پرداخت حق ثبت‌نام 55 هزار تومانی برای برخورداری از تلفن ثابت برای شهروندان یزد دشوار نیست اما زمانی که با ادعای هزینه‌های سرسام آور برای برقراری این اتصال ثابت از‌سوی شرکت مخابرات مواجه می‌شوند، از برخورداری از تلفن ثابت منصرف می‌شوند.
کد خبر: ۱۶۵۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ 18 January 2016

به گزارش تابناک یزد،شهروندان برخی از نقاط شهر یزد به دلیل نوساز بودن منزل مسکونی یا نیاز به خط جدید به ثبت‌نام خط تلفن ثابت اقدام کرده‌اند و زمانی که با تعلل شرکت مخابرات برای وصل‌شدن به خطوط تلفن ثابت مواجه شدند، تازه از هزینه‌های سنگین متصل شدن به خطوط تلفن ثابت مطلع شدند. آنها که تنها با پرداخت 55 هزار تومان امکان داشتن یک خط تلفن ثابت را پیدا می‌کنند زمانی که ادعای شرکت مخابرات مبنی بر هزینه 1/5 تا 2‌میلیون تومانی اتصال خط تلفن ثابت مطلع شدند، از تصمیم خود منصرف شدند.


محرومیت مرکز شهر از تلفن ثابت
یکی از ساکنان بلوار امام جعفر صادق(ع) یزد با اشاره به این‌که بیش از یک سال است که به خرید خط تلفن ثابت اقدام کرده است، ادامه می‌دهد: در این مدت نه تنها مسئولان شرکت مخابرات برای اتصال این خط اقدام نکرده‌اند بلکه بارها و بارها اعلام کرده‌اند که به دلیل هزینه سنگین، امکان واگذاری خط تلفن ثابت را ندارند.
«زهرا ابراهیمی» با بیان این‌که برای ثبت نام خط تلفن ثابت 55 هزار تومان پرداخت کرده است، ادامه می‌دهد: شرکت مخابرات از زمانی که خصوصی شده است، از ارائه خدمات زیرساختی از جمله تلفن ثابت که نسبت به سایر خطوط ارتباطی زیرساخت‌های کمتری نیاز دارد، سرباز می‌زند. وی ادامه می‌دهد: زیرساخت‌های تلفن ثابت همیشه درشهر وجود داشته و مخابرات می‌تواند با افزایش ظرفیت، خطوط بیشتری را واگذار کند اما مسئولان شرکت مخابرات مدعی هستند که ظرفیت تکمیل است و باید زیرساخت‌های جدیدی برای تلفن ثابت ایجاد شود که هزینه‌بر است. یکی از ساکنان خیابان مقداد در منطقه مسکن و شهرسازی نیز با اشاره به محرومیت خانه‌های نوساز این خیابان از تلفن ثابت، ادامه می‌دهد: هر چند ارتباط مردم با تلفن همراه بسیار گسترده شده اما هنوز بسیاری از شهروندان نیازمند استفاده از خطوط تلفن ثابت هستند.
«حبیب ذاکری» با اشاره به بی‌توجهی مسئولان شرکت مخابرات به اتصال تلفن ثابت این منطقه از شهر، می‌گوید: شهروندان به هر حال به خدمات تلفن ثابت نیاز دارند و شرکت مخابرات باید با توجه به مسئولیتی که در این حوزه دارد، به رفع این نیاز اقدام کند.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به پوشش شهر به شبکه فیبر نوری، لازم نیست که تلفن ثابت به صورت کابلی به مشترکان متصل شود اما مخابرات همچنان بر این شیوه اصرار دارد؛ از این رو ایجاد زیرساخت‌های جدید کابلی را مقرون به صرفه نمی‌داند.

انتظار یک ساله و بی‌توجهی مسئولان شرکت مخابرات
یکی دیگر از شهروندان خیابان آیت‌الله کاشانی نیز با اشاره به اینکه انتظاری طولانی را برای اتصال تلفن ثابت خریداری کرده، متحمل شده است، می‌افزاید: تلفن ثابت یکی از زیرساخت‌های ابتدایی ارتباطی است که باید در همه نقاط شهر تامین شود.
«رامین جعفری» ادامه می‌دهد: انتظار طولانی‌مدت شهروندان برای اتصال یک خط تلفن ثابت در دنیای ارتباطات و حتی در مرکز شهر که زیرساخت‌های آن سالیان سال قبل، تامین شده است، معنا و مفهومی ندارد. وی می‌افزاید: تلفن ثابت یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز هر شهری است و دستگاه‌های مسئول باید برای تامین آن احساس مسئولیت کنند.

هزینه 1/3 میلیون تومانی هر خط تلفن ثابت
سرپرست معاونت توسعه مهندسی شرکت مخابرات استان هزینه هر خط تلفن ثابت را یک‌میلیون‌و‌300‌هزارتومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: شرکت مخابرات موظف است هر خط تلفن ثابت را 55 هزار تومان به مشترکان بفروشد.
«علی‌اکبر رئیس‌زاده» می‌افزاید: دایر کردن خط تلفن ثابت دارای بخش‌های مختلفی از جمله خریداری سوئیچ و تحمل هزینه شبکه است که با قیمت فروش خط، غیرقابل مقایسه است.
وی می‌گوید: هزینه اصلی خطوط تلفن ثابت، هزینه شبکه است که باید از صندوق تقسیم به هر اشتراک، وصل شود و به دلیل قیمت بالای کابل، قیمت تمام شده اجرای خطوط بسیار سنگین است. این مسئول همچنین به هزینه‌های ناشی از حفاری و مرمت حفاری‌ها برای اجرای خطوط تلفن ثابت اشاره می‌کند و می‌افزاید: با این وجود روند واگذاری خطوط تلفن ثابت متوقف نشده است اما با کندی انجام می‌شود.
رئیس‌زاده ادامه می‌دهد: هزینه‌های سنگین ایجاد خطوط تلفن ثابت و کمبود اعتبار باعث شده که شرکت مخابرات هر سال، برای واگذاری تعداد مشخصی خطوط ثابت تلفن، برنامه‌ریزی و بر اساس اولویت‌بندی به واگذاری اقدام کند.
سرپرست معاونت توسعه مهندسی شرکت مخابرات استان با اشاره به پوشش کامل تلفن ثابت در استان اظهار می‌کند: اقدامات توسعه‌ای شامل ساخت و سازهای جدید یا مجتمع‌سازی‌ها نیاز به خطوط تلفن ثابت را حتی در مرکز شهر افزایش داده است.
وی با بیان این‌که انتظار برای اتصال به تلفن ثابت ممکن است یک سال طول بکشد، می‌گوید: شرکت مخابرات محدودیتی در خریداری سوئیچ‌های تلفن ثابت ندارد، اما با توجه به این‌که خطوط تلفن ثابت باید به کابل به هر مشترک متصل شود، اعتبار کافی برای اجرای شبکه کابلی را ندارد.
رئیس‌زاده تاکید می‌کند: خطوط تلفن ثابت از مرکز مخابرات تا کافو نوری با فیبر نوری ایجاد می‌شود اما اتصال هر مشترک باید با کابل انجام شود؛ از این رو قیمت تمام شده خطوط به دلیل استفاده از کابل، بسیار افزایش می‌یابد. وی ادامه می‌دهد: اگر این امکان فراهم نبود، چه بسا هر خط تلفن ثابت نیازمند صرف هزینه 2/5 ‌میلیون تومانی می‌شد.

واگذاری خط تلفن ثابت روستاهای استان
سرپرست معاونت توسعه مهندسی شرکت مخابرات استان درباره واگذاری تلفن ثابت در روستاهای استان نیز می‌گوید: بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات، توسعه تلفن ثابت در روستاها با اعتبارات دولتی انجام می‌شود. «علی‌اکبر‌رئیس‌زاده» می‌افزاید: هزینه خط تلفن ثابت در روستاهای استان نیز 55 هزار تومان است و خطوط جدید باید روی شبکه موجود اجرا شود. وی ادامه می‌دهد: در صورتی که توسعه‌ای در روستاها اتفاق بیفتد، توسعه سوئیچ به عهده دولت و نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان‌ها است.

همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار