معاون نظارت بر استاندار سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: در بازرسی از 2333 آسانسور در دستگاه‌ها، نهادهای دولتی، بیمارستانها و شهرداری‌ها تنها یازده آسانسور مورد تایید ما بودند.
کد خبر: ۱۷۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱ 27 January 2016
معاون نظارت بر استاندار سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: در بازرسی از 2333 آسانسور در دستگاه‌ها، نهادهای دولتی، بیمارستانها و شهرداری‌ها تنها یازده آسانسور مورد تایید ما بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، وحید مرندی مقدم در اولین جلسه کارگروه تخصصی استانداردسازی و ارتقا کیفیت کالا و خدمات استان کرمانشاه که امروز (7 بهمن) در محل استانداری برگزار شد، با بیان اینکه این کارگروه وظیفه احصاء مشکلات استانداردسازی و رفع آنها را برعهده دارد، به اهمیت استاندار اشاره کرد و افزود: استاندارد به ویژه در زندگی امروز در تمام لایه‌های زندگی حضور داشته و قطعا برای صیانت هرچه بیشتر از سلامت جامعه باید در زمینه ارتقاء آن کوشید.

وی اظهار کرد: سازمان استاندارد در همین راستا طرحی "طاها" را به منظور کنترل بازار دارد که امسال برای اجرای آن 84 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

مرندی مقدم با بیان اینکه در گذشته کارشناسان استاندارد از سطح کارخانه‌های تولیدی نمونه برداری می‌کردند، گفت: این امر موجب شده بود تا برخی افراد سودجو با اطلاع از زمان بازرسی تقلباتی انجام دهند و با اتمام بازرسی و نمونه برداری به تخلفات خود در سطح تولید ادامه دهند.

وی افزود: در همین راستا تصمیم بر این گرفته شد که به جای نمونه برداری از سطح تولید، از سطح عرضه نمونه برداری شود وبرای همین درطرح طاها که طرح کنترل بازار است نمونه برداری از سطح بازار را انجام می دهیم که تمام محصولات از جمله محصولات غذایی، ساختمانی و لوازم خانگی را شامل می‌شود.

مرندی مقدم اظهار کرد: روز گذشته در گردهمایی منطقه‌ای نظارت بر استاندارد که در کرمانشاه برگزار شد، مشکلات ونقاط ضعف و قوت این طرح در استانهای غربی کشور را احصا کردیم تا با جمع آوری همه این نکات از شش منطقه کشور بتوانیم برنامه ریزی برای اجرای هر چه بهتر این طرح در سال آینده داشته باشیم .

منحصر به فرد ترین سازمان استاندارد دنیا هستیم

معاون نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد در ادامه این سازمان را منحصر به فرد ترین سازمان استاندارد در دنیا به لحاظ شرح وظایف و مسئولیت‌های آن برشمرد و اظهار کرد: در بسیاری کشورهای دنیا سازمان ملی استاندارد تنها وظیفه تدوین استاندارد را برعهده دارد و دربرخی دیگر کشورها علاوه بر این کار دادن گواهی هم با این سازمان است.

مرندی مقدم افزود: در ایران ما علاوه بر تدوین استاندارد و دادن گواهی و تاییدیه استاندارد، مسئولیت‌های دیگری مانند کنترل قاچاق کالا و ارز را هم برعهده داریم که هیچ ارتباطی با سازمان و نوع کار آن ندارد و این امر موجب شده تا بار سنگینی به سازمان وارد شود.

دفاتر استاندارسازی در تمام وزارتخانه های کشور راه اندازی می‌شود

وی افزود: در همین راستا ما به دنبال تغییر رویکرد استانداردسازی در کشور هستیم که در همین راستا طرحی با کمک خود نمایندگان مجلس با عنوان "طرح نوین استانداردسازی" تهیه شده که بعید است با توجه به بحث بودجه و برنامه ششم تصویب آن در این مجلس صورت گیرد و احتمالا در اوایل مجلس آینده بتوانیم این طرح را تصویب کنیم.

مرندی مقدم تصریح کرد: همزمان با پیگیری این طرح اقدامات دیگری هم باید صورت می‌گرفت که یکی همین راه اندازی کارگروه تخصصی استانداردسازی و ارتقا کیفیت کالا و خدمات در دولت بود که خوشبختانه خود دولت هم به این نتیجه رسیده که سازمان استاندارد به تنهایی قادر به انجام این حجم سنگین مسئولیت‌ها نیست و ضروری است سایر دستگاه‌های مربوطه در این زمینه همکاری داشته باشند.

وی همچنین از راه اندازی دفاتر استانداردسازی درسطح تمامی وزارتخانه های کشور در طرح نوین استانداردسازی خبر داد.

جریمه های ما تحریک کننده افراد سودجو است

مرندی مقدم در ادامه به مشکلات موجود در حوزه تخلفات استاندارد اشاره کرد و افزود: متاسفانه جرائمی که برای تخلفات در حوزه استاندارد وجود دارد بسیار ناچیز است و به نوعی مبلغ این جرائم برای افراد سودجو تحریک کننده است، زیرا می‌بینند سودی که از قِبَل تخلف و تقلب گیرشان می‌آید بسیار بیشتر از مبلغ جریمه است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از تلاشهای ما در زمینه طرح نوین استانداردسازی این است که مبالغ جریمه‌ها را به حدی افزایش دهیم که کسی جرات تقلب و تخلفرا نداشته باشد.

با بازرسی 2333 آسانسور در کشور تنها 11 آسانسور استاندارد بودند!

مرندی مقدم در ادامه به بازرسی‌های صورت گرفته در سال جاری اشاره کرد و افزود: در این زمینه آسانسورها یکی از دغدغه‌های اصلی ماست، بطوری که امسال در بازرسی از 2333 آسانسور در سطح ادارات و نهادهای دولتی و بیمارستانها وشهرداریهای کشور تنها یازده آسانسور مورد تایید ما قرار گرفتند و مابقی از ایرادات جزیی تا عمده و بحرانی داشتند.

وی به مشکلات کشف شده دیگر در بازرسی‌های صورت گرفته اشاره کرد وافزود: در بازرسی‌ها مشخص شد که 30 درصد آردی که به نانوایی‌ها می‌رود تخصصی نیست. به عنوان مثال به نانوایی بربری آرد نان لواش می‌دهند و به نانوایی سنگکی آرد نان بربری و این امر در ماندگاری و کیفیت نان‌ها بسیار تاثیر گذار است.

وی افزود: تنها با یک نظارت ساده می‌توان آرد مخصوص به هر نانوایی را در اختیار همان نانوایی قرار دارد تا هم کیفیت و ماندگاری نان بیشتر شده و هم دورریز نان کمتر شود.

مرندی مقدم وضعیت مخازن CNG‌ خودروها را وحشتناک توصیف کرد و افزود: برخی خودورها به مثابه یک بمب متحرک هستند که باید در معاینه فنی خودروها به این موضوع توجه بیشتری شود.

وی افزود : نگران این موضوع به ویژه درشهرهای پرترافیک هستیم که اگر خدای نکرده یکی از خودروها در ترافیک منفجر شود چه اتفاق ناگواری می‌افتد، لذا در این زمینه باید هرچه سریعتر راهکاری اندیشیده شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار