کد خبر: ۱۸۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱ 24 February 2016
رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار همشهری ضمن تشریح آخرین وضعیت موسسه اعتباری ثامن‌الحجج در ارتباط با ۳موسسه بزرگ ثامن، آرمان ایرانیان و افضل توس تاکید کرد:
اين موسسات اگر بجنبند خطري متوجه آنها نخواهد بود، ولي اگر كوتاهي كنند و اگر درطي كردن روند اخذ مجوز تاخير داشته باشند و مشكلي در درون آنها ايجاد شود، بديهي است كه خطر اين موسسات را تهديد مي‌كند. گفت‌وگوي خبرنگار ما با ولي‌الله سيف را بخوانيد:

تصميم قطعي بانك مركزي در خصوص موسسه ثامن‌الحجج چيست؟ مي‌خواهيد آن را حفظ كنيد يا منحل خواهد شد؟ براي آينده اين موسسه چه برنامه‌اي داريد؟
هر موسسه‌اي كه فكر كنيم با منابع و سپرده‌هاي مردم بازي مي‌كند به سراغ‌اش خواهيم رفت. هيچ كسي هم كاري به موسسه ثامن‌الحجج نداشت تا زماني كه شكايت‌هاي فراواني از آن به بانك مركزي رسيد و برنامه بانك مركزي براي سامان‌دادن به اين موسسه كاملا شفاف است و داريم مكلف مي‌كنيم تا سپرده‌هاي مردم از ميزان پايين به سمت بالا بازپرداخت شود.

تاكنون سپرده‌هاي 3 ميليون‌توماني پرداخت شده و در حال بازپرداخت سپرده‌هاي 5تا 10 ميليون توماني هستيم تا زماني كه اين موسسه بتواند روي پاي خودش بايستد آن زمان تصميم‌گيري خواهد شد كه اگر شرايط لازم براي ادامه فعاليت را داشته باشد، ممكن است شوراي پول و اعتبار تصميم بگيرد مجوز آن را صادر كند، در غير اين صورت ممكن است تصميم به انحلال ثامن‌الحجج گرفته شود بنابراين الان پاسخ قطعي وجود ندارد كه آيا اين موسسه به فعاليت خود ادامه مي‌دهد يا منحل خواهد شد.

رويكرد فعلي بانك مركزي در سامان‌دادن به موسسه ثامن‌الحجج چيست؟
دغدغه اصلي اين روزهاي بانك مركزي مراقبت كردن از سرمايه‌هاي مردم است و صيانت از حقوق سپرده‌گذاران با دقت نظر كامل در دستور كار قرار دارد و همزمان 2رويكرد را دنبال مي‌كنيم؛ نخست شروع پرداخت سپرده‌هاي مردم و دوم دقت كردن در اين موضوع كه دارايي‌هاي اين موسسه كه از محل سپرده‌هاي مردم به دست آمده جابه‌جا نشود و كسي نتواند در اين دارايي‌ها دستكاري كند و يا خداي ناكرده حيف و ميل صورت گيرد كه بانك مركزي با حمايت دستگاه قضايي در حال پيگيري موضوع است و الحمد‌لله روند مثبتي را طي مي‌كند.

آيا اصل سپرده را به سپرده‌گذاران برمي‌گردانيد يا سود آن را هم متعهد به پرداخت هستيد چرا كه برخي سپرده‌گذاران مي‌گويند سود بهمن‌ماه را دريافت نكرده‌اند.
با يك شرايطي كه جزئيات آن را همكاران من در بانك مركزي كه مسئول رسيدگي به اين موسسه هستند، توضيح خواهند داد.

موسسات ديگري چون ثامن، آرمان يا فردوسي سابق و افضل‌توس تا پايان سال مجوز خواهند گرفت چرا كه معاون نظارتي بانك مركزي امسال را سال آخر غيرمجازها اعلام كرده بود؟
به هيچ وجه اينگونه به سوال پاسخ نمي‌دهم؛ بستگي دارد به همت خودشان، هر موسسه‌اي كه همت كند و به سرعت ضوابط بانك مركزي را در عمل رعايت كند و انجام دهد، بانك مركزي هم انعطاف نشان خواهد داد.

آيا خطري مثل سرنوشت موسسه ثامن‌الحجج آنها را تهديد نخواهد كرد؟
اميدواريم خطري آنها را تهديد نكند و اگر بجنبند خطري متوجه آنها نخواهد بود، ولي اگر كوتاهي كنند و تاخير داشته باشند و مشكلي در درون آنها ايجاد شود، بديهي است كه خطر اين موسسات را تهديد مي‌كند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار