وجودش مأمنی است برای پرندگانی که با آوای خود شاخه‌های پر پیچ و تاب را می‌رقصانند و اکنون شکوفه‌های بهاری‌اش نوید رسیدن روزهای خوش بهاری را می‌دهد.
کد خبر: ۱۹۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴ 07 March 2016
به گزارش تابناک قم، سال‌هاست که شاخه‌های سر به فلک کشیده‌اش سایه‌ساری برای آرامش و میوه‌های شیرینش جان‌بخش آدمی است. وجودش مأمنی است برای پرندگانی که با آوای خود شاخه‌های پر پیچ و تاب را می‌رقصانند و اکنون شکوفه‌های بهاری‌اش نوید رسیدن روزهای خوش بهاری را می‌دهد. درختانی که سرسبزی وجودشان طراوت‌بخش است و نفس‌ها را جان می‌بخشد....

بدون شک یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی که بر بشر عرضه شده است، شجره‌های سرسبز است. درختی که می‌تواند علاوه بر ایجاد طراوت و سرزندگی، غذا و اکسیژنی باشد برای حفظ سلامتی. پس باید این نعمت خدادادی را قدر دانست و برای حفظ آن نسبت به کاشت آن ممارست داشت و این روزها را که با نام درخت و درختکاری شناخته‌ایم ارج بخشیده و در عمل نیز به کاشت درختان اقدام کنیم.

متاسفانه صنعتی شدن جوامع الزام وجود درختان برای حیات بشری را بیشتر کرده و درختان به عنوان ریه‌های تنفسی شهرها کمک ویژه‌ای به از بین رفتن آلایندگی‌ها و تصفیه هوای شهر می‌کنند. با افزایش وسایل نقلیه و توسعه بی‌رویه کارخانه‌ها در داخل شهرها و انتشار گازهای سمی و مهلک در هوای شهر، زندگی برای عموم مردم به ویژه گروه‌های خاص سخت شده و فقدان درخت اکنون به عنوان تهدیدی جدی به حساب می‌آید.

از این رو کاشت و داشت درختان و احداث باغات و جنگل‌های مصنوعی و افزایش فضای سبز در مناطق شهری یک اصل مهم به حساب می‌آید. اصلی که خوشبختانه در استان قم مورد توجه قرار گرفته و با وجود شرایط اقلیمی نامتناسب کاشت درختان و ایجاد فضای سبز در دست اقدام است.

سید امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم با اشاره به اینکه مراسم ویژه درختکاری امروز در حاشیه بلوار مرجعیت برگزار می‌شود، کاشت درخت را امری ضروری دانست و گفت: شهر قم در زمینه سرانه فضای سبز بسیار فقیر است که باید برای رفع آن چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی برای توسعه فضای سبز شهری قم از سوی شهرداری صورت گرفته است، افزود: هفته درختکاری باید به عنوان فرصتی ویژه برای توجه و توسعه این بخش مدنظر باشد.

سامع ایجاد حس همکاری بین شهروندان و شهرداری  برای کاشت درخت را مهم دانست و ادامه داد: در همین راستا نهال‌هایی از سوی شهرداری تهیه شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا در حیاط منازل و محله‌های مختلف کاشت شود.

وی با بیان اینکه کاشت درخت تاثیر زیادی در حفظ شادابی روح دارد، اظهار کرد: در هفته درختکاری بالغ بر 50 هزار اصله نهال برای کاشت به مردم عرضه می‌شود و شهرداری نیز خود در انجام این امر مشارکت می‌کند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم رسانه‌ها را ظرفیت مناسبی برای تبلیغ درختکاری و فرهنگ‌سازی در این زمینه عنوان کرد و گفت: احادیث زیادی در خصوص درختکاری مطرح شده که نشان‌دهنده اهمیت این مسئله است.

وی نقش مردم و همچنین مدارس را در توسعه فضای سبز بسیار مهم دانست و ادامه داد: در طول این ایام دوره‌های آموزشی در خصوص نحوه کاشت درختان و نگهداری از آنان از سوی شهرداری برگزار می‌شود.

پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نیز از ایجاد چندین ایستگاه در مناطق مختلف شهر برای توزیع نهال رایگان بین همشهریان خبر داد و گفت: در هر یک از مناطق دو ایستگاه وجود دارد که طی ساعات 10 تا 12 صبح به عرضه نهال رایگان به مردم می‌پردازند. 

وی با اشاره به اینکه از سوی شهرداری بالغ بر 50 هزار اصله نهال تهیه شده است ادامه داد: در صورت استقبال شهروندان از دریافت نهال این تعداد را به 80 هزار اصله می‌رسانیم. 

جوادیان با بیان اینکه فعالیت‌های شهرداری برای توسعه فضای سبز تنها مختص این ایام نیست، گفت: تا پایان سال جاری کاشت 100 هزار اصله درخت توسط شهرداری برای توسعه فضای سبز استان انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: با نزدیکی به فصل بهار کاشت گل در میادین و بوستان‌ها نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به شرایط خاص اقلیمی در استان خاطرنشان کرد: نهال‌هایی در بین همشهریان توزیع می‌شود که با شرایط آب و هوایی در قم سازگار باشد که از جمله آنها انار، انجیر، توت و زیتون است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر کریمی مدرس حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری، بیان کرد: کاشت درخت و خودکفایی در تولید میوه یکی از جمله موارد توجه به اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه با افزایش تولید میوه می‌توان به حوزه صادرات میوه نیز وارد شد، گفت: کاشت هر درختی می‌تواند انبوهی از ثروت و سرمایه را به دنبال داشته باشد.

کریمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرموده‌اند «هر کس درختى بکارد و در نگهدارى آن بکوشد تا میوه دهد، در برابر هرچه از آن میوه به دست آید، پاداشى نزد خدا خواهد داشت» گفت: در دین اسلام به طور موکد نسبت به کاشت درخت سفارش شده که باید به آن توجه داشت.

وی اضافه کرد: در روایات دینی آمده است که اگر انسان درختی را نشاء کند، اگر حتی گنجشکی از آن استفاده کند ثواب عمل او نوشته خواهد شد.

سعید حاتمی کارشناس منابع طبیعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در این خصوص گفت: درختان از جمله مهمترین منابع طبیعی هستند که نابودی آنها می‌تواند برابر با نابودی حیات بشری باشد.

وی با بیان اینکه درختان تامین‌کننده اکسیژن هستند و در برابر بلایای طبیعی همچون سیل به عنوان یک سد عمل می‌کنند، گفت: کاشت درخت ضروری بوده و به معنی حیات دادن به یک جامعه است.

وی با اشاره به اینکه در استان قم مسئله ریزگردها بسیار طاقت‌فرساست که با کاشت درخت می‌توان با آن مقابله کرد، گفت: باید عموم مردم نسبت به کاشت درخت حساسیت نشان دهند و برای حفظ سلامتی خود به کاشت آن همت کنند.

حاتمی با بیان اینکه محیط زیست نقش مهمی در رفاه و سلامت جامعه دارد، ادامه داد: اگر روزی کاشت درخت به مثابه زیباسازی محیط صورت می‌گرفت اکنون این مهم به منظور حفظ سلامتی جامعه باید مورد توجه باشد چراکه درختان ریه‌های تنفسی شهرها هستند.

وی از عموم همشهریان خواست با دریافت نهال از مراکز توزیع و کاشت آن سلامتی و طراوت را برای خود و خانواده فراهم آورند.

بی‌شک نقش درختان در سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست و لازم است افراد با اندکی حوصله و تلاش این هدیه پر از موهبت خداوندی را ارج بخشیده و با کاشت آن شاکر این نعمت باشند. همگان واقفند که امروزه زندگی در جوامع صنعتی به امری ناگزیر بدل شده و بی‌توجهی به حیات طبیعی می‌تواند چالش‌ها و ضربه‌های سختی را بر جامعه وارد سازد. همچنین توسعه پایدار همراه با رفاه در صورتی مهیا می‌شود که مسائل محیط زیستی در اولویت توجه به ویژه در کلان‌شهرها قرار گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار