی خور را از مزایده خارج کند.
اقدام سازمان خصوصی سازی غیرقانونی و قابل پیگرد است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، گفت:  این موضوع بعد از درج آگهی این سازمان در روزنامه سراسری ( تاریخ 7/10/93 روزنامه دنیای اقتصاد )به اطلاع این اداره رسید و بلافاصله اقدامات اولیه در جهت مطلع کردن سازمانهای ذی صلاح از جمله بازرسی انجام شد.
حسین میررجبی با غیر قانونی عنوان کردن کار سازمان خصوصی سازی ، اظهار کرد: حتی پاکت‌های این مناقصه هفته گذشته قرا بود باز شود که به طور قطع این مهم باطل خواهد شد.
وی ادامه داد:  زمین‌های منطقه خور واقع در جاده چالوس جزء اراضی ملی است و هیچ ارگانی نمی‌تواند آن را خرید و فروش کند و این کار خلاف قانون و قابل پیگرد است.
میررجبی در پایان گفت: به طور قطع با این موضوع برخورد کرده و با همه توان خود مانع انجام این کار از سوی سازمان خصوصی سازی خواهیم شد، اداره کل منابع طبیعی نیز به عنوان متولی این امر به هیچ عنوان حق خرید و فروش اراضی ملی و محیط زیست را ندارد.
نمی‌گذارم پیست اسکی خور به تاراج برده شود
رییس فدراسیون اسکی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد : کار سازمان خصوصی سازی خلاف قانون است و اجازه این کار به آنها داده نخواهد شد.
ناصر طالبی افزود: به طور قطع بدون هماهنگی با وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور مهره‌ای از این پیست جا به جا نخواهد شد، دولت مالکیت پیست را بر عهده دارد و سازمان خصوصی‌سازی به هیچ عنوان حق خرید و فروش این مجموعه را ندارد.
وی گفت: من به فدراسیون نیامده‌ام که اجازه دهم اموال ورزش کشور به تاراج برود و یقین داشته باشید با قدرت در مقابل این تخلف خواهیم ایستاد و اجازه نمی‌دهیم دخل و تصرفی در این مجموعه رخ هد.
این پیست متعلق به وزارت ورزش و شرکت توسعه و تجهیز است
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز نیز در گفت وگو با ایسنا گفت: این پیست یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز و در مالکیت وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و تجهیر اماکن ورزشی کشور قرار دارد.
رضا گل محمدی اظهار کرد: به عنوان متولی ورزش استان اجازه نخواهیم داد  اموال دولتی که برای ورزش و در استان البرز قرار دارد از دست برود و با تمام توان خود برای حفاظت از آن تلاش خواهیم کرد.
وی در پایان گفت: با وزارت ورزش و جوانان در این خصوص بارها صحبت کرده‌ایم و با هماهنگی با دستگاههای دیگر اجازه نخواهیم داد اتفاقی برای پیست اسکی خور رخ دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار