بی‌شک حرفه‌آموزی به زندانیان می‌تواند در ساخت روحیه و ایجاد امید در فرد و خانواده‌اش اثرگذار باشد و مشکلات معیشتی خانواده زندانی را در طول دوران حبس رفع و علاوه بر آن به تامین هزینه‌های سازمان زندان‌ها نیز کمک کند.
کد خبر: ۱۸۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲ 28 February 2016
به گزارش تابناک قم، یکی از معضلات بزرگ اجتماعی وجود مجرمان و بزهکاران در جامعه است؛ افرادی که با هنجارشکنی در جامعه گاه سالیان سال به حبس در زندان‌ها محکوم می‌شوند و هدف از حبس آنان اصلاح و یافتن خود حقیقی و در واقع آمادگی برای بازگشت دوباره به جامعه است. متاسفانه برخی از این افراد پس از آزادی به دلیل فقدان اشتغال و عدم پذیرش توسط جامعه باز هم به اعمال مجرمانه روی آورده و به انجام بزهکاری‌های خود ادامه می‌دهند از این رو برای جلوگیری از این پیامدهای سوء پس از بازگشت، سالیانی است که موضوع آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به زندانیان در طول دوران حبس در دستور کار قرار گرفته است تا این افراد پس از آزادی از یک مهارت و اعتماد به‌نفس برخوردار شوند و بتوانند به فعالیت مثبت در جامعه ادامه دهند.

طبق گفته کارشناسان 30 درصد زندانیان پس از آزادی باز هم اعمال بزهکارانه خود را انجام داده و به زندان بازمی‌گردند و این نشان می‌دهد که محکومیت به حبس صرفا نمی‌تواند اصلاح این افراد را در پی داشته باشد و مانع از ادامه جرم شود. برخی نیز بر این عقیده‌اند که محکومیت به حبس هویت شخص را خدشه‌دار کرده و علاوه بر این حس مسئولیت‌پذیری افراد در قبال جامعه و خانواده نیز کمرنگ می‌شود و بهترین راهکار برای حل این مسائل و بازگشت فرد به متن جامعه تغییر نوع محکومیت افراد از حبس به سوی حرفه‌آموزی و الزام آنها به انجام کار زیرنظر سازمان زندان‌هاست. بی‌شک حرفه‌آموزی به زندانیان می‌تواند در ساخت روحیه و ایجاد امید در فرد و خانواده‌اش اثرگذار باشد و مشکلات معیشتی خانواده زندانی را در طول دوران حبس بکاهد. خوشبختانه این مسئله در زندان‌های قم مورد توجه واقع شده و حرفه‌آموزی به مددجویان زندانی در دستور کار قرار گرفته است.

در این خصوص احمد عطارنیا مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: امسال به مددجویان در زندان‌های قم 160 هزار و 508 نفرساعت آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای ارائه شده است.

وی بیان کرد: این مددجویان که شامل 1187 نفر بوده‌اند در 24 رشته مختلف طی 77 دوره آموزشی شرکت کرده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم به برخی از رشته‌ها اشاره کرد و گفت: تعمیرکار لوازم خانگی برقی، تعمیرکار خودرو، بافندگی فرش و عروسک، مکانیکی موتور، پیرایشگری و نصب و سیم‌کشی برق و ... از جمله حرفه‌های آموزشی در زندان قم است.

وی با بیان اینکه تعداد 200 نفر از مددجویان خود دارای مدارک فنی و حرفه‌ای بودند، افزود: برای این افراد از سوی اداره کل زندان‌های استان دوره های کارآفرینی برگزار شده است.

عطارنیا هدف از اجرای این دوره‌های آموزشی را جامعه‌پذیری زندانیان، ارتقای دانش و مهارت آنان، فراهم‌سازی اشتغال برای مددجویان، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه‌های صنعتی، هنری، فرهنگی و... عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دارندگان گواهی‌نامه مهارت می‌توانند در دوران حبس از مزایای این مدارک استفاده کنند، ادامه داد: تخفیف در زمان محکومیت و همچنین دادن مرخصی‌های تشویقی به این افراد از جمله مزیت‌ها برای دارندگان گواهینامه مهارت است.

علی حسنی کارشناس امور اجتماعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی در زندان‌‌ها را گامی در مسیر سیاست‌های مدنظر سازمان زندان‌ها برای توانمندی مددجویان و جلوگیری از ورود دوباره آنها به زندان ذکر کرد و گفت:  اصلاح و تربیت زندانیان یکی از مهمترین اهداف سازمان زندان‌هاست.

وی با بیان اینکه این آموزش‌ها به افزایش درآمد و گذران معیشت خانواده‌هایشان کمک می‌کند، اظهار کرد: از مهمترین روش‌های اصلاح زندانیان همین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

حسنی با تاکید بر اینکه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای باید ارتقا یابد و رشته‌های بیشتری را در بر گیرد، ادامه داد: اشتغال زندانیان از افزایش رفتارهای پرخطر و نابهنجار در زندان جلوگیری می‌کند و امیدی برای ادامه روند طبیعی زندگی اجتماعی افراد است.

وی ارائه تسهیلات مناسب به مددجویان پس از آزادی از زندان برای ایجاد کسب و کار را ضروری خواند و گفت: لازم است این حمایت‌ها از سوی سازمان زندانیان و دیگر مراکز مسئول انجام شود تا زمینه اشتغال برای آنها فراهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن صادقی مدرس حوزه و پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز بیکاری را دلیل اصلی ورود 70درصد زندانیان کشور خواند و گفت: ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای موجب اصلاح، تربیت و بازپروری زندانیان می‌شود.

وی با بیان اینکه زندانیان در دوران حبس از اوقات فراغت مناسبی برخوردارند که می‌توانند از این زمان برای یادگیری فنون مختلف و شکوفایی استعدادها بهره ببرند، اظهار کرد: باید مسئولان در این زمینه به طور جد وارد شوند و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام صادقی همچنین فضای شهر را در ارتکاب به جرائم اثرگذار دانست و گفت: باید محیط شهری به گونه‌ای پیشگیرانه باشد و از طریق اطلاعیه‌‌ها، نصب بنر و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها نوجوانان و جوانان را از پیامدهای سهمگین جرایم آگاه کرد.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از نوجوانان و جوانان به طور ناخواسته و ندانسته روی به اعمال مجرمانه می‌آورند بیان کرد: حضور روحانیون در مدارس و محیط‌های علمی، برگزاری کنفرانس‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت مساجد و هیئت‌ها برای افزایش آگاهی جوانان موثر است.

وی جلوگیری از بروز جرائم را از جمله سیاست‌های مهم نظام عنوان کرد و افزود: این یک امر عرفی و شرعی است و باید هر شخص به نوبه خود و برای ادای امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه وارد شود.

از این روست که باید گفت به طور کلی باید به اشتغال زندانی‌ها به عنوان یک خدمت نگاه کرد. اگر اینگونه تصور کنیم که همه ما سوار بر یک کشتی هستیم بدون شک کمک به یک زندانی نیز در رسیدن جامعه به سعادت موثر خواهد بود. متاسفانه فرهنگ غلط موجب شده است تا افرادی که از زندان آزاد می‌شوند همیشه یک انسان خطاکار و غیرقابل اعتماد شناخته شوند در حالی که این نوع نگاه چاره‌ای برای بزهکاران نمی‌گذارد که به رویه غلط خود بازگردند و بار دیگر صدمات جدی‌تری را به افراد جامعه وارد آورند. ضمن آنکه این مسئله خود می‌تواند واکنش‌های انتقام‌جویانه را نیز در زندانی‌ها افزایش دهد.

در حالی که حرفه‌آموزی این افراد و پذیرش توانمندی‌های آنان در جامعه ضمن کمک به بازگشت مجرمان گذشته به یک زندگی سالم می‌تواند جامعه را نیز از خطرهای بسیار بزرگتری بازدارد. البته در این میان یک پیشنهاد ویژه نیز وجود داشته که سازمان زندان‌ها خود عملا کارگاه‌های تولیدی راه بیندازد و افرادی که محکومیت خود را گذرانده‌اند بتوانند در این کارگاه‌ها فعالیت کرده و معیشت خود و خانواده را تامین کنند. بدون شک هر انسانی در هر شرایطی امکان ابتلای به خطا را دارد اما اگر قرار باشد برای هر خطایی انسان‌ها تا ابد تاوان پس دهند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. امروز نیز اگر قرار است ما جامعه‌ای سالم داشته باشیم چاره ای نداریم جز آنکه نگاهمان را نسبت به بزهکاران گذشته تغییر دهیم و برای آنها فرصتی ایجاد کنیم تا بتوانند طعم یک زندگی سالم و خوب را درک کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار