کد خبر: ۲۰۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 25 March 2016
تابناک گیلان: رودبار مرتفع ترین شهرستان گیلان معروف به شهر زیتون با تمدنی کهن به عنوان دروازه ورودی این استان از طریق مرکز کشور سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشورمان و جهان است.




رودبار جنوبی ترین شهرستان گیلان در فاصله ۶۷ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد. این شهرستان از شمال به رشت، از جنوب به رودبار الموت قزوین، از خاور به لاهیجان و از باختر به شهرستان شفت محدود می‌شود.

 

رودبار با مساحت ۲۵۷۴ کیلومتر مربع  و با جمعییت بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر از شهرهای کوهپایه ای گیلان است و بر دامنه کوه‌های البرز و تالش، در کناره رودخانه سفید رود و در امتداد باغ‌های انبوه زیتون قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۵۰ متر است، این شهرستان از چهار بخش به نام های بخش مرکزی، خورگام، رحمت آباد و بلوکات و عمارلو تشکیل شده است.

 

رودبار دروازه ورودی گیلان از طریق مرکز کشور است و کوه های بسیاز زیبای این ناحیه به صورت رشته های موازی با دره های تنگ و دیدنی از غرب به شرق کشیده شده و جزو ارتفاعات البرز غربی محسوب می‌شود که مهم ترین و مشهورترین قله آن در این شهرستان درفک یا( دلفک) است که ۲۷۰۵ متر ارتفاع دارد.

 

از نظر تاریخ فرهنگ و تمدن با قدمتی بیش از ۶ هزار سال یکی از مراکز عمده تاریخ فرهنگ بشری است و آثار بدست آمده از تپه مارلیک در جنوب شرقی این شهرستان وجود تمدنی پیش از بسیاری از تمدن های قدیمی جهان را در این منطقه نشان می‌دهد، رودبار با آب و هوای معتدل خشک خود و با کوهستان های مرتفع، دره های عمیق و زمین های پر برکتو ییلاقات زیبای خود از مردمی با خلق و خوی بسیار جذاب و درجه تدین بسیار بالا برخوردار است.

 

اکثریت ساکنین شهرستان رودبار را تات ها تشکیل می‌دهندکه بومیان منطقه اند، البته جمعیت قابل توجهی از مردمان خوب لر، ترک، کرد، گیلک، گالش، تالش و ... در این شهرستان ساکن اند، زبان اصلی رودباری های تاتی است که توسط تات ها صحبت می‌شود، رودباری ها تاتی را به گویش رودباری تکلم می‌کنند که نزدیکترین گویش به تاتی طارمی، الموتی و طالقانی است.

 

رودبار در کنار سفید رود و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است و آب و هوای آن تحت تاثیر هوای خشک و نیمه خشک ناحیه مرکزی قرار دارد. از نظر آب و هوای این منطقه به ویژه شهر زیبای رودبار دارای آب و هوای مدیترانه ای می‌باشد و رویش درختان زیتون در این منطقه گواه این موضوع می‌باشد، این منطقه در مسیر بادهای دائمی دره سفید رود قرار گرفته که بادهای منجیل آن معروف است.

 

از ویژگی های منحصر بفرد این شهرستان وجود محلات متعدد در حوزه شهری با منظره های بسیار زیبا و در ارتفاعات پوشیده از درختان زیتون است که به شکل زیبایی به چشم می‌خورد.

 

موقعیت جغرافیایی این شهرستان منظره زیبایی را از ترکیب شهر سازی و طبیعت به وجود آورده است. این شهر یک شهر میان راهی و عبوری گیلان است، به همین دلیل بسیاری از مسافران ضمن توقف کوتاه در آن به خرید محصول عمده این شهرستان یعنی زیتون و فرآورده‌های آن می‌پردازند.

 

رودبار در گذشته به نام‌های مختلفی از جمله خشکه رودبار، رودبارمحمد زمان خانی، رودبار زیتون و پیلده رودبار مشهور بوده است.

 

نام رودبار برگرفته از رودخانه سفیدرودی است که در این شهر در حال گذر است.


اقتصاد رودبار به علت شرایط خاص اقلیمی بر پایه کشاورزی و دامداری استوار است، مهم ترین محصول این شهرستان زیتون می‌باشد که عمده ترین محصول کشاورزی رودبار است. پیش از این تصور می‌شد که کشت زیتون در رودبار قدمت ۸۰۰ ساله دارد اما تازه ترین کشفیات باستان شناسی در تپه باستانی « کلورز» رستم آباد بیانگر این است که کشت زیتون در این منطقه به بیش از دو هزار سال پیش باز می‌گردد.


جاذبه های گردشگری

غار درفک، درخت سرو هرزویل، سوسن چلچراغ یا سوسن سفید( روستای داماش عمارلو)، چشمه آبگرم لویه، چشمه آبمعدنی سنگ رود، چشمه کلشتر، چشمه آبگرم ماست خور(منجیل)، سد منجیل با چشم اندازی طبیعی و زیبای آن، روستای ده لاق بره سر، غار طبیعی ولی گورد، ییلاق سالانسر، پارک جنگلی کندلات، تالاب سیاهرود و دریاچه سد تاریک، کوه آسمان سرا، ییلاق آوز بن رودبار، ییلاق بروبن،منطقه ییلاقی سی دشت، منطقه ییلاقی دره دشت، وروستای تاریخی انبوه.


مناطق تاریخی و باستانی

پل تاریخی لوشان، پناهگاه صخره ای ذکابر، قلعه و پای قلعه کلیشم، قلعه چیمارود، غار باستانی چیلک، غار اسپهبدان، محوطه باستانی مارلیک و کلورز، تپه باستانی چراغعلی تپه، تپه باستانی شهران، قلعه لارچاک، عمارت حسین خان، قلعه معروف گور میرزا و کاروانسرا، آب انبار و حمام رستم آباد.


زیارتگاه ها و اماکن مذهبی

بقعه محمود مزندی نزدیک دروازه هرزویل، امامزاده ابراهیم فرزند امام زین العابدین(علیه السلام) در دامنه کوه مشرف به دهکده هرزویل، بقعه امامزاده حمزه حنیفه فرزند امام موسی کاظم(علیه السلام) در دهکده بیورزن فاراب عمارلو، بقعه امامزاده حمزه در لوشان، بقعه امامزاده محمد و امامزاده ابوالقاسم از نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام) در روستای پشتهان بزرگ، امامزاده طاهر سرشام رستمآباد و بقعه شاه شهیدان عمارلو.


ورزش های محلی

اسب سواری در مناطق کوهستانی و گالشان نشین، توپ کش یا بروبیا، اتیک بازی، لپه بازی فیش بازی( کمربند بازی)، چو جنگ بازی(جگ چوب چوپانی(.


مراسمات محلی

غول بازی، حاجی فیروز، لافند بازی، مراسم علم واچینی، تعزیه خوانی، مارگیری و معرکه گیری، مداحی و درویشی خوانی و مراسم عقد و عروسی.


صنایع دستی

کلاه پشمی و محلی، جوراب بافی، نمد مالی، قالی بافی، خورجین بافی، گلیم بافی با پشم گوسفند و موی بز.


سوغات رودبار

صابون سر کف، روغن زیتون، زیتون های ماری، شنگی، معمولی و ...، زیتون پرورده که عموما با انار ترش و مغز گردو و زیتون و سزی های محلی بسیار خوش عطر و طعم تهیه می‌شود.


غذاهای محلی

سیر داغ، قیسی خورشت، پیاز ابیجه، سیا خورش، گزنه پلو، قیمه، شامی رودبار، کولبانان، نان بورسزی، نان پنجه کش و تشت حلوا.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار