کد خبر: ۲۱۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ 18 April 2016
غربالگري سالانه يا حداقل هر سه سال يك بار افراد بالاي 30 سال گام نخست براي كاهش بيماري ديابت است.
به گزارش خبرنگار ايرنا، وجود14 ميليون نفر بيمار ديابتي در جهان با سالانه673 ميليارد دلار درمان آنها كه معادل 12درصد هزينه هاي درماني جهان است،سرگرداني هزاران بيمار با اختلال هاي چشمي، قلبي،عروقي و كليوي در بيمارستان هاي كشورهاي مختلف و افزايش روز افزون اين بيماري سازمان بهداشت جهاني را بر آن داشت تا شعار سلامت امسال را مبارزه با بيماري ديابت اعلام كند.
هم اكنون سه ميليون و 500 هزار ديابتي در ايران شناسايي شده كه براساس برآورد مسئولان در سال 94 دو هزار ميليارد ريال از سوي تامين اجتماعي براي آنها هزينه شده است.
** ديابت چيست
ديابت يا بيماري قند يك اختلال متابوليك(سوخت و سازي) در بدن است كه در اين بيماري توانايي توليد انسولين در بدن از بين مي رود يا بدن در برابر انسولين مقاوم مي شود و انسولين توليدي نمي تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد.
نقش اصلي انسولين، پايين آوردن قند خون توسط سازوكار هاي مختلف است.
ديابت دو نوع اصلي دارد كه در ديابت نوع يك تخريب سلول هاي 'بتا' در پانكراس منجر به نقص توليد انسولين مي شود و در نوع دو، مقاومت پيش رونده بدن به انسولين وجود دارد كه در نهايت ممكن است به تخريب سلول هاي بتاي پانكراس و نقص كامل توليد انسولين منجر شود.
عوامل ژنتيكي، چاقي و كم تحركي نقش مهمي در ابتلاي فرد به ديابت نوع دو دارند.
90 درصد بيماران ديابتي به نوع دوم آن مبتلا هستند، اين نوع ديابت علائم مشخصي ندارد و فقط يك سوم افراد مبتلا به آن علائم مشخصي مانند عطش و دفع ادرار زياد و كاهش وزن دارند.
سرعت و توانايي بدن در استفاده و سوخت و ساز كامل گلوكز در ديابت كاهش مي يابد از اين رو ميزان قند خون افزايش مي يابد كه به آن « هايپرگليسمي » مي گويند.
وقتي اين افزايش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض ديابت يا همان تخريب رگ هاي بسيار ريز در بدن ايجاد مي شوند كه مي توانند اعضاي مختلف بدن همچون كليه، چشم و اعصاب را درگير كنند.
قند ناشتاي بالاتر يا مساوي ۱۲۶ ميلي گرم بر دسي ليتر از جمله شاخص هاي تشخيص اين بيماري است.
مدير مركز بهداشت و درمان گچساران گفت: پنج و دو دهم درصد از افراد بالاي 30 سال مناطق روستايي و چهار و شش دهم در صد جمعيت مناطق شهري اين شهرستان مبتلا به بيماري ديابت هستند.
ستار اسدپور با بيان برخي عوارض بيماري ديابت به ويژه خونريزي شبكه چشم، ايست قلبي، از كار افتادن كليه و قطع عضو است، بر انجام كوهپيمايي هر ماه يك بار و پياده روي سه مرتبه در هر هفته براي كنترل قند خون تاكيد كرد.
وي مصرف مواد قندي، كم تحركي، چاقي و وراثت را از مهمترين عوامل افزايش قند خون ذكر كرد.
مديرشبكه بهداشت و درمان گچساران پرخوري، پرادراري و پرنوشي را از مهمترين نشانه هاي ابتلا به بيماري قند خون بيان كرد.
اسدپور از انجام طرح غربالگري آزمايش رايگان در مراكز درماني شهر و روستايي به طور مستمر در طول سال براي شناسايي بيماران ديابتي خبر داد.
وي راه اندازي كلنيك قندخون براي انجام آزمايش، ويزيت ، مشاوره تغذيه را از ديگر برنامه هاي اين مركز براي خدمات رساني به بيماران مبتلا به ديابت برشمرد .
اسدپور اعزام گروه هاي پزشكي به مناطق روستايي براي آموزش و تست قند خون را از اولويت هاي كنترل اين بيماري خواند.
كارشناس تغذيه شبكه بهداشت و درمان گچساران گفت: ذائقه شيرين و شور عامل بسياري از بيماران از جمله ديابت، فشارخون،سرطان، بيماري هاي كليوي و پوسيدگي دندان در انسان است.
حيدر دارابي افزود: جايگزيني قندهاي طبيعي مانند ميوه و سبزي ها به جاي شيريني هاي مصنوعي مثل شكر راهكاري براي اصلاح رژيم غذايي افراد جامعه است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد گفت: تاكنون 14 هزار و 200 بيمار ديابتي در روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر اين استان شناسايي شده استكه سه هزار و 20 نفر آن گچساراني است.
رضا چمن با اشاره به خاموش بودن بيماري ديابت در مراحل نخست افزود: اين افراد با غربالگري خانه به خانه مناطق روستايي و شهرهاي كوچك كهگيلويه و بويراحمد شناسايي شده است و آمار واقعي مبتلايان آن بسيار بيشتر از اين است.
وي با يادآوري اهميت غربالگري ديابت براي افراد بالاي 30 سال تصريح كرد: اجراي طرح آزمايش خون براي شناسايي بيماران ديابتي در مراكز درماني حاشيه شهرها از برنامه هاي علوم پرشكي براي شناسايي بيماران است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي ياسوج بيان كرد: اصلاح رژيم غذايي،كنترل وزن، ورزش، انجام آزمايش براي افراد بالاي 30 سال به صورت ساليانه از راهكارهاي كنترل اين بيماري است.
وي زنان باردار، افراد با زمينه ارثي اين بيماري، توده بدني بالاي 30 را از افراد پرخطر براي ابتلاي به بيماري ديابت ذكر كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار