سمیه اصفهانی
کد خبر: ۱۶۸۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹ 24 January 2016
ابتدای دهه 80 راه اندازی یک سیستم حمل و نقل نوین به نام مترو، هیجان بسیاری برای شهروندان تهرانی با خود به همراه داشت. امکان انتقال صدها مسافر از نقاط جنوبی شهر  به نقاط شمالی آن در فضایی بدون ترافیک و هوای آلوده آن هم در زمان اندک بیشتر شبیه یک معجزه به شمار می­رفت.با گسترش شبکه مترو در حالی که می­رفت این تکنولوژی نوین بساطی برای آرامش شهروندان فراهم نماید، عده­ای از این فرصت بهره جستند و بساط دستفروشی را در آن گستردند. این اتفاق در بدو امر با فروش فال توسط کودکان و زنان آغاز شد و این روزها به یک بازار آشفته و سرسام آور تبدیل شده است. بازاری که معمولا از اجناس قاچاق شهرهای مرزی تغذیه می­شود و در میان جمعیت انبوه و متراکم در معرض فروش قرار می­گیرد. متروی تهران، بازاری که مشتریانش با مخالفانش برابری می­کند.نگاهی به تنوع محصولات و تشابه آن در بین فروشندگان از وجود یک شبکه خبر می­دهد. اجناسی که به صورت امانی در اختیار فروشندگان قرار می­گیرد و این شبکه را تشکیل می­دهد. تجارتی غریب که سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد و از کودکان خردسال تا پیرمرد و پیر زن 60 یا 70 ساله را شامل می­شود. ویژگی مشترک این قشر صبر و حوصله در عرضه محصول و عدم پاسخگویی به اعتراض مسافران است که  شاید دلیل عمده آن صحت آمارهایی است که خبر از درآمد میلیونی آنها می­دهد. اگرچه بلندگوهای ایستگاه مرتبا از مردم می­خواهد از دستفروشان خرید نکنند و تبلیغات در و دیوارها خبر از ممنوعیت دستفروشی در مترو دارد، اما هیچ یک از آنها ذره­ای نگران برخورد ماموران ایستگاه یا توقیف اجناسش نیست. طرحهای ضربتی شرکت مترو برای جمع­آوری دستفروشان که هر از چندگاهی شدت می­گیرد و در میانه راه رها می­شود، هم مردم را بی اعتماد ساخته و هم خیال دستفروشان را راحت کرده است. اما آنچه این روزها بیشتر از ایجاد مزاحمت­های عمومی توجه مسئولین را به خود جلب کرده است مساله خرده فروشی مواد مخدر است. دستفروشانی که با پوشش آدامس فروشی و عرضه شکلات، از جاسازهای خود به مشتریان ویژه  جنس ارائه می­کنند و فضای امن­تری از روی زمین برای فعالیت خود یافته­اند. به گفته مدیرکل انجمن مددکاری ایران شناخت ساقی­ها برای معتادان چیزی شبیه تشخیص مرد و زن است و یافتن آنها بین هزاران مسافر مترو کار سختی نیست.مسئولان متروی تهران دلیل اصلی عدم برخورد دائمی با دستفروشان را خلا قانونی می­دانند. آنها معتقدند براساس قانون، دستفروشی در معابر عمومی جرم است و با متخلفان برخورد قضایی می­شود. این درحالی است که مترو در قانون معبر عمومی شناخته نمی­شود و دستفروشی در آن از دید دستگاه قضا جرم نیست. دستگیری دستفروشان چرخه معیوبی است که فقط درگیری آنان با کارکنان ایستگاه و اعتراض مسافران را به دنبال دارد. به گفته مدیران مترو این درگیری­ها عمدتا به شکایت منجر شده و این مجموعه محکوم به  پرداخت غرامت می­گردد. در ماههای اخیر تعداد این قشر به صورت معناداری افزایش یافته است. گویش و پوشش غالب آنها نشان می­دهد جمعیت عمده­ای از آنان مهاجرانی هستند که به انگیزه کسب درآمد به این شبکه پیوسته­اند. عدم رفع موانع قانونی برای برخورد با دستفروشان و حتی ساماندهی و به رسمیت شناختن آنها یکی از عواملی است که می­تواند سیل مهاجرین روستاها و شهرهای دور و نزدیک را به سمت تهران روانه کند. اتفاقی که این روزها آرام آرام در شبکه اتوبوسرانی شهری نیز در حال شکل گیری است و در صورت حل نشدن به بحران سالهای آینده مبدل خواهدشد. مهاجرت­های این چنینی خود می­تواند بستر بسیاری از آسیبهای اجتماعی دیگر باشد لذا ضروری است دستگاههای ذیربط برای این مهم چاره­ای بیندیشند و راه را بر تکرار خطای گذشته ببندند.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار