رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: انسان سالم محور توسعه پایدار است.
کد خبر: ۲۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰ 08 April 2015
رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: انسان سالم محور توسعه پایدار است.

به گزارش ایسنا؛ دکتر "بابک یوسفی" با تاکید بر همکاری های بین بخشی در تامین سلامت جامعه، اظهار کرد: 30 درصد تامین سلامت در بهترین شرایط توسط امکانات مراکز بهداشتی و درمانی و 70 درصد بر عهده مشارکت سایر ارگان ها و همکاری های بین بخشی از جمله اداره آب و فاضلاب، ایمنی غذا، جهاد کشاورزی و محیط زیست است.

وی درباره وضعیت بهداشت و سلامت در همدان تصریح کرد: در این بخش شاخص های مختلفی وجود دارد که با توجه به طرح تحول نظام سلامت این شاخص ها به مرور زمان رو به بهبود است.

اجرای طرح تحول نظام سلامت=سیر صعودی بهداشت و سلامت

دکتر یوسفی ادامه داد: اجرای طرح تحول نظام سلامت باعث سیر صعودی بهداشت و سلامت نسبت به گذشته شده است و امیدواریم در سال 94 شاهد پیشرفت های چشمگیری در بهبود شاخص ها در این طرح باشیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان یادآور شد: 15 اردیبهشت امسال، اولین سالگرد طرح تحول نظام سلامت بوده که نیاز است شاخص ها استخراج شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

وی تعداد جمعیت شهری در بخش بهداشت شهرستان همدان را 550 نفر و در بخش روستایی 120 هزار نفر عنوان کرد و گفت: بهداشت خانواده دارای هفت زیر مجموعه از جمله کودکان، مادران، باروری، بهداشت محیط و حرفه ای است.

دکتر یوسفی با بیان اینکه روستاها به دو دسته اصلی و قمر تقسیم می شوند، اظهار کرد: در حال حاضر 53 خانه بهداشت، 8 پایگاه بهداشتی روستایی و 19 پایگاه بهداشتی شهری در سطح شهرستان فعالیت می کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: شهرستان همدان دارای 44 روستای کوچک است که توسط خانه های بهداشت به صورت سیار پوشش داده می شود.

وی با اشاره به مراکز بهداشتی و درمانی موجود در سطح شهرستان همدان یادآور شد: همچنین تعداد 11 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی و 11 مرکز بهداشت شهری و دو مرکز شبانه روزی در قهاوند و مریانج فعالیت می کنند.

فعالیت 29 پزشک در طرح پزشک خانواده در همدان

وی در بخش دیگری با اشاره به طرح پزشک خانواده تصریح کرد: در حال حاضر 29 پزشک و 80 ماما در سطح شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

دکتر یوسفی با بیان اینکه در بخش سلامت اتفاقات خوبی در حاشیه های شهر اتفاق افتاده، خاطرنشان کرد: به اندازه مورد نیاز و کافی در بخش سلامت به حاشیه های شهرها توجه شده که ظرف یک ماه آینده اقدامات بیشتری در این قسمت انجام خواهد شد.

وی از مهمترین اقدامات طرح تحول نظام سلامت را ورود خدمات دندانپزشکی به بخش درمانگاه ها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 32 یونیت و 24 مرکز دندانپزشکی شامل 17 مرکز شهری و هفت مرکز روستایی در درمانگاه های همدان فعال هستند این خدمات با کیفیت بهتر و هزینه کمتر در حال انجام است.

دکتر یوسفی به طرح افزایش جمعیت و باروری سالم اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح پیشگیری و مبارزه با بارداری های پر خطر با آموزش عمومی سلامت از طریق رابطین بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان افزود: این طرح در راستای سیاست های نظام بوده که همه مسائل از قبل بارداری تا بعد از انجام زایمان در آن دیده شده است.

وقوع یک مورد مرگ مادر باردار در سالجاری

دکتر یوسفی با اشاره به مرگ و میر مادران باردار اذعان کرد: در اوایل سال 94 یک مورد و در سال 93 نیز یک مورد اتفاق افتاده که با توجه به تاکیدات وزارت بهداشت این اتفاق با کاهش چشمگیر و شیوع کمتری مواجه بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان یادآور شد: در طرح باروری سالم، آمار زایمان طبیعی نیز به شدت روبه افزایش و زایمان سزارین نیز به شدت کاهش یافته است.

وی در ادامه به بحث خود مراقبتی اشاره و اظهار کرد: این طرح در زمینه های مختلف از جمله تغذیه، بهداشت دهان و دندان، اعتیاد و سبک زندگی سالم اجرا شده که در مدارس تحت عنوان سفیر سلامت آمورش داده می شود.

دکتر یوسفی برنامه های مراکز بهداشت در سال آینده را بیش از 100 برنامه خواند و گفت: ما برای تک تک بیماری ها برای امسال برنامه های مختلفی داریم.

وی در بخش دیگری با اشاره به اقدامات مرکز بهداشت در ایام تعطیلات نوروز خاطرنشان کرد: واحد بهداشت محیط در این ایام با تشکیل بسیج سلامت نوروزی از یکم اسفند تا 15 فروردین فعالیت های مختلفی را انجام داد به طوریکه در این مدت، 30 مورد از شیرینی و اغذیه فروشی ها پلمب شده و به بیش از 30 مورد دیگر نیز تذکر داده شده است.

دکتر یوسفی در ادامه با اشاره به جمع آوری قلیان در سطح شهر تصریح کرد: در حال حاضر بازرسی های زیادی از اماکن عرضه قلیان و سفره خانه ها انجام شده است.

وی در بخش دیگری به هفته سلامت اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، شورای تامین نیز شعار این هفته را عزم ملی برای دستیابی عادلانه به خدمات سلامت در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر یوسفی در پایان گفت: روز اول هفته سلامت سیاست های کلی سلامت و همکاری بین بخشی، روز دوم سلامت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، روز سوم عدالت در سلامت و ارتقاء خدمات بهداشتی درمانی، روز چهارم سلامت، آموزش همگانی و خود مراقبتی، روز پنجم سلامت و مشارکت های اجتماعی، روز ششم سلامت و ارتقاء ایمنی غذا و روز هفتم اقتصاد، سلامت و توسعه سرمایه گذاری نامگذاری شده به طوریکه هفته سلامت فرصتی برای برنامه ریزی در توانمندی های بخش سلامت است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار