مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران با بیان اینکه مرحله نخست پروژه شهر آفتاب تا پایان سال جاری به اتمام می رسد گفت: ریل گذاری ایستگاه مترو شهر آفتاب نیز به پایان رسیده و تا ماه آینده به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۱۷۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰ 06 February 2016
محسن ترک آبادی روز شنبه در حاشیه دیدار خبرنگاران از پروژه شهر آفتاب افزود: فضای مسقف برای برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب بیش از ٥٥ هزار مترمربع است.

وی تصریح کرد: بیش از ٦٠ هزار مترمربع فضای باز نیز در نظر گرفته شده که در مجموع فضای پیش بینی شده برای نمایشگاه کتاب به حدود ١٢٥ هزار مترمربع می رسد.

وی خاطرنشان کرد: گام اول پروژه شامل حدود ٤٠ هکتار فضای سبز و پنج هزار واحد پارکینگ است که تا نیمه فروردین ٩٥ به بهره برداری خواهد رسید.

ترک آبادی گفت: به منظور کاهش بار ترافیکی محدوده شهر آفتاب و در پی توافق صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی، ایستگاه عوارضی بزرگراه تهران-قم در سال ٩٥ به بعد از فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل می شود تا بار ترافیکی این محدوده کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی دسترسی های دیگری برای مجموعه شهر آفتاب از جمله دسترسی از اتوبان ساوه در دستور کار قرار دارد یادآور شد: پل روگذر خلیج فارس ٧٠٠ متر جلوتر از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب نیز در حال ساخت است ضمن اینکه ایستگاه های مترو شاهد، کهریزک، نمایشگاه شهر آفتاب و حرم امام راحل نیز در تسهیل دسترسی شهروندان به این مجموعه نمایشگاهی نقش بسزایی دارند.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران با بیان اینکه محور چهار باغ به طول دو کیلومتر از ورودی ایستگاه مترو آغاز می شود گفت: فاصله ایستگاه مترو تا میدان مرکزی چهارباغ 800 متر است. 

به گفته ترک آبادی این میدان با قطر 200 متر پس از میدان نقش جهان اصفهان بزرگترین میدان پیاده رو کشور است. 

وی وسعت مجموعه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب را 160 هکتار عنوان کرد که در افق طرح به 270 هکتار خواهد رسید. 

ترک آبادی خاطرنشان کرد: اکنون مجموع 270 هکتار فضای نمایشگاه در مالکیت شهرداری تهران قرار دارد. 

وی در ادامه تعداد سالن های نمایشگاهی این مجموعه را 15 عدد و تعداد سالن های ساخته شده را سه سالن با 25 هزار مترمربع مساحت مسقف ذکر کرد. 

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران وسعت مساحت در نظر گرفته شده برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه شهر آفتاب را برابر با وسعت مساحت این نمایشگاه در مصلی امام خمینی (ره) عنوان کرد و یادآور شد: فضای مسقف در نظر گرفته شده برای نمایشگاه بیشتر از مصلی امام خمینی (ره)است که در سالهای بعدی نیز افزایش می یابد. 

وی با بیان اینکه سالن های سه قلو با ارتفاع 30 متر و دهنه 80 متر مرکز اصلی برگزاری نمایشگاه کتاب هستند گفت: تمامی زیرساخت ها و محوطه سازی ها انجام شده و هیچ نگرانی درخصوص تکمیل سالن ها وجود ندارد. 

ترک آبادی با اشاره به اینکه مجموعه نمایشگاهی بین المللی شهر آفتاب کار خود را با برگزاری نمایشگاه کتاب آغاز می کند تأکید کرد: طبق هماهنگی های صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت توافق شده به مرور بخشی از تقویم نمایشگاهی به این مکان منتقل شود. 

پروژه مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب در جنوب شهر تهران در زمینی به مساحت 138 هکتار در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) و به فاصله اندکی از فرودگاه امام خمینی (ره) در مسیر اتوبان تهران - قم واقع شده است. 

این مجموعه دارای یک ورودی شرقی از طریق اتوبان تهران – قم و یک ورودی از کمربندی شهرآفتاب است.

*در صورت آماده نشدن زیرساخت های شهر آفتاب نمایشگاه کتاب در مصلا برگزار خواهد شد
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران نیز با بیان اینکه مصلا امام خمینی(ره) برای برگزاری دائمی نمایشگاه کتاب مناسب نبود گفت: انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب قطعی است اما در صورتی که تا نیمه اسفندماه پیشرفت کافی در آماده سازی محل جدید حاصل نشود ناگزیر بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلی امام راحل برگزار خواهد شد.

امیرمسعود شهرام نیا افزود: در اختتامیه دوره قبلی نمایشگاه کتاب تهران، باغ کتاب پایتخت از سوی شهردار تهران به عنوان یکی از مکان های جایگزین پیشنهاد شد که پس از انجام بررسی های لازم، برگزاری نمایشگاه کتاب در این محل بدلیل نامناسب بودن فضا رد شد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت پس از مکاتبه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در دستور کار قرار گرفت و از طرف مجموعه شهرداری تهران قول داده شد تا زیزساخت های لازم برای برگزاری نمایشگاه کتاب در این مجموعه تا اردیبهشت سال 95 فراهم شود.

شهرام نیا به احتمال ریزش شمار بازدیدکنندگان در صورت برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود در صورت برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه شهر آفتاب جمعیت دیدارکنندگان شهرستانی و شهروندان جنوب تهران از این رویداد فرهنگی افزایش یابد.
وی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و انجام کارهای تبلیغاتی در این دوره از نمایشگاه تصریح کرد: با تبلیغات می توان بخش قابل توجهی از ریزش مخاطبان را جبران کرد.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مهمترین رویداد فرهنگی کشور در حوزه کتاب است که در اردیبهشت هر سال برگزار می شود.

این نمایشگاه از نخستین دوره خود در سال 1366 تا سال 1385 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران (واقع در انتهای شمالی بزرگراه چمران) برگزار شد امّا از سال ۱۳۸۶ به دلیل آنچه مشکلات ترافیکی و دسترسی در این محدوده نامیده شد به محل مصلا امام خمینی (ره) تهران(اراضی عباس آباد) انتقال پیدا کرد.

مجید حسینی مدیرعامل نشر شهر نیز گفت: فضای نمایشگاه از دهم فروردین ماه 95 در اختیار ناشران قرار می گیرد. 

وی افزود: مهمترین مسأله ای که در برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه شهر آفتاب وجود دارد ناشناخته ماندن این مجموعه است. 

حسینی با مهم خواندن نقش رسانه های جمعی در این خصوص خاطرنشان کرد: ناشناخته ماندن مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب موجب افت تعداد مخاطبان نمایشگاه کتاب می شود. 
در سال های اخیر همخوانی نداشتن برگزاری نمایشگاه کتاب در فضای معنوی مصلی تهران و مشکلات ترافیکی ناشی از آن با انتقادات زیادی روبرو بوده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار