کد خبر: ۲۰۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳ 01 April 2016

بستر مهربان طبیعت هر ساله در سیزدهمین روز از فروردین ماه سفره ی خود را برای مردم می گشاید، ولی برغم اینکه این فرصت باید روز آشتی مردم با طبیعت باشد، گاهی با تخریب این موهبت خدادادی مواجه هستیم.

سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سالهای اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می شود.

ایرانیان از گذشته های دور، با آغاز بهار و ورود به سال جدید و پس از چند روز دید و بازدید و تبریک سال نو، گویا برای تکمیل شادی خود و دور کردن غم و غصه و خمودگی، در روز سیزدهم فروردین ماه، با بیرون آمدن از خانه و پناه گرفتن در طبیعت ، مراسم سیزده بدر را اجرا می کنند.

در همه شهرها، روستاها و عشیره های ایران، خانواده ها به صورت گروهی، گاه چند خانواده با هم غذای ظهر را آماده کرده و آجیل و خوردنی های سفره هفت سین را با خود برداشته و به دامان صحرا و طبیعت می روند و سبزه هفت سین را با خود برده و به آب روان می سپارند.

به دامن صحرا و طبیعت رفتن، شوخی و بازی کردن، دویدن، تاب خوردن و در هر حال شاد بودن، از ویژگی های روز سیزده بدر است.

گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره دشواری ها و برآورده شدن آرزوها ، از دیگر رسوم این روز است.

فرهنگ اساطیر برای رسم های سیزده بدر معانی تمثیلی آورده، به گونه ای که شادی و خنده در این روز به معنی فرو ریختن اندیشه های تیره و پلیدی، روبوسی نماد آشتی و به منزله تزکیه، خوردن غذا در دشت نشانه فدیه گوسفند بریان است.

همچنین به آب افکندن سبزه های تازه رسته نشان دادن هدیه به ایزد آب یا ناهید و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت تمثیلی برای پیوند زن و مرد برای تسلسل نسل ها و رسم اجرای انواع مسابقه به ویژه اسب دوانی یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.

این باور همگانی چنان است که اگر خانواده ای نتواند به علتی تمام روز را به باغ و صحرا برود، به ویژه با دگرگونی های جامعه شهری امروز ، در بعد از ظهرروز سیزدهم ، حتی برای زمان کوتاهی هم که شده برای گره زدن سبزه و بیرون کردن نحسی از خانه به باغ یا گردشگاهی عمومی می رود.

سیزده بدر ، جشن واقعی بهار است، طراوت و سرسبزی به طبیعت بازگشته و طبیعت نیز مردم را به سوی خود می خواند.

اما از گذشته تا کنون ، دگرگونی های صنعتی و شغلی ، بزرگ شدن شهرها ، وسعت خانه سازی و شهرسازی و فراوانی وسایل آمد و رفت باعث شده که خانواده ها در عین حال که استقبال بیشتری نسبت به روآوردن به طبیعت و طبیعت گردی دارند ، اما سال به سال مجبور به پیمودن راه بیشتری برای یافتن سبزه و کشتزار جهت گذران سیزده بدر هستند چون رفته رفته استفاده بی رویه و نابجای انسان از طبیعت باعث نابودی آن شده است.

مناطق گردشگری البرز همچون گذشته امروز مملو از مسافران نوروزی و دوستداران طبیعت می شود و جاده های منتهی به این تفرجگاهها از ترافیک سنگینی برخوردار خواهد شد اما مهمانان و دوستداران طبیعت دشت ها و مناظر طبیعی محورهای ارتباطی این استان را به ویژه در جاده چالوس و اتوبان کرج – تهران و کرج – قزوین تنها نگذاشته و با پهن کردن زیراندازها در کنار طبیعت سرسبز ارامش را برای خود به ارمغان می آوردند .

البرز جوان ترین استان کشور که از ابتدای سالجاری به دلیل آمار بالای مسافران نوروزی که برخی راههای ارتباطی آن را برای عبور به سایر استان ها انتخاب می کنند بعنوان پرتردد ترین استان کشور شناخته شده در سیزدهمین روز از فروردین ماه نیز پذیرای مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور است که از باغات ، آبادی ها و مناظر طبیعی آن استفاده می برند.

با این حال دو سد طالقان و کرج ، هشت آبشار ، 450 اثر تاریخی از جمله کاخ های شمس ، سلیمانیه ،ناصری با محوطه های سرسبز و طبیعی از مدتها قبل پذیرایی گردشگران شده و در این روز نیز با هماهنگی ستاد خدمات سفر استان البرز تدابیر ویژه ای برای ایجاد اوقاتی مفرح در آنها صورت گرفته است .

شهرستان ساوجبلاغ نیز باطبیعتی فراخ ، طالقان با 85 روستای سرسبز ،اشتهارد با آثار تاریخی و محوطه های سرسبز پذیرای گردشگران و دوستاران طبیعت است و همچنین مرکز کلانشهر کرج با بوستانهای وسیع و سرسبز از جمله چمران ،مادر ،جهانشهر ، روستای آتشگاه و تپه ازبکی نیز برای روز طبیعت (سیزده بدر) آماده پذیرایی شده است .

به گفته مسوولان گردشگری البرز هرساله جاذبه های آبی البرز در مقایسه با سایر جاذبه های گردشگری این استان بیشترین آمار بازدیدکنندگان را در روزهای آغازین سال به خود اختصاص می دهد اما طبیعت بکر و سرسبز اطراف این جاذبه های آبی در سیزدهمین روز از فروردین ماه مملو از جمعیت میهمانان و ساکنان این استان می شود.

درسالجاری با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی ، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در خصوص توسعه فرهنگ گردشگری و دوستی با طبیعت بصورت جدی از سوی ستاد خدمات سفر استان البرزمورد توجه قرار گرفت .

علیرغم اهمیتی که مسئولان برای توجه مردم به حفظ محیط زیست می دهند ولی هر ساله در ایام نوروز و بخصوص روز طبیعت شاهد نامهربانی مردم با این موهبت خدادادی هستیم بطوریکه با نزدیک شدن پایان روز در جای جای عرصه های طبیعی شاهد برجای ماندن زباله ها، شکستن شاخه های درختان و یا آتش زدن بوته ها هستیم.

مسئولان ذیربط در استان البرز به صورت جدی از مردم می خواهند تا در حفظ پاکیزگی و بقای محیط زیست خود بکوشند.

این مسئولین همچنین با اشاره به وجود برف در ارتفاعات استان و امکان پائین آمدن حیات وحش از ارتفاعات، از مردم خواسته اند تا ضمن احترام به حریم این حیوانات در صورت مشاهده افراد سودجو و شکار این گونه ها مراتب را با شماره 1540 اطلاع دهند.

همچنین مسئولین از مردم خواستند به منظور حفظ گونه های بومی در منابع آبی استان از رها سازی ماهیان قرمز سفره هفت سین خود خودداری کنند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار