در فصل بهار پرندگان مهاجر که سفیران محیط زیست بوده و ابتدای اردیبهشت ماه هر سال وارد تالاب‌های استان می‌شوند اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر هر ساله از تعداد پرندگان مهاجر کاسته می‌شود، افت سطح آب‌های زیرزمینی به دليل حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب منجر به مرگ تدریجی تالاب‌های همدان شده و اینک که نفس تالاب‌ها ی این استان به شماره افتاده پرندگان نیز مسیرخود را تغییر داده و مقصد دیگری را انتخاب کرده اند .
کد خبر: ۱۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸ 30 March 2015

در فصل بهار پرندگان مهاجر که سفیران محیط زیست بوده  و ابتدای اردیبهشت ماه هر سال وارد تالاب‌های استان می‌شوند اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر هر ساله از تعداد پرندگان مهاجر کاسته می‌شود، افت سطح آب‌های زیرزمینی به دليل حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب منجر به مرگ تدریجی تالاب‌های همدان شده و اینک که نفس تالاب‌ها ی  این استان به شماره افتاده پرندگان نیز مسیرخود را تغییر داده و مقصد دیگری را انتخاب کرده اند .

به گزارش تاباک همدان ؛ استان همدان به علت مرتفع بودن و دوری از آب‌های آزاد، فاقد منابع عمده آبی از قبيل دريا، درياچه طبيعی و ساحل است ولی درياچه‌های داخلی استان كه بيشتر به صورت مصنوعی ايجاد شده‌اند و تالاب‌های اين منطقه، از جمله منابع آبی استان همدان به شمار می‌آيند که از نظر گردشگری نیز دارای اهمیت ویژه ای هستند.

استان همدان با داشتن ۲۷ تالاب مصنوعی و طبیعی، چشم اندازی مناسب برای زیستگاه پرندگان و گونه های مختلف آبزی و زمینه ای برای گردشگری و حضور علاقمندان به طبیعت فراهم کرده است.

این تالاب‌ها به عنوان شناسنامه و هویت استان چند سالی است که روزهای ناخوشی را پشت سر می‌گذارند به گونه‌ای که دوستداران طبیعت با نگرانی از این وضعیت هر از چند گاهی زنجیره‌های انسانی برای حفظ این تالاب‌ها تشکیل می‌دهند.

در استان سه تالاب طبیعی آق گل در ملایر، چم شور و پیر سلمان در اسدآباد وجود دارد که تالاب آق گل ملایر و چم شور هر دو فصلی هستند.

علت خشک شدن تالاب چم شور اسدآباد کاهش نزولات جوی  است که کاهش سطح آب باعث خشکی تالاب شده است.

براساس سخنان عربی  مدیرکل محیط زیست استان حتی اگر بارندگی خوبی در پیش باشد، تالاب آق گل احیا نمی شود.

که  این احیا نیازمند اجرای مدیریت زیست بومی در منطقه، تغییر الگوی کشت، فرهنگ سازی مردم منطقه و نحوه بهره برداری مناسب مردم از آب تالاب ها است.

احیای تالاب پیر سلمان ممکن بود که بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده اقدامات اجرایی لازم در زمینه احیای این تالاب صورت گرفت که امیدواریم مردم منطقه در خصوص بهره برداری صحیح از آب تالاب همکاری کنند.

از بین رفتن زیستگاه های آبی، خشک شدن تالاب ها صدمات جبران ناپذیری به استان وارد می کند که در این بین جای تلاش و برنامه ریزی های مستمری از سوی مسئولان را دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار