مدیرکل سابق بنیاد شهید گیلان در گفت و گو با تابناک ؛
تابناک: مطالعه برنامه ها، راهبردها، سیاست ها و راهکارهای مختلف توسعه در کنار بررسی تجربه علمی کشورهای مختلف در زمینه توسعه روستایی و توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در روستاها، میتواند راهکار های مناسبی را در اختیار برنامه ریزان کشور قرار دهد.
کد خبر: ۱۶۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 25 January 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک: مطالعه برنامه ها، راهبردها، سیاست ها و راهکارهای مختلف توسعه در کنار بررسی تجربه علمی کشورهای مختلف در زمینه توسعه روستایی و توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در روستاها، میتواند راهکار های مناسبی را در اختیار برنامه ریزان کشور قرار دهد.

به گزارش تابناک گیلان، اگرچه نمیتوان این تجربه ها و رویکرد ها را به صورت مشابه استفاده کرد اما توجه به آنها و یادگیری درست نکات، باعث روشن شدن فضای موضوع کارآفرینی و اشتغالزایی در روستاها و تسهیل و تسریع فرآیند سیاستگذاری در این زمینه خواهد شد.

احمد اسماعیلی در این خصوص به تابناک اظهار کرد: در بسیاری از موارد می توان با به کارگیری و رویکرد بومی سازی، با استفاده از ابتکارها و دانش سایر ملل، به گونه ایی اثربخش روش ها، طرح ها و برنامه های محلی را طراحی و اجرا کرد و در اکثر مناطق جهان، روستاها از جمله نواحی فقیر و درحال فرسایش محسوب می شوند و اندیشمندان و سیاستگذاران کشورهای دنیا توجه خاصی به توسعه روستایی و رفع مشکلات و معضلات آنها دارند.

مدیرکل سابق بنیاد شهید گیلان تصریح کرد: مشکلات و معضلات روستاها در جهان ناشی از دو مسئله اساسی است: یکی کمبود امکانات اجتماعی یا همان ضعف زیرساخت و دیگری کمبود درآمد یا همان ضعف اقتصادی که از جمله امكانات اجتماعي مي توان به خدمات بهداشتي، آموزشي، بيمه و تامين اجتماعي، خطوط ارتباطي (حمل و نقل و مخابرات )، امنيت ، آب آشاميدني، سوخت ، برق و موارد شبيه آن اشاره كرد که اگرچه بسياري از دولت ها برنامه هاي گسترده و پرهزينه يي را براي بهبود اين زير ساخت ها انجام داده اند، (همچون دولت ايران ) اما بررسي ها نشان دهنده آن است كه اين امر به تنهايي نتوانسته كاستي هاي زندگي روستاييان را حل كند و آنان را از فقر برهاند و مهاجرت از روستا به شهر را كاهش دهد.






این مدیر استانی ادامه داد: بررسي هاي مختلف نشان داده كه يكي از مهم ترين اهداف توسعه اقتصادي (در شهرها يا روستاها) ايجاد اشتغال و مهم ترين ساز و كار و ابزار آن ، كارآفريني است که كارآفريني باعث كاهش بيكاري و افزايش بهره وري افراد و منابع و در نتيجه افزايش درآمد مردم مي شود.


اسماعیلی با تحلیل مجموعه مطالعات نظری و بررسی های انجام شده، 23 نکته کلیدی و اساسی را  اشاره کرد که در ذیل به 7 مورد آن اشاره می کنیم:

1. بدون وجود يك راهبرد كلان توسعه و توسعه اقتصادي مشخصا، نمي توان توفيق چنداني در توسعه روستايي و توسعه كارآفريني در روستاها به دست آورد. بنابراين بايد تمركززدايي يكي از مهم ترين و اساسي ترين سياست هاي كلان توسعه كشور باشد.

2. راهبرد توسعه اقتصادي كشور بايد بخوبي جايگاه روستاها و رويكرد توسعه روستايي مطلوب را مشخا كند و براي آن ارزش و اهميت كافي قايل شود، براي مثال نمي توان با انتخاب يك راهبرد صنعتي شدن (همچون كشور ما كه توسط وزارت صنايع و معادن معرفي شده است) به توسعه روستايي و كشاورزي دست يافت.

3. توسعه روستايي معادل توسعه كشاورزي نيست . توسعه كشاورزي بايد به عنوان زير مجموعه توسعه روستايي تلقي شود. به علاوه كشور نبايد تنها بر توسعه كشاورزي متمركز شود چون نمي توان انتظار داشت كه توسعه كشاورزي به توسعه روستايي منتهي شود.

4. بهترين راهبرد توسعه روستايي ، تركيبي از رويكرد ساختارهاي سلسله مراتبي پايدار و بهره برداري بيشينه از زمين و منابع طبيعي نيست . جالب است كه بدانيم بسياري از كشورهاي پيشرفته (همچون آلمان ) به كنترل و محدودسازي كشاورزي و استفاده از جنگل ها و مراتع خود پرداخته اند و بيشتر مايل هستند اين گونه مواد و محصولات مورد نياز خود را از ديگر كشورها تامين كنند تا محيط زيست شان سالم باقي بماند.

5. توسعه روستايي تنها از طريق توسعه زيرساخت هاي عمراني و ارايه خدمات اجتماعي محقق نمي شود بلكه نيازمند اشتغالزايي درآمدزا براي روستاييان و تسريع توسعه فرهنگي آنان (در مقابل جذابيت هاي فرهنگي اجتماعي شهرها) است.

6. ساماندهي ساختار سلسله مراتب سكونتگاه هاي كشور بسيار ضروري است . بايد روستاهاي مركزي تر بزرگتر و داراي امكانات بيشتر، روستاهاي كوچك تر و پراكنده اطراف خود را پوشش دهند و اين روستاها از طريق شهرك ها يا شهرهاي كوچك به شهرهاي بزرگ و در نهايت كلانشهرها ارتباط يابند. ممكن است در اين فرآيند بسياري از مناطق دورافتاده تر يا غيرقابل دسترس كه طبق روند موجود در حال تخليه و نابودي هستند، نيز از چرخه خارج و ساكنان آنها به ديگر روستاها يا مناطق جديد كوچ داده شوند.

 7. بايد با ارايه خدمات اجتماعي و اقتصادي مناسب در نقاط واسطه همچون روستاهاي مركزي، شهرك ها و شهرهاي كوچك، از مهاجرت مستقيم روستاييان به شهرهاي بزرگ جلوگيري كرد. به علاوه وجود نقاط ملي باعث مي شود كه بسياري از روستاييان علاوه بر حفظ كار خود در روستا از زندگي شهري نيز برخوردار و حتي داراي كسب و كار جديدي در كنار شغل روستايي خود شوند كه اين موضوع زمينه افزايش درآمد و رفاه آنان را فراهم مي سازد.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار