قم اسیر بی‌تدبیری دولت‌ها:
شهری که نمی‌تواند از بازارهای حاضر و آماده خود بهره کافی ببرد و حتی بازارهای داخلی خود را تامین کند چگونه می‌تواند با کشوری چون چین تبادل اقتصادی داشته باشد؟ مگر اینکه این تفاهم نامه را تنها ظاهرسازی بدانیم و اصل ماجرا چیز دیگری باشد.
کد خبر: ۱۹۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶ 01 March 2016
به گزارش تابناک قم، این سال‌ها برای هر طفل دبستانی و حتی هر درس نخوانده‌ای مشخص و مبرهن است که نداشتن بازار فروش مناسب و قابل اطمینان و دو سویه نبودن رابطه واردات و صادرات زمینه ایجاد اقتصادی وابسته، تنبل و مریض را فراهم می‌کند. 

اقتصاد نفتی ایران نیز بیش از پیش سبب از دست دادن خوداتکایی اقتصادی در زمینه تولید شده به طوری که در صورت مواجه شدن با هر نوع کمبود مالی به جای آنکه راه حل آخر را در بشکه‌های نفت ببینیم، بدون هیچ تعللی سراغ این ماده سیاه اقتصاد خراب کن می‌رویم و با پاک کردن صورت مسئله خود را پیروز میدان اقتصاد می‌دانیم؛ هرچند در این میان دلالان طمع کار و راحت طلب هیزم این آتش را برافروخته‌تر می‌کنند و با سهل الوصول کردن دست یابی به بازار متنوع و ارزان کشورهای خارجی بر این بی‌سر و سامانی دامن می‌زنند. 

قم اسیر بی‌تدبیری دولت‌ها

وقتی وضعیت اقتصاد شهرهای بزرگ و صنعتی کشور در نگاه کلان این چنین باشد، خیلی چشم امیدی به شهرهای کوچکی چون قم نمی‌توان داشت. هرچند چنین نگاهی نیز از بنیان غلط است اما به هر حال در کشور روی اقتصاد تولیدی قم حساب وا نمی‌کنند بلکه اگر قرار باشد، برای این شهر مذهبی در پیشرفت اقتصاد سهمی قائل شوند، به اقتصاد توریستی آن توجه می‌کنند که آن هم به لطف تدبیر و امید مسئولان کنونی و سابق و اسبق هم چنان روی هوا مانده است. 

رئیس اتاق بازرگانی استان قم به تازگی از امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی قم با یکی از شهرهای چین خبر داده است که امیدواریم این توافق نامه مانند توافق‌های دولت یازدهم یک سویه نباشد و ماحصل آن واردات صرف از این کشور پهناور نباشد چرا که دیگر زمان آن رسیده که ما نیز در کشورهای جهان به دنبال بازار فروش باشیم نه اینکه دیگران ما را به چشم طعمه ببینند. 

ابوالفضل خاکی اعلام امیدواری کرده است که اگر بتوانیم به این شهر وارد شویم می‌تواند مقری برای توسعه صادرات ایران به کل کشورچین ایجاد کنیم. اما این آسیایی‌های چشم بادامی بسیار زرنگ‌تر ازاین حرف‌ها خود را نشان داده‌اند وگرنه در اقتصاد جهان حرف اول را نمی‌زدند. 

با این حساب وی به شرایط بسیار مناسب روسیه از نظر صادرات اشاره کرده است که هم چنان نزد تولیدگنندگان قمی مغفول مانده است. 

کاهش ۱۲درصدی صادرات قم! 

احمد ذاکری مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان قم از کاهش ۱۲ درصدی صادرات استان در ده ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داده است و به گفته وی مواد پلاستیکی، کفش، سرب و غلات بیشترین کالاهای صادراتی را تشکیل می‌دهند که به کشورهای عمده هدف صادراتی از جمله عراق، افغانستان، ترکیه و ترکمنستان صادر شده‌اند. 

ذاکری با اشاره به اینکه در سال جاری صادرات به دلایل متعددی افت داشته است، بیان کرده است: تحریم ۳۲ درصد، حمل و نقل ۱۲ درصد و سودهای بانکی و دیگر مشکلات بر صادرات اثر گذار بود، در بحث مشوق‌های صادراتی با توجه به شرایط انقباضی دولت پولی به صادرکنندگان بر‌تر داده نشد. 

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان قم گفته است: از بیش از ۲۰۰۰ واحد تولیدی، حدود ۱۲۰۰ واحد بحث پایش صادرات و تولید انجام شده است که نتیجه به دست آمده این را نشان می‌دهد که ۱۹ درصد این واحد‌ها تعطیل شده است و مابقی در ظرفیت ۲۰ تا ۸۰درصد کار می‌کنند. 

بازار تولید، چشم انتطار ارزانی

بنابراین هنوز پایه‌های تبدیل شدن قم به یک شهر صادرکننده کالا محکم نشده و در اولویات اقتصاد تولیدی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند؛ با این حساب شهری که نمی‌تواند از بازارهای حاضر و آماده خود بهره کافی ببرد و حتی بازارهای داخلی خود را تامین کند چگونه می‌تواند با کشوری چون چین تبادل اقتصادی داشته باشد؟ مگر اینکه این تفاهم نامه را تنها ظاهرسازی بدانیم و اصل ماجرا چیز دیگری باشد. 

محسن آقاجانی نبود بازار و مشتری را از مهم‌ترین مشکلات بازار صادرات محصولات در استان دانسته و گفته است: اگر فکری برای ارزان شدن محصولات نکنیم در زمینه تولید سقوط می‌کنیم. 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته از کالاهای موجود در بازار استان ۸۷ درصد کالا‌ها چینی و خارجی است، تصریح کرده: همین کالاهای خارجی ۷۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت ایران است.
 
وی تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را فاجعه توصیف کرده و گفته است: در بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم که ۲۹ درصد فروش تولیدات استان به عراق کاهش یافته است، بنابراین برنامه‌های جبرانی قائل شده‌ایم، یکی از این اقدامات این بود که اقلام را با قیمت تمام‌شده عرضه کردیم، اما این روند موقت است. 

سوهان؛ محصول فراموش شده صادرات قم

آقاجانی با تأکید بر اینکه جریمه‌های ارزش‌افزوده در بخش صادرات بیداد می‌کند، خاطرنشان کرده است: وقتی از بدو تولید، ارزش‌افزوده دریافت شود، این ارزش ۹ درصد باقی نمی‌ماند و هزینه‌های جانبی نیز به آن اضافه می‌شود که در‌‌‌نهایت منجر به گرانی کالا می‌شود. 

از سوی دیگر اگر مسئولان به ظرفیت محصولی مانند سوهان که سال‌های سال با نام قم پیوند خورده است، توجه ویژه داشته باشند، نیازی به متوسل شدن به خس و خاشاک‌های سیاسی و اقتصادی گوناگون وجود نخواهد داشت. 

چنانچه طبق گفته مسئولان پارک علم و فناوری قم یکی از کمبودهای قم در زمینه صادرات سوهان، تولید این محصول پرطرفدار به صورت سنتی و نداشتن راه حلی برای افزایش ماندگاری آن است؛ به نحوی که این ماندگاری صادرات سو‌هان را با مانع اساسی و بزرگی مواجه کرده است. بنابراین لازم است تا در خصوص تولید این محصول بومی تدبیراندیشی‌های لازم در نظر گرفته شود. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سیدجعفر کاظمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
قم خودش یه کشوره ، دورش دیواربکشید وبهش بودجه بدید تا با کلیه کشورها مراوده داشته باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
از رقم بدهی اش صرفا در شهرداری کاملا معلوم است :
شهردار قم گفت: با احتساب هزینه سالانه و اتمام پروژه‌ها شهرداری در حال حاضر بیش از 5 هزار و 900 میلیارد تومان بدهی دارد که داشته‌های آن کمتر از 3 هزار میلیارد تومان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار