برگزاری دو انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در استان همدان از ساعت ۸ صبح در یک هزار و ۲۶۱ شعبه اخذ رأی آغازشده است.
کد خبر: ۱۸۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 26 February 2016

برگزاری دو انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در استان همدان از ساعت ۸ صبح در یک هزار و ۲۶۱ شعبه اخذ رأی آغازشده است.

به گزارش تابناک همدان؛ در سطح استان همدان ۱۵۱ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای کسب ۹ کرسی و ۴ نامزد نمایندگی مجلس خبرگان رهبری برای کسب دو کرسی رقابت می‌کنند.

انتخابات تا ساعت ۲۰ تمدید شد

زمان برگزاری انتخابات برای اخذ رأی تا ۲ ساعت دیگر و تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

تاکنون ۱۰۵ هزار نفر آرای خود را به صندوق انداخته‌اند

فرماندار همدان با بیان اینکه ثبت‌نام، تأیید صلاحیت، تعیین شعب و اعضای شعب و تهیه و تدارک اجرا از فرآیندهای مهم انتخابات است، افزود: امروز وارد مرحله میانی انتخابات یعنی فرآیندِ رأی‌گیری هستیم به طوری که کار ما از ساعت ۵ صبح برای توزیع صندوق‌های رأی در بین شعب آغاز شد و تا ساعت ۶: ۳۰ توانستیم کلیه صندوق‌های رأی را تحویل دهی.

علی تعالی با اشاره به اینکه اعضای شعب به همراه نماینده فرماندار و حفاظت صندوق‌ها و اعضای نظارت در شعب مستقر شدند و تا فرآیند رأی‌گیری تا کنون بدون هیچ مشکل و تنشی ادامه دارد، تصریح کرد: از آغاز رأی‌گیری شاهد حضور بسیار پرشکوه مردم هستیم و از این مشارکت گسترده تشکر می‌کنم.

فرماندار همدان ادامه داد: امروز حتماً شاهد تراکم رأی‌دهندگان در شعب اخذ رأی خواهیم بود چرا که تجربه نشان می‌دهد بخشی از جوانان عمدتاً عصر در شعب حاضر می‌شوند و پیش‌بینی می‌کنیم مثل همچون حضور پررنگی را شاهد باشیم.

وی از مردم درخواست کرد شرکت در انتخابات را به ساعات پایانی روز موکول نکنند چرا که تراکم جمعیت به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر خواهیم داشت بنابراین برای بهتر انجام شدن فرآیند افراد در ساعات باقیمانده به‌تدریج به شعب وارد شوند.

تعالی با اشاره به اینکه فرآیندِ میانی انتخابات ساعت ۱۸ پایان می‌یابد و به فرآیند بعدی یعنی شمارش و اعلام آرا می‌رسیم، تصریح کرد: طبق آخرین رصد تا ساعت ۱۵، در شهرستان همدان ۱۰۵ هزار نفر آرای خود را شعب اخذ رأی انداخته‌اند.

وی بابیان اینکه ۲۸۸ شعبه و صندوق خبرگان و مجلس شورای اسلامی در سطح شهرستان تعبیه شده است، عنوان کرد: به لحاظ ترکیب سنی ۵۴٫۵ درصد مردان و ۴۴٫۵ درصد زنان تا کنون در انتخابات مشارکت داشته‌اند.

فرماندار همدان به وجود ۲۵ نماینده ویژه فرماندار در سطح شعب شهرستان اشاره کرد و گفت: گزارشاتی که توسط نمایندگان فرماندار، بازرسین انتخابات و ناظرین به ما می‌رسد نشان می‌دهد وضعیت خوب و بدون تنشی در سطح شهرستان داشتیم البته گاهی گزارشاتی از تخلفات را داشتیم که وقتی مراجعه می‌کنیم صحت‌وسقم بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها مشخص نشده و بعد از انجام کارشناسی می‌بینیم تخلفات در شعب بسیارکم و ناچیز است.

وی با اشاره به عدم اختلال موجود در سامانه انتخابات عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون مشکلی در این زمینه پیش نیامده و نسبت به گذشته ارتباط خوبی با وزارت کشور داریم و امیدواریم روند طی شده به همین شکل تا پایان ساعت رأی‌گیری ادامه داشته باشد و بتوانیم انتخابات خوب، سالم و باشکوهی در سطح شهرستان، استان و کشور برگزار کنیم که باعث سرافرازی نظام، رهبری و دولت شود.


۱۵۰۰ نفر در هیئت بازرسی انتخابات استان همدان فعال‌اند

رئیس هیئت بازرسی ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه وزارت کشور مجری انتخابات است، گفت: برای ایجاد بهترین شرایط رأی دادن برای مردم و اطمینان از اجرای عدالت و اینکه رأی مردم حفظ می‌شود از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری انتخابات استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا علاوه بر مجریان انتخابات که فرمانداران شهرستان‌ها هستند بازرسانی نیز انتخاب شده که اجرای انتخابات را رصد می‌کنند.

محمود رضا عراقی عنوان کرد: بازرسان از محیط فیزیکی، روابط و اتفاقات شعب اخذ رأی مواظبت می‌کنند و در هر شعبه اخذ رأی یک بازرس و برای هر ۲۰ شعبه یک سربازرس در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امسال سیستم بازرسی کشور سامانه «سهبا» را به‌عنوان سامانه هوشمند بازرسی انتخابات تعریف کرده است، گفت: هر شهروند ایرانی خود یک بازرس است و مردم می‌توانند گزارش دهند و مسئولان نیز تمام موارد را بررسی می‌کنند.

رئیس هیئت بازرسی ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه به تمام شکایت‌ها رسیدگی می‌شود، گفت: انتخابات خوب و آرامی را در استان همدان داشتیم و مردم با حضور خود نشان دادند که به سرنوشت خود بی توجه نیستند.

عراقی با بیان اینکه نظام ما نظام مردم سالاری دینی است ورای مردم محور تمام برنامه‌هاست، گفت: ۱۵۰۰ نفر در هیئت بازرسی استان همدان در حال خدمات رسانی هستند.

هر دقیقه یک هزار رأی در استان همدان ثبت می‌شود

عباس صادقی اظهار کرد: از ۲۵ فرآیند انتخابات ۲۳ فرایند الکترونیکی است و اخذ رأی و شمارش آراء غیر الکترونیکی است.

وی افزود: در فرآیند اخذ رأی از ابتدای صبح فرآیند احراز اصالت سند شناسایی رأی دهنده به منظور صحت سند و تکراری نبودن رأی و یا رأی با شناسنامه متوفی در تمام شعب به صورت آنلاین بررسی می‌شود.

مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان عنوان کرد: در هر شعبه با مراجعه رأی دهنده بررسی موضعی و محلی انجام و سپس بررسی کشوری انجام می‌شود که فرد در هیچ کجا رأی نداده باشد.

صادقی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد شعب اخذ رأی در استان همدان متصل به شبکه انتخابات هستند، افزود: شبکه ارتباطی شعب اخذ رأی، به وزارت کشور و ستاد انتخابات متصل است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰۰ درصد شعب استان همدان استعلام آنلاین انجام می‌شود، بیان داشت: آمار لحظه به لحظه ارسال می‌شود و در هر دقیقه بیش از هزار نفر در استان همدان رأی می‌دهند.

مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان بیان داشت: برای پوشش ۲۳ فرآیند انتخاباتی تمام شعب استان همدان تجهیزات رایانه‌ای دارند که شامل لب تاپ، مودم، بارکد خوان و سیم کارت همراه اول است.

صادقی با بیان اینکه در تویسرکان از پکیج خاصی استفاده می‌کنیم که مربوط به انتخابات الکترونیکی است، گفت: این پکیج تمام عوامل اجرایی را که برای ساخت شعبه نیاز بوده در خود گنجانده است.

صادقی با تأکید بر اینکه تمام ۹۸ شعبه تویسرکان از این تجهیزات خاص استفاده می‌کنند، اضافه کرد: هر چه برای استعلام رأی‌دهندگان لازم است در یک مجموعه جمع شده و از «ترمینال اجرا» در تویسرکان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در پایان اخذ رأی تجمیع آرا الکترونیکی خواهد بود، افزود: شمارش آرا در شعبه دستی انجام می‌شود، اما جمع‌آوری آرا دستی نبوده و با نرم‌افزاری از طریق شبکه به ستاد انتقال داده شده و آراء به صورت سیستمی تجمیع می‌شود.

مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان یادآور شد: صورت‌جلسات شعب در سطح بخش و حوزه‌های فرعی و در نهایت حوزه اصلی، میزان آرا را نشان خواهد داد.

مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان همدان گفت: هزار و ۲۶۱ شعبه اخذ رأی در استان همدان وجود دارد که در هریک از شعب اخذ رأی حداقل یک کاربر وجود دارد که البته در شهرستان همدان دو کاربراست و درواقع ۳۰ درصد حوزه‌ها در استان همدان دو کاربره است و به ازای هر هشت شعبه نیز یک نفر کارشناس آی تی برای پشتیبانی حضور دارد.

۳۶۰ هزار نفر در همدان رأی دادند

دبیر ستاد انتخابات استان همدان اظهار کرد: دبیرخانه ستاد انتخابات استان کار پشتیبانی، فرمانداری‌ها و کمیته‌هایی را بر عهده دارد و شرایط به گونه‌ای پیش رفته که در فرمانداری‌ها و کمیته‌ها در شرایط مطلوب وظایف خود را به خوبی انجام دادند.

ابوالقاسم الماسی خاطر نشان کرد: ستاد انتخابات از یک سال پیش کار خود را آغاز کرده و همه مسائل انتخابات را از آن زمان رصد کرده است.

وی اضافه کرد: بررسی فضای عمومی جامعه برای برگزاری انتخابات و تبلیغات داوطلبان از یک سال پیش در حال انجام است.

دبیر ستاد انتخابات استان همدان بیان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته و انجام پیگیری لازم کارها به‌گونه‌ای پیش رفته است که در استان همدان هیچ گونه مشکل اجرائی و امنیتی پیش نیامده است.

دبیر ستاد انتخابات استان همدان گفت: از ۳۰ فرایند رأی گیری ۲۸ فرایند به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی افزود: طبق بررسی صورت گرفته ارتباط شعب اخذ رأی با سامانه جامع انتخابات به ۱۰۰ درصد رسیده است که این امر موید این است که پیش از برگزاری انتخابات اقدامات ضروری انجام شده است.

وی اضافه کرد: تعرفه‌های مورد نیاز بین فرمانداری‌ها توزیع شده است و تعرفه به اندازه کافی وجود دارد.

الماسی بیان کرد: چنانچه بیش از ۶۵ درصد از تعرفه‌های اخذ رأی مصرف شود شعبه‌های اخذ رأی با توجه به میزان مراجعه کنندگان به فرمانداری‌ها موضوع را گزارش می‌دهند.

الماسی گفت: تیم‌هایی برای انتقال تعرفه به مراکزی که با کمبود تعرفه مواجه می‌شوند پیش بینی شده است با این وجود از نظر توزیع تعرفه مشکل وجود ندارد.

اخذ رأی ۲۰ هزار نفر در ساعات اولیه در همدان

رئیس ستاد انتخابات استان همدان از اخذ رأی ۲۰ هزار نفر در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دور مجلس خبرگان رهبری در استان خبر داد.

محمدابراهیم الهی تبار بابیان اینکه یک هزار و ۲۶۱ شعبه اخذ رأی در استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: ۲۰ هزار نفر در بخش‌های مختلف در اجرا، نظارت، امنیت و بازرسی در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی را پوشش خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه در پنجمین دور از انتخابات مجلس خبرگان ۴ نفر داوطلب رقابت می‌کنند، عنوان کرد: مردم استان همدان در هزار و ۲۶۱ شعبه مراجعه و دو نفر را انتخاب خواهند کرد.

الهی تبار خاطرنشان کرد: در دهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۵۱ نفر در استان کاندیدا وجود دارد و تعداد منصرفان به ۶۸ نفر رسید.

رئیس ستاد انتخابات بیان کرد: در شهرستان‌های همدان ۴۲ نامزد، ملایر ۴۲ نامزد، نهاوند ۱۳ نفر، تویسرکان ۹ نفر، بهار و کبودرآهنگ ۲۴ نفر، رزن ۱۳ و اسدآباد ۸ نفر داوطلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت دارند.

وی با اشاره به اینکه ۷۲ هزار رأی اولی در استان همدان در انتخابات شرکت می‌کنند، گفت: کسانی که می‌توانند به شعب مراجعه کنند متولدین ۷۶/۱۲/۷ و قبل از آن هستند که برابر آخرین آمار سازمان ثبت‌احوال ۷۲ هزار نفر رأی اولی در استان وجود دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به هماهنگی انجام‌شده کسانی که کد ملی همراه ندارند اطلاعاتشان از شناسنامه به سامانه وارد می‌شود و کسانی هم که نمی‌توانند کد ملی ارائه دهند ثبت‌احوال کد ۴ رقمی به آنها اختصاص داده است.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان افزود: با توجه به اینکه برابر ارزیابی‌های انجام‌شده مشارکت خوبی را از احزاب و فرهیختگان شاهد هستیم پیش‌بینی می‌شود مشارکت بالایی داشته باشیم.

وی از مردم استان خواست در اولین ساعات روز رأی دهند و اظهار کرد: با توجه به اینکه دو انتخابات برگزار می‌شود، سرعت اخذ رأی کاهش پیدا خواهد کرد به همین علت مردم بهتر است در اولین ساعات روز مراجعه کنند.

به گفته الهی تبار، برای هر انتخابات یک‌میلیون و ۶۶۵ هزار تعرفه در اختیار استان قرارگرفته است.

در اطلاعیه شماره ۲۵ ستاد انتخابات کشور تشریح شد

نحوه رأی دادن افراد بی‌سواد و دارای نقص عضو

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هم‌وطنانی که از نعمت سواد محروم‌اند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رأی خود نیستند، برای شرکت در انتخابات می‌توانند به همراه شخصی با سواد، به شعب اخذ رأی مراجعه و پس از انتخاب نامزد موردنظر خودرأی دهند.

متن اطلاعیه شماره ۲۵ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

به اطلاع آن دسته از هم‌وطنان عزیزی که از نعمت سواد محروم‌اند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رأی خود نیستند می‌رساند که برای شرکت در انتخابات و دادن رأی می‌توانند به همراه شخصی باسواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به شعب اخذ رأی مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر خود، با کمک وی نام و نام خانوادگی و کد نامزد را در برگ رأی بنویسند و سپس آن را به صندوق رأی بیندازند.

ضمناً مسئولین شعب، اعم از اعضاء شعبه، نمایندگان فرماندار، ناظرین شورای نگهبان، عوامل انتظامی و نمایندگان نامزدها و بازرسین به‌هیچ‌وجه مجاز نیستند برای رأی‌دهندگان اقدام به نوشتن رأی کنند.

هیچ‌کس خود را از فضیلت بزرگ شرکت در انتخابات محروم نکند

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه همدان گفت: بنا به گفته مقام معظم رهبری شرکت در انتخابات مبارزه بی‌امان با استکبار است بنابراین هیچ‌کس خود را از این امتیاز و فضیلت بزرگ محروم نکند.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی با آرزوی سلامتی برای امام زمان (عج) اظهار کرد: هیچ کس نباید خود را از این فضیلت و ثواب بزرگ محروم کند چرا که طبق فرموده مقام معظم رهبری شرکت در انتخابات افضل عبادات و جهادهاست.

وی با بیان اینکه هرکس حب وطن دارد باید به خاطر کشورش در انتخابات شرکت کند، تصریح کرد: نباید یک نفر در شرایط رأی دادن بماند و خود را از این فضلیت محروم کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان افزود: باید با حضور پرشور در انتخابات دشمن را ناامید کنیم و دشمن ببیند مردم در ایران اسلامی در والا در انتخابات شرکت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در ایران اسلامی حتی نباید کسی در انتخابات شرکت نکند چرا که این انتخابات آبروی نظام است و اگر کسی توجیه نیست این وظیفه بر عهده ماست که او را توجیه کنیم.

انصراف ۵۶ کاندیدای مجلس از گردونه انتخابات

حجت‌الاسلام محمد جوادی اظهار کرد: شهرداری مکان‌های مشخصی برای تبلیغات کاندیداها معین کرده بود اما این تخلف از اکثریت قریب به اتفاق کاندیداها دیده شد و برخوردهای لازم صورت گرفت.

وی با بیان اینکه هزار و ۲۶۱ صندوق اخذ رأی در استان وجود دارد، افزود: ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در استان نظارت بر صندوق‌ها دارند.

رئیس هیئت نظارت انتخابات استان همدان تصریح کرد: انصراف‌ها در دوران تبلیغات فراوان بوده و تا کنون ۵۶ نفر در استان انصرافی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه انصراف از کاندیداتوری به دو صورت مطلق و به نفع دیگران صورت می‌گیرد، بیان کرد: گاهی افراد به صورت مطلق و گاهی به نفع کسی دیگر انصراف می‌دهند که این امر باید توسط کاندیدا به فرماندار و سپس به هیئت نظارت ابلاغ شود.

جوادی با اشاره به اینکه تبلیغات زودهنگام به دو صورت بوده است، عنوان کرد: یک نوع از تبلیغات زودهنگام در آغاز ثبت‌نام‌ها بوده و از زمانی که استارت انتخابات زده شد، برخی داوطلبان تبلیغات زیرزمینی داشتند و کم کم خودشان را در مجامع عمومی نشان دادند و یکی دیگر از تبلیغات زودهنگام که خیلی خودش را نشان داد، بعد از ثبت‌نام بود به طوری که از زمان ثبت‌نام تا ۷ روز به انتخابات مانده تبلیغات زیاد شد و بسیاری هم علنی بود و مورد پیگیری قرار گرفت البته به آنهایی که خیلی روشن و علنی بود، تذکرات کتبی داده شد و برای برخی هم اقدامات بیشتری صورت گرفت.

وی درباره نحوه نظارت در شعب اخذ رأی عنوان کرد: در کنار هر صندوق ۴ نفر وجود دارد و تعدادی بازرس نظارت می‌کنند و خود هیئت نظارت هم امروز سرکشی و نظارت داشته و تذکراتی را به کاندیداها و مردم و هیئت اجرایی داده شد.

نظارت ۴۵۰۰ نفربر روند انتخابات استان همدان

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با بیان اینکه ۴۵۰۰ ناظر امین بر روند انتخابات استان نظارت دارند گفت: ۲۱ گروه ویژه بازرسی نیز در استان پیش‌بینی شده است.

محمد نباتی بیان کرد: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان در فرایند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری امر نظارت را بر عهده دارد.

وی افزود: در دو انتخابات مهمی که در امروز هفتم اسفند ماه در حال انجام است نظارت از صفر تا ۱۰۰ فرایند بر همه ناظران امین است.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان بیان کرد: در هر شعبه اخذ رأی ۳ نفر ناظر استقرار یافته است و در شعب حساس و شلوغ نیز ۵ نفر ناظر وجود دارد که یک نفر از آنها به عنوان ناظر مسئول انتخاب شده است.

وی گفت: در کل استان همدان ۴۵۰۰ ناظر امین بر روند انتخابات نظارت دارند و همچنین ۲۱ گروه ویژه بازرسی نیز فعال شده است.

نباتی افزود: یک گروه ویژه بازرسی نیز از ناحیه شورای نگهبان در استان مستقر هستند و به وظایف خود عمل می‌کنند.

وی عنوان کرد: با انجام نظارت‌ها ضریب سلامت در انتخابات بالا می‌رود و انتخابات خوب پرشور و حماسی را رقم زده می‌شود.

مردم پیروز واقعی انتخابات هستند

استاندار همدان با حضور در شعبه اخذ رأی شماره ۹ شهر همدان با بیان اینکه شرکت در انتخابات توسط مردم سبب سربلندی نظام، کشور و نگرانی دشمنان می‌شود، اظهار کرد: شرکت در انتخابات سبب می‌شود که دشمن احساس کند سنگر همیشه محفوظ بوده و مردم از آن حفاظت می‌کنند.

محمد ناصر نیکبخت افزود: مردم باید رأی دهند چون سرنوشت و حق آنهاست و باید حق خود را ادا کنند.

وی با بیان اینکه مردم برای انتخاب اصلح باید شناخت داشته باشند، عنوان کرد: پیروز واقعی انتخابات مردم هستند و حضور مردم در صحنه انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

استاندار همدان با تصریح بر اینکه برای برگزاری بهتر و بیشتر مردم در انتخابات تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است، تصریح کرد: تکلیف مردم، شرکت در انتخابات است که مردم نیز در این زمینه شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مجلس همیشه اهمیت داشته و در این دوره از اهمیت بیشتری برخوردار است، بیان کرد: به دلیل اینکه برجام به نتیجه رسیده و پای ایران به مراودات بین‌المللی با عظمت و عزت باز شده اهمیت مجلس بیشتر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار