مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه از صادرات 2.4 میلیارد دلاری از طریق مرزهای این استان طی 10 ماه امسال خبر داد و گفت: دستگاه ایکس‌ری در مرز پرویزخان آماده بهره‌برداری و در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۱۷۰۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 26 January 2016
مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه از صادرات 2.4 میلیارد دلاری از طریق مرزهای این استان طی 10 ماه امسال خبر داد و گفت: دستگاه ایکس‌ری در مرز پرویزخان آماده بهره‌برداری و در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محسن مصطفایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی گمرک اظهار کرد: طی 10 ماهه امسال 6 میلیون و 955 هزار تن کالا از طریق مرزهای استان کرمانشاه صادر شده است.

وی ارزش این میزان صادرات را بیش از 2.4 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: صادرات صورت گرفته در این مدت از طریق مرزهای استان کرمانشاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 13 درصد و از حیث ارزش 21 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به حجم صادرات و واردات کشور در این مدت گفت: در این مدت صادرات کل کشور 35 میلیارد و 600 میلیون دلار با 15 درصد کاهش و واردات 33 میلیارد و 800 میلیون دلار با 22 درصد کاهش همراه بوده است.

به گفته مصطفایی، از میزان صادرات مذکور سهم استان کرمانشاه یک‌میلیارد و 99 میلیون دلار به وزن 3 میلیون و 761 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 15 و از حیث ارزش 27 درصد افزایش یافته است.

وی، سیمان، لوازم خانه‌داری، گوجه‌فرنگی، دام زنده، سیب‌زمینی و... را از جمله اقلام عمده صادراتی عنوان کرد و بیان داشت: در سال 94 صادرات کالا از طریق گمرک‌های استان کرمانشاه به 39 کشور جهان از قبیل عراق، کویت، قطر، افغانستان، ترکیه، امارات و... صورت گرفته و افزایش در صادرات استان در حالی اتفاق افتاده که استان‌های هم‌جوار با کاهش صادرات روبه‌رو بوده‌اند.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه تصریح کرد: در 10 ماه امسال 85 هزار و 822 کامیون سوخت به میزان 2 میلیون و 263 هزار و 892 تن کالا و ارزش بیش از 24 هزار به صورت ترانزیت خارجی وارد شده است.

مصطفایی میزان کل واردات صورت گرفته از طریق مرزهای استان کرمانشاه را 55 هزار و 284 تن عنوان کرد و ادامه داد: ارزش این واردات بیش از 24 هزار میلیارد ریال بوده که از نظر ارزش با 26 و از لحاظ وزن با 47 درصد رشد مواجه بوده است.

وی با تصریح اینکه از کل واردات صورت گرفته در این مدت 31 میلیون دلار آن مربوط به واردات از مرز پرویزخان است، اقلام عمده وارداتی را شامل ضایعات آلومینیوم، برنج خوراکی، اجزاء و قطعات ماشین‌آلات کار کردن بر روی کائوچو و... دانست.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به ورود کالا از کشورهای عراق، هند، قطر، امارات، ترکیه، چین، آلمان و... از طریق مرزهای استان در این مدت خاطرنشان کرد: بازارچه پرویزخان از اول بهمن‌ماه امسال تحویل گمرک شد.

مصفایی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد میزان قاچاق صورت گرفته از مرزها نیز اظهار کرد: گمرک تنها در مورد کالاهای مکشوفه در گمرک‌ها می‌تواند اظهارنظر کند و معمولا در گمرکات موارد چندانی اتفاق نمی‌افتد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس در مورد وضعیت نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز پرویزخان نیز بیان داشت: دستگاه ایکس‌ری که جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان بوده با پیگیری‌های استانداری و گمرک جمهوری اسلامی ایران با هزینه‌ای بالغ بر 20 میلیارد تومان در حال حاضر در مرز پرویزخان نصب شده و آماده بهره‌برداری است که در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در پاسخ به دیگر سئوال خبرنگار فارس در مورد چرایی وجود تعدد مرزها بدون زیرساخت‌های لازم در استان کرمانشاه نیز گفت: ایجاد بازارچه‌های مرزی بر اساس دستور و سیاست‌های وزارت کشور صورت می‌گیرد و هرجا که تشخیص بدهد اقدام به ایجاد بازارچه می‌کند.

مصطفایی ادامه داد: از کل صادرات صورت از طریق مرزهای استان 10 درصد از طریق بازارچه شیخ‌صله، 50 درصد از طریق مرز پرویزخان، 35 درصد از طریق خسروی و 5 درصد هم از طریق مرز شوشمی انجام شد.

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی در بازارچه سومار طی هفته آینده خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر گمرکات کرمانشاه، پرویزخان و خسروی به این سیستم تجهیز شده‌اند و در هفته آینده بازارچه سومار نیز به این تعداد افزوده می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به شعار امسال روز جهانی گمرک با عنوان «گمرک دیجیتال، حرکت به سوی جلو» تصریح کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران این کار را از یکسال پیش آغاز کرده و در قالب گمرک الکترونیکی تمام فعالیت‌ها با هماهنگی خاصی مکانیزه می‌شوند.

مصطفایی گفت: با راه‌اندازی این سامانه نیازی به حضور افراد و تجار و بازرگانان در گمرک نیست و می‌توانند از هر مکانی از طریق اینترنت کالای خود را اظهار کنند و با ارائه اسناد اسکن شده از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی برای آنها پروانه الکترونیک به گمرک خروجی صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار