مسئول روابط بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به کمبود بین 130 تا 200 هزار پرستار در بخش درمان کشور، گفت: این درحالیست که در حال حاضر هفت هزار پرستار بیکار در کشور داریم.
کد خبر: ۱۶۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ 20 January 2016
مسئول روابط بین الملل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به کمبود بین 130 تا 200 هزار پرستار در بخش درمان کشور، گفت: این درحالیست که در حال حاضر هفت هزار پرستار بیکار در کشور داریم.

ابراهیم محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به فعالیت 150 تا 200 هزار پرستار در کشور، گفت: برای رسیدن به استاندارها طبق گفته‌ معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جذب 130 هزار پرستار دیگر نیاز داریم و طبق منابع دیگر این میزان کمبود حدود 200 هزار پرستار است.

محمدی با انتقاد از روش جذب پرستاران در کشور، گفت: مشکلات در این زمینه موجب شده تا با توجه به کمبود بسیار پرستار در بخش درمان کشور در حال حاضر هفت هزار پرستار بیکار در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کمبود پرستار فقط در فضاهای درمانی کشور وجود دارد، اظهار کرد: در کشور کمبود پرستار نداریم. پرستار هست، اما سیستم جذب درستی برای آنها وجود ندارد و شاهد هستیم تنها در میان پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری کشور هفت هزار پرستار بیکار وجود دارد.

این مسئول افزود: علاوه بر اینها 40 هزار کمک پرستار بیکار حرفه‌ای و آموزش دیده در کشور داریم که قطعا با جذب مناسب همه این افراد تا حد مطلوبی از کمبودها در این زمینه کاسته می‌شود.

محمدی به شرایط کاری سخت پرستاران نیز اشاره و اظهار کرد: پرستاران فارغ التحصیل با توجه به شرایط سخت کاری این رشته انگیزه‌ای برای اشتغال در این حرفه ندارند.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری استان کرمانشاه پرستاری را جزو مشاغل سخت و زیان آور عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون پرستاران باید با 20 سال کار بازنشسته شوند، اما متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود.

محمدی بی خوابی، استرس و برخورد با عوامل بیماری زا را از جمله سختی‌های کار پرستاران عنوان کرد و افزود: علاوه بر مشکلات محیط کار، پرستاران با مشکلات اجتماعی هم مواجه هستند و شغل آنها کمتر از سوی همسرانشان پذیرفته شده است.

وی به شیفت‌های کاری شب پرستاران اشاره کرد و افزود: این شیفت‌ها موجب می‌شود که پرستاران روز بعد هم کارایی نداشته و عملا بیشتر روزهای ماه سختی کار را حس کنند.

محمدی افزود: همه اینها در حالیست که دریافتی پرستاران با سختی کار آنها تناسبی ندارد و همین امر فارغ التحصیلان این رشته را برای ورود به آن بی‌انگیزه کرده است.

مسئول روابط بین الملل نظام پرستاری کشور به اجرای طرح تحول سلامت در کشور اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح با توجه به تعداد اندک پرستاران و افزایش حجم بیماران فشار کاری پرستاران را سه تا پنج برابر افزایش داد.

محمدی با اشاره به دیده نشدن پرستاران در این طرح، گفت: این افزایش حجم کاری در حالیست که در قبال آن فقط مبلغ مختصری به کارانه پرستاران اضافه شد.

وی به تاخیرهای طولانی در پرداخت معوقات پرستاران هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در سطح کشور به طور میانگین شش تا 9 ماه است که پرستاران معوقات و کارانه خود را دریافت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه خواسته اصلی پرستاران این است که حقوق آنها متناسب با سختی کارشان باشد و کارانه و معوقاتشان به موقع پرداخت شود، گفت: خواسته مهم دیگر جامعه پرستاری کشور اجرای قانون "تعرفه گذاری خدمات پرستاری" است.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری استان کرمانشاه با بیان اینکه این قانون در سال 1388 با بالاترین رای در مجلس به تصویب رسید، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای این قانون کوتاهی می‌کند.

وی اظهار کرد: قطعا اجرایی شدن این قانون تاثیر بسیاری بر افزایش حقوق پرستاران داشته و انگیزه آنها را برای ادامه کار افزایش داده و زمینه جذب مناسب پرستاران دیگر را هم فراهم می‌کند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار