کد خبر: ۱۶۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷ 18 January 2016


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج متهم اصلی آلودگی هوای کلانشهر کرج را مصرف سوخت فسیلی دانست و گفت: خودرو های سطح شهر به آلودگی هوای شهر دامن زده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا لشکری در نشست خبری که پیش از ظهر دوشنبه در محل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج برگزار شد، دلیل پررنگ برگزار شدن برنامه های روز هوای پاک در کرج را افزایش آلایندگی هوا در ماه گذشته که به تعطیلی مدارس و تاخیر در شروع کار ادارات منجر شد ذکر کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت جوی در ماه گذشته با افزایش پارامترهای آلایندگی مواجه بود، گفت: سالی با شرایط ناسالم را پشت سر می گذاریم.

وی در ادامه ۹ ماهه اول سال جاری را در کرج همراه با ۱۰ روز پاک، ۱۸۰ روز سالم، ۷۷ روز ناسالم و ۹ روز بسیار ناسالم اعلام کرد و گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۱۷ پدیده گرد و غبار رخ داد این در حالی است که ۱۲ پدیده گرد و غبار در مدت مشابه سال گذشته به وقوع پیوست که این مهم نشان دهنده این است که مدیریت کانون های گرد و غبار ما قابل قبول نبوده و ناموفق بوده است.

ایران دهمین کشور تولید کننده گاز CO۲ در جهان است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج متهم اصلی آلودگی هوای کلانشهر کرج را مصرف انرژی فسیلی دانست و اولین تولید کننده این آلودگی ها را خودرو های سطح شهر بر شمرد.

لشگری حضور سازمان توزیع فرآورده های نفتی در شهر کرج را خوب دانست و گفت: با وجودی که مسئولان این سازمان اعلام کرده اند بنزین توزیعی در سطح شهر کرج با استاندارد یورو ۴ مطابقت دارد اما با توجه به آن که هوا ثابت نبوده و شرایط هوایی شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس بر شهرستان کرج موثر هستند باید توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در سایر شهرستان ها هم انجام شود.

وی متذکر شد: ایران طبق آمار دهمین کشور تولید کننده گاز CO۲ در جهان است این گاز منبع خاصی ندارد که بتوان جلوی تولیدش را گرفت.

وی با تمجید از شعار «نقش من در آلودگی هوا چیست» که توسط سازمان محیط زیست برای سال جاری انتخاب شده است، این شعار را خوب قلمداد کرد و مزیت آن را به فکر وادار کردن شنونده دانست و گفت: با شنیدن این شعار انسان به تعمق وادار می شود که نقش من در استفاده از پکیج منزل مسکونی، شوفاژ و موتورخانه و سایر اقداماتی که مرتبط با من چیست؟

لشگری در ادامه به پچالش دمای ۱۸ درجه اشاره کرد که از ابتکارات مدیریتی معصومه ابتکار در سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است و گفت: این چالش خیلی سریع میان شهروندان همه گیر شد بر این اساس دمای ۱۸ درجه برای سالن ها و معابرعمومی ساختمان ها و ۲۱ درجه برای داخل واحدهای مسکونی مناسب است و بیش از این میزان علاوه بر مصرف بیش از حد انرژی منجر به آلودگی هوا نیز می شود زیرا تولید انرژی بیشتر، آلودگی بیشتر را در پی دارد.

لشگری گفت: تصمیم بر آن شده است که دستگاه متولی از ادارات دولتی و موتورخانه های آن ها شروع به نظارت کرده و مصرف سوخت را مدیریت کنند. در مرحله بعد به ساختمان های اداری خصوصی پرداخته می شود و مرحله سوم نظارت را به مجتمع های مسکونی انجام دهند.

در ایران سه برابر سرانه جهانی انرژی مصرف می شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: در ایران سه برابر سرانه جهانی انرژی مصرف می شود که رقم بسیار بالایی است.

وی به بحث ناوگان شهری و حمل و نقل اشاره کرد و خواستار نصب کاتالیست بر روی خودروهای شخصی و مخصوصا ناوگان حمل نقل عمومی و تاکسی ها شد و گفت: استفاده از این قطعه باعث کاهش یک بیستم مصرف سوخت خودروهای بنزینی می شود.

لشکری افزود: شهرداری کرج ملزم به نصب این قطعه بر تاکسی های سطح شهر است و مراکز معاینه فنی نیز باید صحت و سلامت این قطعه را به مردم اعلام کنند.

لشگری مراکز معاینه فنی را فاقد کارآیی مناسب دانست و گفت: طبق بررسی ها انجام گرفته با همکاری نیروی انتظامی متوجه شده ایم این مراکز ضعیف بوده و ما هم توانایی رصد هر ساعته از این مراکز را نداریم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مراکز صنعتی در استان پایش می شوند، با تاکید بر اینکه صنایع استان باید به سمت سوخت پاک بروند، گفت: ایران ۵ درصد کل گاز جهان را مصرف می کند به طوری که انرژی یک متر ساختمان در کشور ما یک چهارم بشکه نفت و شش برابر کشورهای توسعه یافته است.

لشکری در پایان به برنامه های فردا مصادف با روز هوای پاک اشاره کرد و گفت: با همراهی هزار دانش آموز کرجی، کودکان کار، سمن های زیست محیطی شهرستان، جوانان هلال احمر، هیئت های ورزش و جوانان و با همکاری شهرداری کرج تجمعی نمادین در میدان سپاه کرج برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار