وی در خصوص تعداد بنادر موجود در کشور گفت : در مجموع از 11 بندر اصلی، سه بندر در شمال کشور فعال هستند.
کد خبر: ۱۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳ 30 March 2015
به گزارش تابناک گیلان،هادی حق شناس روز دوشنبه در بازدید از بنادر گیلان اظهار کرد : تعداد کشتی های پهلو گرفته در بنادر ایران از هشت هزار و 440 شناور بالای یک هزار تن سال 1392 ، سال گذشته به 9 هزار و 122 فروند رسید.

وی همچنین از رشد پنج درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر کشور طی سال 93 در مقایسه با سال ماقبل خبر داد و افزود: با توجه به مجموع تحولات سیاسی که در منطقه در جریان است، پیش بینی می شود امسال شاهد رشد ورود کالا و صادرات و پهلوگیری کشتی در بنادر ایران باشیم .

وی در خصوص تعداد بنادر موجود در کشور گفت : در مجموع از 11 بندر اصلی، سه بندر در شمال کشور فعال هستند.

حق شناس بنادر اصلی شمال کشور را بنادر انزلی، نوشهر و امیر آباد ذکر کرد و افزود : در شمال کشور بنادر خصوصی فریدونکنار و آستارا و بندر نفتی نکا نیز فعالند.

وی خاطرنشان کرد : در جنوب مهمترین بنادر ما شهید رجایی ، بندر امام خمینی و بندر بوشهر و چابهار است و بنادر شهید باهنر ، لنگه و گناوه و خرمشهر و آبادان نیز دیگر بنادر فعال در جنوب هستند.

به گفته معاون سازمان بنادر؛ مهمترین بندر خصوصی ما که در اختیار وزارت نفت است، بندر عسلویه محسوب می شود که در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی فعالیت دارد.

وی یادآور شد : همچنین بندر ماهشهر در زمینه صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی و بندر خارک نیز علاوه بر بندر عسلویه تحت مالکیت و نظارت وزارت نفت فعالند .

حق شناس با بیان این که برغم واقع شدن ایران در مسیر کریدور ترانزیتی شمال جنوب و غرب به شرق در سال های گذشته از این ظرفیت استفاده کامل نشده، گفت: سازمان بنادر سال 94 از همه امکانات در بنادر برای استفاده از ترانزیت کالا به کشورهای همسایه استفاده می کند .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در خاتمه مهمترین برنامه های توسعه ای بنادر ایران را توسعه بنادر انزلی و امیرآباد در شمال و چابهار و حوضچه شماره 3 شهید رجایی در جنوب عنوان کرد .

اداره امور بندری و امور دریایی بازرگانی کشور، ایجاد و تکمیل و توسعه ساختمان ها و تاسیسات و تعمیرگاه های بندری و دریایی بازرگانی و وسائل و تجهیزات مربوطه و بهره برداری از آنها، تهیه و تنظیم و اجرای مقررات بندری و دریایی و کشتیرانی بازرگانی طبق قوانین مربوطه ، تنظیم امور مربوط به راهنمایی کشتی ها با تصویب شورای عالی سازمان و اداره امور تخلیه و بارگیری و حمل و نقل کالا در محوطه بنادر و انبارداری در بنادر کشور ( بنادری که سازمان دارای اداره یا شعبه است) از ماموریت های سازمان بنادر و دریایی کشور ذکر شده است.

بندرگاه انزلی یکی از مهمترین و قدیمی ترین بنادر شمال کشور با 10 پست اسکله، دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری هفت میلیون تن کالا در سال است. 

بندرگاه انزلی بزرگترین و فعال ترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر مجهز به امکانات نوین تخلیه و بارگیری است. 

این بندر از نظر ظرفیت تخلیه و بارگیری رتبه سوم بین بنادر کشور بعد از امام خمینی(ره) و بندر شهید رجایی را دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار