رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد:
حدود ۷ درصد تولید درآمد ناخالص ملی کشور مربوط به خسارات تصادفات است، این مقدار حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. وضعیت تصادفات درون‌شهری قم با توجه به بالاتر بودن آمار کشته‌های عابر پیاده و موتورسیکلت سواران از میانگین کشوری، نگران‌کننده است.
کد خبر: ۱۹۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۶ 15 March 2016
به گزارش تابناک قم، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا کشور در دیدار با مراجع تقلید با بیان اینکه موضوع راهنمایی و رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه یکی الزامات امروزی بشر است، تصریح کرد: انسان‌ها امروزه یا مسافر، یا راننده و یا عابر پیاده هستند و به نوعی با وسایل نقلیه سر و کار دارند، بنابراین استفاده از وسایل نقلیه فرهنگ خاص خود را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه تعداد وسایل نقلیه از سال ۸۴ تاکنون چندین برابر شده است، گفت: سالانه حدود ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: البته کنترل پلیس بیشتر شده و مردم نیز قوانین را رعایت می‌کنند و امسال در ۱۰ ماهه نخست، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۵۰ نفر کمتر کشته شده و در سال ۹۳ تعداد ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر فوت شده‌اند.

وی با اشاره به نقش سه عامل وسیله نقلیه، جاده و راننده در تصادفات، تأکید کرد: راننده در تصادفات نقش کلیدی دارد و رفتارش باید تغییر پیدا کند.

مهری افزود: افزایش مجازات و فرهنگ‌سازی در استفاده از وسایل نقلیه، مردم را به رعایت بیشتر قانون ترغیب خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: امسال حدود ۶ هزار تصادف فوتی،۱۰۰ هزار تصادف جرحی، سه هزار راننده مقصر با ۱۴ هزار کشته و ۲۶۰ هزار نفر مجروح داشتیم.

وضعیت تصادفات در قم نگران‌کننده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش 10 درصدی تصادفات درون‌شهری افزود: در این زمینه وضعیت شهر قم نسبت به سایر شهرهای کشور نگران‌کننده است.

مهری با اشاره به آمار 46 درصدی کشته‌های عابر پیاده در شهرها، تصریح کرد: متاسفانه این آمار در شهر قم 57 درصد بوده و در زمینه موتورسیکلت سواران نیز کشته‌های قم چهار درصد بیش از میانگین کشوری است.

۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت تصادفات در سال

وی گفت: در کشور نزدیک به ۱۸ میلیون خودرو و بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت تردد دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در طی ۱۱ ماه یک میلیون و ۲۵۰ هزار وسیله نقلیه وارد چرخه شده است و بیش از یک میلیون و نیم گواهینامه جدید صادر شده، افزود: پیش بینی می‌شود با این اوصاف در سال آینده تعداد سفر‌ها بیشتر شود که این مراقبت بیشتری را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه حدود ۷ درصد تولید درآمد ناخالص ملی کشور مربوط به خسارات تصادفات است، گفت: این مقدار قابل توجهی و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری

سردار مهری با اشاره به اینکه حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت توسط پلیس پلاک شده است، ادامه داد: امسال ۸ میلیون موتورسیکلت جریمه و حدود یک میلیون موتور به پارکینگ منتقل شده است و حدود ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور در پارگینگ است که به حال خود‌‌ رها شده‌اند.

وی با بیان اینکه باید ساختار موتورسیکلت‌ها تغییر کند، گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که با توجه به اینکه موتور‌های فعلی کاربراتوری هستند لذا در سال ۹۵ تولید این موتور‌ها متوقف و به جای آن موتورسیکلت‌های برقی و دو گانه سوز تولید شوند که این می‌تواند برای مهار این وسیله نقلیه مؤثر باشد.

افزایش جریمه های تخلفات رانندگی 

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما حدود 171 مورد کد جریمه داریم که در سال جاری 40 مورد آن از 20 درصد تا 100 درصد افزایش پیدا کرد و از 25 اسفند ماه نرخ جدید تخلفات رانندگی نیز اعمال می شود.

وی افزود: بیشترین افزایش جریمه، مربوط به رانندگانی است که در حین رانندگی مواد الکلی و ... مصرف می کنند و این جریمه چهار میلیون ریال است و جریمه عبور از چراغ قرمز نیز از یک میلیون ریال به دومیلیون ریال افزایش پیدا کرده است.

مهری با اشاره به برنامه‌های نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: در طرح نوروزی 95 با برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاه‌ها اقدامات گسترده‌ای با محوریت پلیس صورت خواهد گرفت تا نوروزی ایمن و سفری آرام‌بخش برای مردم را شاهد باشیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار