ماجرای استیضاح شهردار کرمانشاه وارد مرحله جدیدی شده و اکنون مشخص نیست امیر رحیمی سرپرست انتخاب شده از سوی اعضای شورا شهردار کلانشهر کرمانشاه است، یا عبدالرضا شعبانی شهردار استیضاح شده.
کد خبر: ۱۸۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲ 23 February 2016
ماجرای استیضاح شهردار کرمانشاه وارد مرحله جدیدی شده و اکنون مشخص نیست امیر رحیمی سرپرست انتخاب شده از سوی اعضای شورا شهردار کلانشهر کرمانشاه است، یا عبدالرضا شعبانی شهردار استیضاح شده.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، عبدالرضا شعبانی شهردار کرمانشاه در جلسه عصر روز یکشنبه(دوم اسفند) شورای شهر کرمانشاه با رای موافق 10 عضو شورای شهر کرمانشاه استیضاح و در همان جلسه امیر رحیمی بعنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

متعاقب آن مراسم معارفه سرپرست شهرداری نیز با حضور جمعی از شوراییان، روز گذشته(سوم اسفند) در شهرداری برگزار شد.

چند ساعتی بیشتر از این ماجرا نگذشته بود که زمزمه‌هایی از طی نشدن روال استیضاح شهردار به گوش رسید و ظاهرا امروز فرماندار کرمانشاه در نامه‌ای به شهردار از او خواسته تا زمان اعلام نظر فرمانداری در خصوص استیضاح شهردار، به فعالیتش ادامه دهد و بر اساس این نامه عبدالرضاشعبانی از امروز(چهارم اسفند) در محل کارش حاضر شده است.

عبدالرضا شعبانی شهردار کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: بعد از برگزاری جلسه استیضاح در شورای اسلامی شهر کرمانشاه، دفتر شهرداری را ترک کردم و روز گذشته به شهرداری نرفتم.

وی ادامه داد: امروز دو نامه مجزا یکی از طرف فرمانداری کرمانشاه و یکی از طرف ریاست شورای اسلامی شهر کرمانشاه به دستم رسید، مبنی بر اینکه همچنان شهردار قانونی کرمانشاه هستم.

شعبانی تصریح کرد: براین اساس گویا مصوبه استیضاحم در جلسه بررسی توسط فرمانداری کرمانشاه مغایر با قانون تشخیص داده شده و فرمانداری کرمانشاه در حال حاضر این مصوبه را باطل اعلام کرده است.

شهردار کرمانشاه گفت: باتوجه به نامه فرمانداری کرمانشاه و ریاست شورای اسلامی شهر کرمانشاه، تا زمانی‌که تعیین تکلیف نهایی صورت گیرد، همچنان شهردار قانونی کرمانشاه هستم.

سید احسان احسانی عضو شورای شهر کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه استیضاح شهردار از سوی شورا کاملا قانونی بوده، گفت: مشروعیت شهردار تنها توسط شورای شهر و نه هیچ ارگان دیگری تایید می‌شود، همچنین عدم مشروعیت شهردار نیز تنها توسط شورای شهر انجام می‌شود و هیچ ارگان و نهادی حق دخالت در این زمینه را ندارد.

احسانی به استیضاح شهردار کرمانشاه در تاریخ دوم اسفند در جلسه رسمی شورای شهر اشاره کرد و افزود: پیش از این جلسه از شهردار دعوت شد در جلسه‌ای حاضر و به سوالات مطرح شده پاسخ دهد که در نهایت با قانع نشدن اعضاء، 10 نفر اعضای شورا امضا کردند که شهردار در جلسه رسمی دیگری حاضر و استیضاح شود که در نهایت شهردار در جلسه رسمی دوم اسفندماه شورا حاضر شدند.

وی تصریح کرد: در این جلسه که با حضور هر 15 عضو شورا برگزار شد، اعضاء مجددا از پاسخ های شهردار قانع نشدند و در ادامه میان هر 15 نفر رای گیری شد و با امضای 10 نفر از اعضای شورا، شهردار کرمانشاه استیضاح شد.

این عضو شورای شهر کرمانشاه تصریح کرد: در همان جلسه پس از خروج چهار نفر از اعضا، با حضور یازده نفر از اعضای شورای شهر "امیر رحیمی" با هشت رای به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

وی افزود: متاسفانه اخیرا با وجود اینکه فرماندار حق ورود قانونی در زمینه استیضاح را ندارد، به شهردار استیضاح شده نامه زده که دوباره سرکار برود و این در حالیست که طبق ماده 73 قانون شوراها، روال قانونی استیضاح در اختیار شورای شهر است و فرماندار در زمینه استیضاح شهردار حق ورود ندارد.

احسانی گفت:  قطعا در این شرایط اگر مشکلی در شهرداری و شهر اتفاق بیافتد، عواقب آن متوجه فرماندار خواهد بود .

وی با بیان اینکه در نامه‌ طرح سئوال از شهردار به تاریخ 16 بهمن ماه به صراحت آمده که تذکرات متعدد شفاهی از سوی رییس شورا، روسای کمیسیون ها و اعضای شورا به شهردار داده شده، تصریح کرد: شورای شهر حق دارد شهرداری که خودش انتخاب کرده را پس از سوالاتی که از او پرسیده و از جواب آنها قانع نشده استیضاح کند و فرمانداری در این زمینه حق ورود ندارد.

وی تصریح کرد: عبدالرضا شعبانی شهردار وقت کرمانشاه با هشت رای اعضای شورای شهر روی کار آمد و حالا با 10 رای اعضای شورای شهر استیضاح شده و  سوال ما این است که کدام مرجع این را غیرقانونی می‌داند.

احسانی تصریح کرد: در نامه‌ای که از شهردار طرح سوال شده و توسط رییس شورای شهر به شهردار داده شده بود، آمده که پیرو تذکرات مکرر شفاهی رییس شورا، روسای کمیسیون ها و اعضای شورا که به شهردار داده شده و ایشان هیچ اعتنا و توجهی نکرده اند در نهایت سوالات بصورت کتبی به ایشان ارسال می شود.

تلاش خبرنگار ایسنا برای گفت و گو با فرماندار کرمانشاه تا لحظه ارسال این خبر بی‌نتیجه ماند.

سخنگوی شورا نیز از موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و به خبرنگار ایسنا پاسخی نداد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار