کد خبر: ۱۶۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 18 January 2016


رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرج تنظیم موتورخانه ها و هوشمندسازی آن ها را یکی از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا دانست.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا لشگری روز دوشنبه در آستانه روز هوای پاک در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار امسال روز هوای پاک با عنوان 'نقش من در آلودگی هوا چیست' گفت: امسال از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بحثی با عنوان 'چالش دمای 18 درجه'در بین مردم مطرح شد که موضوع آن درجه حرارت مورد نیاز برای ساختمان ها است.

وی افزود: براساس این موضوع دمای 18 درجه برای سالن ها و معابرعمومی ساختمان ها و 21 درجه برای داخل واحدهای مسکونی مناسب است و بیش از این میزان علاوه بر مصرف بیش از حد انرژی منجر به آلودگی هوا نیز می شود زیرا تولید انرژی بیشتر، آلودگی بیشتر را در پی دارد.

وی اظهار داشت: آلودگی ناشی از یک ساختمان 20 واحده به اندازه ی فعالیت 10 تاکسی در طول روز است.

لشگری گفت: یکی از راه های کنترل دمای ساختمان ها بخصوص در ساختمان های اداری هوشمندسازی موتورخانه ها است که در کارگروه کاهش آلودگی هوای کرج که در روز گذشته برگزار شد مصوب شد تا ساختمان های اداری به این سیستم مجهز شوند.

وی اظهار امیدواری کرد پس از اجرای مرحله اول این طرح، ساختمان های اداری خصوصی و سپس ساختمان های مسکونی نیز به این سیستم مجهز شوند.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه با اشاره به اینکه سرانه سالانه برق مصرفی در کشور ما سه برابر متوسط جهانی است ، افزود: به طوریکه سالانه در ایران 2500 کیلو وات ساعت و متوسط جهانی 800 کیلو وات ساعت است.

وی بیان داشت: همچنین سرانه گاز مصرفی در کشورمان 1700 متر مکعب و متوسط جهانی 600 متر مکعب بوده که در این بخش هم سه برابر مصرف جهانی را داریم بطوریکه در ایران به تنهایی 5 در صد گاز جهان مصرف می شود ولی در کشور چین حدود 4/8 در صد مصرف می شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا با مدیریت صحیح در مصرف انرژی به سمتی برویم تا رتبه 10 در تولید گازهای گلخانه ای جهان را نداشته باشیم زیرا این رتبه با 70 میلیون نفر جمعیت خیلی بالا است.

***کاهش یک /بیستمی آلودگی خودروها با نصب کاتالیستپ

لشگری در ادامه به موضوع آلایندگی منابع سیار که همان خودروهای سبک و سنگین هستند اشاره کرد و گفت: در بحث حمل و نقل عمومی و ناوگان شهری از طرف دولت به شهرداری ها وظایفی محول شد که متاسفانه در بعضی محورها یا نادیده گرفته شد و یا کمرنگ بود که مهمترین آن ها نصب کاتالیست (فیلتر دوده گیر) بر روی اگزوزهای خودورها است.

وی افزود: با نصب کاتالیست بر روی خودروهای بنزین سوز منجر به کاهش یک بیستمی آلودگی هوا از طریق این خودروها می شود که نصب کاتالیست بر روی خودروها از سال 81 مصوب شد ولی تا سال 89 اجرائی نشد و پس از آن نصب شد.

وی اظهار داشت: این قطعه بر روی خودروهای فرسوده نصب نیست که در مراکز معاینه فنی بایستی یکی از اولویت های اجباری برای الصاق برگ معاینه فنی از سوی مراکز داشتن این قطعه بر روی خودروها باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: همچنین خودروهای جدیدی که دارای این قطعه هستند پس از 80 هزار کیلومتر بایستی این قطعه را عوض کنند زیرا کارایی خود را از دست می دهد.

وی گفت: سازمان تاکسیرانی نیز موظف شده تا این قطعه را بر روی تمامی تاکسی ها نصب کند.

وی در ادامه به سهل انگاری بعضی از مراکز معاینه فنی اشاره کرد و افزود: برای راستی آزمایی فعالیت مراکز معاینه فنی در سال 94، طرح سنجش خودروهای سطح شهر با دستگاه سنجش خروجی دودکش خودروها با همکاری پلیس انجام شد که بر اساس سنجش از 79 خودرو شخصی عبوری، 28 مورد برگه داشته و 51 مورد نیز فاقد برگه معاینه فنی بودند و 22 مورد از خودروهای دارای برگه، معاینه فنی استاندارد و شش مورد غیراستاندارد بود.

***سال 94 شاهد 10 روز هوای پاک بود

لشگری در ادامه به حال ناخوش هوای استان البرز و کلانشهر کرج در سال 94 اشاره کرد و گفت: در حدود 45 روز گذشته روزهای زیادی را شاهد آلودگی هوا و افزایش پارامترهای آلایندگی بودیم که حتی با تعطیلی مدارس و تاخیر شروع به کار ادارات مواجه شدیم.

وی ادامه داد: در 9 ماه اول امسال فقط 10 روز هوای پاک، 188 روز سالم، 77 روز ناسالم برای گروه های حساس، 9 روز ناسالم برای تمام گروه ها و دو روز بسیار ناسالم را شاهد بوده ایم.

وی افزود: همچنین در شش ماهه اول امسال با 17 رخداد پدیده گرد و غبار روبرو بودیم در حالیکه در سال گذشته 12 مورد و در سال 92 فقط یک مورد را شاهد بودیم.

مراسم نمادین روز هوای پاک به صورت متمرکز استانی فردا در کرج با راهپیمایی دانش آموزان و کودکان کار از میدان سپاه تا تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار