کد خبر: ۱۷۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 06 February 2016

به گزارش تابناک یزد، استان یزد به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در امر توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود به طوری که این استان در بخش حمل و نقل جاده‌ای علی‌رغم گستردگی مناسب شبکه ریلی، به لحاظ قرارگیری در مسیر محورهای ترانزیتی و کریدور شمال - جنوب و شرق – غرب کشور از موقعیت خاصی برخوردار است.


وجود بیش از 18هزار راننده شاغل در بخش حمل‌ و نقل جاده‌ای استان با سرمایه‌گذاری 14 هزار دستگاه کامیون توسط بخش خصوصی در این زمینه و تردد روزانه بالغ بر 180 هزار دستگاه خودرو در محورهای مواصلاتی استان از جمله شاخص‌های مثبت حمل و نقلی استان بشمار می‌رود.

محمدرضا بشیری، مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان یزد در این خصوص به بیان اقدامات صورت گرفته در این حوزه طی سال جاری پرداخت و اظهار کرد: در 10 ‌ماهه سال‌جاری بیش از 13.6 میلیون تن کالا از مبدا استان به سایر نقاط کشور حمل شده ‌است. هر چند استان از لحاظ تعداد ناوگان عمومی در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد ولی به لحاظ جابجایی حمل و نقل کالا توانسته است که رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص دهد و این امر بیانگر میزان بهره‌وری بالای ناوگان و رانندگان استان است.

وی، رونق صنعتی و اقتصادی و وجود منابع غنی معدنی و موقعیت استراتژیکی استان را از عوامل اصلی ارتقای جایگاه حمل و نقل استان در چند سال اخیر، بیان و اضافه کرد: در حال حاضر 200 شرکت در بخش حمل و نقل کالا و مسافر در سطح استان مشغول فعالیت هستند. عمده کالاهای حمل شده از مبدأ استان شامل سنگ‌آهن، گندله، آهن‌آلات، انواع کاشی، انواع آجر، انواع بلوک، انواع خاک معدنی و ساختمانی، ذغال‌سنگ، نفت و گاز، کلینکر و سیمان بوده است.

وی همچنین عملکرد حمل و نقل جاده‌ای استان در بخش مسافر را مثبت ارزیابی کرد و در این باره گفت: تنها در 9 ماهه امسال بیش از یک میلیون مسافر از مبدا استان به سایر نقاط کشور جابه‌جا شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10.7 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر 37 شرکت، موسسه و دفتر نمایندگی با 755 دستگاه ناوگان اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه در بخش حمل و نقل مسافر در استان مشغول به فعالیت هستند که سهم اتوبوس 53 درصد، مینی‌بوس 11 درصد و سهم سواری کرایه 36 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فروش بیش از 42 درصد از بلیط‌های مسافری استان در خارج از پایانه مسافربری و از طریق فروش اینترنتی در سایت‌های اختصاصی و مشترک شرکت‌های مسافربری، دفاتر سطح شهر و وب‌کیوسک‌ها صورت می‌گیرد.

بشیری در رابطه با نوسازی ناوگان باری و مسافربری استان خاطرنشان کرد: عمر ناوگان مسافربری استان در حال حاضر 13 سال است که در مقایسه با متوسط عمر ناوگان کشور یک سال جوان‌تر است و عمر ناوگان باری استان نیز هم‌اکنون 18 سال است.

وی از صدور 17 موافقت اصولی جهت ساخت مجتمع‌های خدماتی رفاهی و تیرپارک بین‌راهی در محورهای مواصلاتی استان و در دست ساخت بودن چهار واحد تاکنون خبر داد و در این باره اعلام کرد: اجرای آسفالت راه دسترسی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی که دارای موافقت اصولی از این اداره ‌کل و دارای پیشرفت قابل ملاحظه‌ای هستند، در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل حمل و نقل استان راجع به ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها به عنوان یکی از وظایف این دستگاه نیز عنوان کرد: تاکنون 106 مدرسه واقع درحاشیه راه‌های استان مشمول اجرای طرح آموزش اصول و مبانی ایمنی عبور و مرور و ایمن‌سازی قرار گرفته‌اند که کار آنها نیز به اتمام رسیده ‌است.

وی اظهار کرد: سال گذشته 19 مدرسه در برنامه‌های آموزش مبانی ترافیکی و همچنین 13 مدرسه نیز تحت ایمن‌سازی فیزیکی در محوطه جلوی مدارس قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه در سال‌جاری نیز 20 باب مدرسه جهت آموزش مبانی ترافیک و 20 مدرسه برای محوطه‌سازی و ایمن‌سازی فیزیکی در دستور کار این اداره کل قرار دارند.

بشیری به نصب 24 دستگاه دوربین‌های نظارت تصویری و پنج دستگاه دوربین‌های پیشرفته کنترل سرعت در محورهای مواصلاتی استان به منظور کنترل ترافیک این مسیرها اشاره کرد و گفت: با هدف کنترل رفتار ترافیکی و برآورد میزان تردد‌ها نیز 62 دستگاه ترافیک‌شمار الکترونیکی در سطح محورهای استان در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند.

وی با اعلام اینکه سامانه برداشت اتوماتیک اطلاعات مسیر(RMG) با هدف تکمیل اطلاعات جغرافیایی راه‌ها، اماکن و تأسیسات در این اداره ‌کل به صورت مستمر در حال برداشت اطلاعات جدید است، ادامه داد: اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این سامانه به مرکز برای بروزرسانی اطلاعات شناسنامه راه‌ها و تأسیسات جانبی کل کشور ارسال می‌شود.

این مسئول از اجرای طرح ساماندهی حمل و نقل روستایی در استان خبر داد و در این باره تصریح کرد: این طرح با هدف ارتقای کیفیت زندگی و فعالیت ساکنان روستاهای محروم و ارائه خدمات مطلوب به استفاده‌کنندگان و همچنین توسعه آبادانی این مناطق در دستور کار است. در همین راستا نیز تاکنون 45 دفتر روستایی دارای کد فعالیت شده‌اند که از این تعداد 14 دفتر فعال و 31 دفتر غیرفعال هستند، همچنین برای خرید دو دستگاه ون غزال و 19دستگاه پژو 405 و سمند به متقاضیان تسهیالات اعطا شده و تعداد مسیرهای روستایی مصوب استان از 19 مسیر به 46 مسیر فعال و 59 مسیر پیشنهادی افزایش یافته ‌است.

بشیری از ساخت پایانه حمل و نقل کالا و شهرک‌های حمل و نقل جدید، راه‌اندازی 6 مرکز مکانیزه مجاز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین در استان، ساخت و تجهیز پاسگاه‌های پلیس ‌راه و پیگیری ساخت پاسگاه پلیس ‌راه بافق- بهاباد، نصب و راه‌اندازی سیستم توزین در حال حرکت، جابجایی شرکت‌ها از داخل شهر به پایانه‌های بار و مسافر و ساماندهی آنها، تاکید بر تغییر رویکرد سازمان از حمل و نقل سنتی به حمل و نقل الکترونیک یا هوشمند، پیگیری ایجاد پل‌های عابرپیاده در جاده‌های برون‌شهری و شناسایی و رفع نقاط پرحادثه با همکاری پلیس‌ راه و اداره ‌کل راه و شهرسازی استان به عنوان دیگر اقدامات این اداره کل یاد کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار