بازتاب سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه و استقبال کشورهای اروپایی از احیای روابط با ایران، تلاش عربستان برای حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی، تکذیب ایجاد پایگاه نظامی جدید روسی در سوریه و هشدار پلیس اروپا درباره احتمال وقوع حملات تروریستی جدید در این قاره، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۶۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹ 26 January 2016
نگاه رسانه‌های غربی به سفر اروپایی روحانی/ انتظار اروپا برای حملات جدید داعش  بازتاب سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه و استقبال کشورهای اروپایی از احیای روابط با ایران، تلاش عربستان برای حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی، تکذیب ایجاد پایگاه نظامی جدید روسی در سوریه و هشدار پلیس اروپا درباره احتمال وقوع حملات تروریستی جدید در این قاره، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

نگاه رسانه‌های غربی به سفر اروپایی روحانی/ انتظار اروپا برای حملات جدید داعش

به گزارش «تابناک»، سفر رئیس جمهور ایران به اروپا، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» از استقبال گرم از روحانی در جریان سفر اروپایی اش سخن گفته و می نویسد ایران و ایتالیا روز دوشنبه و در جریان دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از رم، قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار به امضا رسیده است. این خبرگزاری با اشاره به اینکه روحانی دو روز در رم خواهد بود و پس از آن به فرانسه خواهد رفت، می افزاید یکی از اهداف اصلی رئیس جمهور ایران، افزایش اعتبار دیپلماتیک کشورش در عرصه بین المللی در شرایطی است که منطقه خاورمیانه در وضعیت آشوب به سر می برند. یک منبع در دولت ایتالیا گفته در جریان حضور دو روزه روحانی، قراردادهایی به ارزش 17 میلیارد دلار در حوزه های مختلف میان طرفین به امضا می رسد. 

نگاه رسانه‌های غربی به سفر اروپایی روحانی/ انتظار اروپا برای حملات جدید داعش

سایت نشریه «نیویورکر» نیز در مطلبی به همین موضوع پرداخته و می نویسد ایران که به مدت حدود چهار دهه برای منزوی کردنش در عرصه بین المللی تلاش شده، اکنون ظرف کمتر از 10 روز هم با شرق و هم با غرب وارد تعاملات تجاری شده است. روز شنبه، جمهوری اسلامی ایران میزبان شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و هیئت بلندپایه همراه وی بود. دو روز بعد و در روز دوشنبه، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برای سفری چهار روزه وارد اروپا شد تا با همتایان ایتالیایی و فرانسوی خود و همچنین پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، دیدار و گفت و گو کند. با وجود تمام مسائلی که از دید غربی ها درباره ایران وجود دارد، اما اروپایی ها این کشور و بازار آن را به مثابه غنیمتی در نظر می گیرند که باید آن را قاپید. 

نگاه رسانه‌های غربی به سفر اروپایی روحانی/ انتظار اروپا برای حملات جدید داعش

در میان مطالب مربوط به منطقه، پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» از طرح عربستان سعودی برای ایجاد یک اقتصاد غیرنفتی خبر داده است. این سایت می نویسد عربستان سعودی در تلاش برای متقاعد کردن سرمایه گذاران بین المللی درباره اینکه این کشور توان کنار آمدن با قیمت های پایین نفت را دارد، طرح های بلندپروازانه ای را برای حرکت به سوی مجموعه ای صنایع جدید، از فناوری های اطلاعاتی گرفته تا شرکت های مربوط به حوزه سلامت و بهداشت اعلام کرده است. مقامات سعودی می گویند قصد دارند وابستگی کشورشان به نفت و بخش دولتی را کم کنند و به همین دلیل، حوزه کارآفرینی کم کم به بخش خصوصی واگذار خواهد شد که در مراحل نخست، با کمک دولت کار خود را آغاز خواهد کرد.

نگاه رسانه‌های غربی به سفر اروپایی روحانی/ انتظار اروپا برای حملات جدید داعش

روزنامه «ژاپن تایمز» واکنش روسیه به اخبار مربوط به ایجاد یک پایگاه نظامی جدید این کشور در سوریه را بازتاب داده است. این روزنامه می نویسد وزارت دفاع روسیه اعلام کرده ارتش این کشور هیچ برنامه ای برای ایجاد یک پایگاه هوایی جدید در سوریه ندارد. بیانیه وزارت دفاع روسیه پس از آن صادر می شود که برخی گزارش های رسانه ای، مدعی آمادگی روسیه برای ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در «قامشلی» در شمال شرقی سوریه و در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه شدند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه تأکید کرده جنگنده های این کشور از همان یک پایگاه موجود در سوریه می توانند ظرف نیم ساعت به هر نقطه ای از سوریه برسند و به همین دلیل نیازی به ایجاد پایگاه جدید وجود ندارد. 

نگاه رسانه‌های غربی به سفر اروپایی روحانی/ انتظار اروپا برای حملات جدید داعش

در نهایت، در میان دیگر مطالب، «یو اس ای تودی» به نقل از پلیس اروپا از برنامه داعش برای انجام حملات تروریستی بیشتر در کشورهای اروپایی خبر داده است. این روزنامه می نویسد عالی ترین نهاد پلیسی اروپا هشدار داده که داعش برای انجام حملات مرگبارتر در این قاره در سال 2016 تلاش خواهد کرد. همزمان با این هشدار، پلیس اروپا (یوروپل) یک مرکز جدید مبارزه با تروریسم را در واکنش به حملات 13 نوامبر پاریس ایجاد کرده است. در بیانیه یوروپل آمده: «دلایل محکمی وجود دارد که انتظار داشته باشیم داعش، تروریست هایی که از داعش انگیزه می گیرند و یا یک گروه تروریستی افراطی دیگر، بار دیگر دست به انجام حمله ای تروریستی در نقطه ای از اروپا بزند؛ اما به ویژه در فرانسه، هدف از چنین حملاتی بروز تلفات گسترده در میان شهروندان است». 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار