طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان، همدان در آستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این استان تبدیل خواهد شد. اما متأسفانه تاکنون این مشکل از سوی مردم و مسئولین جدی گرفته نشده است.
کد خبر: ۱۸۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸ 24 February 2016

طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان، همدان در آستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این استان تبدیل خواهد شد. اما متأسفانه تاکنون این مشکل از سوی مردم و مسئولین جدی گرفته نشده است.

به گزارش تابناک همدان ؛چند سالی است که حل مشکل کمبود آب به خواسته اصلی مردم همدان تبدیل‌شده، بخش‌های مختلف این استان ازجمله شهرستان قهاوند، کبود راهنگ، فامنین و بسیاری از روستاهای استان با کمبود آب روبه‌رو شده است.

طبق گفته مسئولین شرکت آب، ۳۲۸ روستای استان همدان با بحران آب مواجه شده، این در حالی است که کارشناسان از سال‌ها پیش هشدارهای لازم را در این رابطه ارائه کرده بودند.

استان همدان در غرب کشور و در بین رشته ‌کوه زاگرس و البرز واقع است و به علت ارتفاع بالا از سطح دریا به‌عنوان یکی از معدود استان‌های سردسیری کشور محسوب می‌شود، به طوری که وسعت کم و تفاوت نامحسوس بخش‌های مختلف آن ازنظر ناهمواری، موجب شده اختلاف اقلیمی قابل‌ توجهی در نواحی مختلف استان وجود نداشته باشد.

آب ‌وهوای همدان نیز چون سایر نواحی غرب کشور تحت کنترل عوامل بیرونی قرار دارد که در بین این نقش پرفشار جنب حاره در فصل گرم سال و نقش بادهای غربی در فصل سرد سال در هوای آن تأثیر گذار است.

منابع آبی همدان نیز محدود بوده و تمام رودخانه ‌های جاری در آن به خارج از استان می‌ ریزد بطوریکه از گذشته تأمین آب در همدان به منابع زیرزمینی وابسته بوده که این امر خود درگذر زمان موجب بهره‌ برداری بیش از ظرفیت آن‌ها شده و اکنون چند دشت استان وضعیت بحرانی را پیش رو دارند که این موضوع اهمیت بارش برف که موجب تأمین منابع زیرسطحی و رو سطحی در نیمه اول سال آینده می‌شود را دو چندان کرده است.

همدان در ۲۴ سال گذشته بارها شاهد خشکسالی بوده و در این مدت مشکلاتی بسیاری را متحمل شده است.

یکی از دلایل مهم افت آب‌های زیر زمینی در استان همدان برداشت بی رویه و بیش از اندازه از آب‌های زیر زمینی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی بوده که متأسفانه عده‌ای از کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود بدون توجه به بحران آب در استان همدان اقدام به حفر چاه می‌کنند که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی در استان شده است، در این رابطه مسئولان استان تاکنون ۱۲۰۹ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود کرده‌اند که خود موجب کاهش برداشت آب‌های زیر زمینی شده است.

آن طور که مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفته: تاکنون ذخیره آب سد اکباتان به ۴٫۵ میلیون متر مکعب رسید که با این مقدار آب ۱۳ درصد از حجم سد اکباتان پر شده است.

عزالدین از بارش ۲۶۶ میلی‌متری برف و باران در همدان خبر داد و گفت: این در حالی است که میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۶ میلی‌متر و در میانگین بلندمدت ۱۸۲ میلی‌متر بوده است و میزان بارش‌های امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۱ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۳ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم و خشکسالی‌های چندین ساله سبب کاهش منابع آبی در استان همدان شده است گفت: مردم باید این موضوع را به خوبی درک کرده و مصارف آب خود را بر اساس وضعیت موجود برنامه ریزی کنند چراکه دیگر همچون چند دهه قبل آب برای مصرف وجود ندارد.

این مسئول عنوان کرد: باید مردم در زمینه مصرف آب صرفه جویی لازم را داشته باشند چرا که بارش‌های امسال کمبود بارندگی در سال‌های گذشته را جبران نکرده است.

مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، همدان را جز هشت استانی کشور اعلام کرده که دو تا سه سال متوالی دچار خشکسالی شده، از این رو لزوم برنامه ریزی برای مقابله با بحران تاکید می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها با مدیریت یکپارچه منابع آب کشور، داشتن چشم انداز مدیریت آب طی سال‌های آینده، اصلاح و تغییر روش‌های آبیاری کشاورزی از روش سنتی به روش مدرن و صرف جویی در منابع آب در تمام بخش‌ها و اختصاص سهم بیشتر منابع آب به بخش صنعتی می‌توان برای جلوگیری از بحران آب امیدوار بود.

همچنین کشت محصولات پر آب بری چون سیب زمینی، یونجه، گوجه فرهنگی و هندوانه در استان همدان مصرف آب در حوزه کشاورزی را بیشتر کرده، با توجه به اینکه بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی است، باید با مدیریت صحیح برای مشکل کمبود راه حل مناسبی را اتخاذ کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار