یادداشت وحید ملتجی؛
ایران کشوری جوان است ، البته فعلا و تا چند سال دیگر. این یعنی چقدر انرژی و پتانسیل؟ از کارکردهای اوقات فراغت به مشارکت گرفتن این خیل عظیم جوان است در طرح‌ها، و برنامه‌های مهندسی شده اجتماعی.
کد خبر: ۲۰۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷ 03 April 2016
تابناک اصفهان: وحید متلجی یکی از فعالین فرهنگی در سایت شخصی خود پیرامون اینکه چه کسی باید اوقات فراغت را پُرکند نوشت:

ایران کشوری جوان است ، البته فعلا و تا چند سال دیگر. این یعنی چقدر انرژی و پتانسیل؟

از کارکردهای اوقات فراغت به مشارکت گرفتن این خیل عظیم جوان است در طرح‌ها، و برنامه‌های مهندسی شده اجتماعی.

تقویت سازمان‌های مردم نهاد و مهمتر از آن برقراری پل ارتباطی میان آموزش و پرورش کشور با این گروهها از بهترین راهکارهای نهادینه کردن و مستمر داشتن حرکتهای فرهنگی اجتماعی در زمینه اوقات فراغت است تا نه فقط در تابستان و نه با پرکردن آبکی وقت جوان و نوجوان ، بلکه در مسیر و در فرایند درستی رشد و تعالی فکری و شخصیتی یابد.

جامعه باید فرصتی ایجاد کند تا جوانان بتوانند فعالیتها و برنامه‌های خلاقانه داشته باشند. این خلاقیت آنجا ارزشمند است که اوقات فراغت به کارکرد اصلی‌ خودش بازگردد که آن: ایجاد هویت و درونی شدن ارزشهای اسلامی و ایرانی است.

اما در این میان (برگردم به دغدغه همیشگی خودم که همان جعبه جادوست) ؛ تلویزیون نقش هدایتگری و ارجاع جوانان به سازمانهای مردم نهاد را باید سیاست اصلی خود بداند تا نوجوان و جوان با حضور در گروه های فرهنگی اجتماعی، خود به افتخار ارزشمند کسب تجربه‌های معاشرتی و معنوی به شکل حضوری دست یابد. چرا که این میدانی است کاملاً بومی و اتفاقاً تنها زمینی است که به تصرف سپاه فکری و رسانه‌ای غرب درنیامده است.

نوجوان و جوان ایرانی در این عرصه‌ی پرُماجرا ، خود باید گلیمش را از آب بیرون بکشد. این حقیقت را اگر دانست نیمی را از راه پیروزی و سعادت را رفته است. چرا که امید بستن به مسئولین امر و دستگاه و نهاد متولی و متوقع بودن از دیگران ریشه در فرهنگ اسلامی ندارد.
این خود فرد است که باید بیش از هر کس قدر ثانیه‌ها و دقائق و لحظات عمرش را بداند و زمین پاک و پرمحصول دل و فکرش را با حصار تعقل و توسل محصور نماید و گله‌های پر تعداد گوسفندان سر به زیر و کلاغ‌های فرصت‌طلب و ملخ‌های ویرانگر را با چشمی باز رصد کند و همیشه فاصله‌اش را با آنها حفظ نماید تا خود تبدیل به همان گوسفند و کلاغ و ملخ نشود. اوقات فراغت یعنی لحظه‌ای تفکر، اندیشیدن به خود و غایت انسان و در یک کلام ، مدیریت خود.

امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند : چه سزاوار است که انسان ساعتی و لحظاتی برای خود داشته باشد که هیچ بازدارنده ای ، او را از آن لحظه ها باز ندارد .
خدانگهدار
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار