معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در مراسمی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) در فضای تالار آینه هتل همای شماره یک مشهد ضمن سخنرانی با موضوع حضرت زهرا(س) و نام سال، به تبیین نظرات سیاسی خویش پرداخت و در پایان نذرش را با توزیع ساندویچ نان و پنیر و سبزی به حاضران ادا کرد.
کد خبر: ۱۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶ 25 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، دکتر معصومه ابتکار، چهارم فروردین ماه جاری در مراسمی که به مناسب سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) و به میزبانی اصلاح‌طلبان مشهد و همزمان با اجتماع عظیم فاطمیون در میدان شهدای این شهر در یکی از بزرگترین هتل‌های پرستاره مشهد - هما - برگزار شد، اظهار کرد: نتیجه ناکارآمد جلوه دادن دولت این است که امید موجود در دل مردم و جوانان این کشور از بین می‌رود.


نان و پنیر و سبزی در هتل 5 ستاره مشهد

وی ادامه داد: از همان ابتدا با لطف خداوند و ثمره خون شهدا و استقامت و پایداری کسانی که در دوره دشوار بعد از انتخابات سال 88 باز هم با درایت و صبوری مشکلات را پشت سر گذاشتند و با وجود آنکه هنوز هم شاهد وجود حصرها، محدودیت‌ها و حبس‌ها هستیم، توانستیم مسیر درست را طی کنیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: افرادی که سخت‌ترین شرایط را تحمل کردند، اما دانستند که مسیر و حرکت صحیح کدام است و در عین صبوری، دست از حمایت دولت و حرکت اعتدالی آن برنداشتند.

وی افزود: نبایستی فراموش کنیم که دستاوردهای این دولت نیز حاصل صبوری، درایت و نگاه ژرف‌اندیش است که این جریان را به وجود آورد.

معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که با تاسی به حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) این مسیر و جریان می‌تواند راهگشا باشد که به تدریج و با منطق و تعقل، شاهد بسیاری از تغییرات باشیم.

ابتکار ادامه داد: با این وجود زمانی این جریان با تعقل همراه خواهد ‌بود که مشکلات فرهنگی مرتفع گردد، اما متاسفانه شاهد وجود مصائب فرهنگی عمیقی در جامعه هستیم.

وی عنوان کرد: امام(ره) به این موضوع اشراف کامل داشتند که اگر خواهان این باشیم که در ایران تحولی انجام گیرد، این تحولات نباید ظاهری باشد و تحولات زیربنایی زمانی به وقوع می‌پیوندد که شاهد وقوع اتفاقات عمیق در مسائل فرهنگی باشیم.

ابتکار اظهار کرد: این امر کاری دشوار است و باید ارزیابی خود را از تحولات اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر واقعیات و نگاه کارشناسانه انجام دهیم و حرکتی که مبتنی بر پیش داوری‌ها و دست کم گرفتن‌ها و سنجش‌های نادرست باشد، در واقع نباید صورت پذیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به عنوان مثال اگر در مقابل افراطی‌گری و نگاه خشنی که بسیار ظالمانه علیه اسلام و تعالی عالی دین وجود دارد با جبهه جدی وارد نشویم و نتوانیم موضع و رفتار صحیحی نشان دهیم، ما نیز در معرض آسیب‌ها و تهدیدات فراوانی قرار خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد:  این مساله جدی است که در شرایط کنونی جهان اسلام، همه دنیا نگران رشد افراط گرایی‌ها هستند و این مسئولیت ما را در مقابل نشان دادن یک چهره منطقی و معتدل و عقلایی برای اسلام با دشواری روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان اینکه «در شرایطی قرار داریم که نامگذاری صحیح و ارزشمندی از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته است»، عنوان کرد: در سالی که به ‌طور قطع با سختی‌ها و دشواری‌های فراوانی روبه‌رو خواهد بود، اما با دستاوردهایی هم همراه است که دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از جمله این دستاوردهاست.

ابتکار عنوان کرد: نخست مجلس شورای اسلامی است که از اهمیت بسیاری برخودار است و با توجه به خط مشی که دولت اعتدال در پیش گرفته ‌است، امید داریم با مجلسی پویا، تخصصی و موثر روبه‌رو شویم که همکاری لازم را در جهت پیش‌برد جریان اعتدال انجام دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: همچنین انتخابات مجلس خبرگان رهبری که بتواند با جهت‌گیری موثر، در پیش‌برد مسائل کشور گام بردارد و شاهد تحولات مثبت باشیم.

وی ادامه داد: تمامی این مسائل شامل درایت، برنامه‌ریزی مناسب و پیش‌بینی‌های لازم می‌شود که همدلی و هم‌زبانی رمز کار است و بین جمعیت‌های سیاسی، همکاری تمامی طیف‌ها و گروه‌ها را می‌طلبد.

ابتکار گفت: مفهوم همدلی و هم‌زبانی این نیست که تنوع در دیدگاه‌ها و نقد وجود نداشته باشد بلکه در مقابل به طور حتم نقد لازمه حرکت است و دولت نیز از آن استقبال می‌کند، آن هم نه در زبان بلکه در عمل.

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر بخواهیم به اهداف کلیدی دست پیدا کنیم، مفهوم همدلی می‌تواند مفهوم کلیدی باشد و این آغاز هم می‌تواند از درون خود ما اتفاق بیافتد.

وی عنوان کرد: در گام اول می‌توان از درون هم‌دل و هم‌زبان شد و در مرحله بعد آن را به جمع‌های دیگر و جامعه بسط دهیم و اجتماع مهم جریان اعتدال که تحولات مهم ملی و بین‌المللی را در دست دارد، بتواند با وجود فراز و نشیب‌ها و دشواری‌های پیش‌رو با موفقیت دنبال شود.

ابتکار با بیان اینکه «متاسفانه میزان دشواری‌ها و پیچیدگی‌های سال‌های اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده است» گفت: این یک واقعیت تلخ است و به این موضوع واقف هستیم که دولت کنونی با چه موانعی در مسیر خود مواجه شده و همین موضوع کار را با دشواری و کندی روبرو می‌سازد.

وی ادامه داد: با لطف خداوند و حمایت های مردم این مسیر ادامه پیدا کرده و خواهد کرد و ما به آینده امیدوار هستیم و هم‌دلی و هم‌زبانی کلید اصلی جهت گیری اصلی راه ماست و وحدت راهبردی و استراتژیکی که در سال 92 ائتلافی را شکل داد بایستی استمرار ببخشیم و نهادهایی نیز برای ارتقای این یکپارچگی پایه‌گذاری کنیم.

معاون رییس‌جمهور گفت: با شرایطی که ایران با مسائل هسته‌ای و نیز تحریم‌ها روبه‌رو است، امیدواریم به نحوی مطلوب این موضوعات حل و فصل شود که جامعه به نوعی آرامش خاطر دست یابد و شاهد رونق فعالیت در عرصه‌های مختلف سیاسی، افتصادی و... باشیم.

وی افزود: ایران با عقب‌ماندگی‌هایی روبه‌رو است و نبایستی اجازه دهیم که این عقب‌ماندگی‌ها افزایش یابد و این امر زمانی مسیر می‌شود که فرصت‌های اندک و حداقلی را غنیمت شماریم.

ابتکار خاطرنشان کرد: شرایطی که ما بایستی از همه فرصت‌ها به نحوه صحیح استفاده کنیم، به این دلیل که بتوانیم کشور را به سمت وسوی آرمان‌های اصیل انقلاب و آن چیزی که خواسته امام و شهدا و مردم است، سوق دهیم.

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: همه به این امر واقف هستیم که فرصت‌هایی فراهم شده ‌است که باید به شرایط امت اسلام نگاه بیندازیم و ببینیم که چه اتفاقاتی در دنیا در حال وقوع است و به این جمع‌بندی برسیم که بیش‌ترین بهره را بایستی از حداقل شرایط و فرصت‌های فراهم شده ببریم.

وی گفت: اتفاقاتی که در انتخابات سال 92 به وقوع پیوست، رویداد بزرگی بود که جهت‌گیری متفاوتی را نیز به دنبال داشت که آن را می‌توان به دلیل حضور گسترده مردم، فعالان سیاسی و علاقه‌مندان به آینده ایران بدانیم.

ابتکار عنوان کرد:  ائتلاف بزرگی بین نیروهایی که به اصلاحات اعتقاد داشتند شکل گرفت که این وحدت را می‌توانیم عامدانه و نه اتفاقی تلقی کنیم، زیرا با برنامه‌ریزی و رویکرد صحیح همراه بود و با توجه ویژه‌ی افرادی همچون هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و ... که به تغییر اعتقاد داشتند، شکل گرفت.

معاون رییس‌جمهور در ادامه این مراسم در خصوص شخصیت حضرت زهرا(س) و خطبه معروف فدکیه ایشان نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: شخصیت و نقش ایشان در برهه‌های حساس اسلام مانند زندگی پیامبر(ص) و دوران بعثت قابل تامل است.

وی ادامه داد: اطلاعات دقیقی در مورد زندگی ایشان وجود دارد که حائز اهمیت است، اما آنچه که درباره دنیا و مصائب و مشکلات آن به عنوان نقطه‌‌ی عطف مطرح می‌شود این است که به گفته «چه باید کرد؟» دکتر علی شریعتی برگردیم.

ابتکار تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) در شرایط دشوار روحی و عاطفی و فوت پدر و نیز در وضعیتی که آخری هجمه‌ها بر دین و سنت پیامبر(ص) وارد شده بود در مسجد این خطبه را آشکارا بیان کردند؛ خطبه‌ای که بسیار ارزشمند است اما کمتر در جامعه معرفی شده‌ است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: این خطبه از نظر بحث ادبیات عرب در وضعیت ممتازی قرار دارد و از لحاظ سبک و سیاق جملات، جملاتی کوتاه اما به نحو قاطع، روشن و شفاف به کار رفته ‌است.

وی گفت: بهره جستن آن حضرت از آیات قرآن بسیار دقیق و اشکار در این خطبه به کار رفته که نشان ‌دهنده این است که آن حضرت به مفاهیم قرآن تسلط بالایی داشتند.

معاون رییس‌جمهور عنوان کرد: در اوایل این خطبه نیز به حمد و ستایش خداوند پرداخته می‌شود که نشان‌دهنده این است که در همه اعمال بایستی تسبیح خداوند وجود داشت باشد.

وی اظهار کرد: ایشان بعد از آغاز زیبای فلسفی خطبه فدکیه به بحث تعقل اشاره می‌کنند و به اینکه پایه و اساس همان تعقل و تفکر است که این موضوع در جای‌جای خطبه به چشم می‌خورد و به ‌صورت دقیق تاکید دارند که حقیقت چیست.

ابتکار تصریح کرد: وظیفه ما نیز همواره در فراز و نشیب‌های سیاسی و اجتماعی دنبال کردن حقیقت است و می‌بینیم که تاریخ با تفسیرها و تعبیراتی مواجه بوده که جست‌وجو حقیقت را دشوار می‌کند، مانند تاریخ این وقایع که تلاش ما را برای یافتن حقیقت بسیار حائز اهمیت است.

معاون رییس‌جمهور گفت: در ادامه این خطبه به بحث پیمان‌شکنی پرداخته می‌شود و تاکید بر این امر که امت اسلام به عقب برنگردد و پیمان‌شکنی نکند و تلاش ایشان برای زدودن پیرایه‌ها و انحرافات ایجاد شده‌ای که به سرعت بعد از وفات پیامبر(ص) به دین وارد شده شد، تلاشی عقلایی، مستحکم و قاطع است.

وی ادامه داد: همه این موارد درس‌های بسیار بزرگی و نکات ارزشمندی برای کسانی دارد که در جست‌وجو حقیقت و راه‌هایی هستند که مسیر خود و نسل آینده را ترسیم می‌کند به خصوص در شرایطی که با امتحانات و اطلاعات گوناگون مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: این همان رویکرد و تاکید ایشان در خطبه فدکیه است که آن را باز هم شجاعانه بیان می‌کنند که راهی جز راه خدا، سنت و پیامبر(ص) راهی نادرست است.

ابتکار در ادامه خاطرنشان کرد: آن حضرت با تمام فضای سنگین سیاسی از حق شجاعانه دفاع می‌کنند و با بصیرت و درک خود احساس می‌کنند که دین دچار انحراف شده و از هدف اصلی خود دور شده ‌است و این مخاطره آمیز است و به عنوان زنگ‌خطر و هشداری مکرر در خطبه از آن یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: این خطبه مهم‌ترین یادگاری برجای مانده از آن حضرت است که گویای ابعاد مختلف وجودی و تسلط ایشان به فلسفه، احکام، شریعت، قرآن، تاریخ و جریان‌ سیاسی روز است

حمله‌کنندگان به مطهری حزب اللهی نبودند

معاون رییس جمهوری گفت: تمام تلاش دولت بر این است که فضایی آرام در کشور و علی الخصوص دانشگاهها حاکم شود اما متاسفانه عده ای در تلاش هستند تا فضا را ناآرام جلوه دهند.

خانم ابتکار همچنین با تقبیح حادثه شیراز گفت : قطعا نمی توان افرادی را که در حادثه شیراز شریک بودند و به نماینده مجلس حمله ور شدند حزب اللهی نامید زیرا حزب اللهی کسی است که قانون اساسی را می پذیرد و بر اساس آن حرکت می کند نه اینکه در بدترین شکل ممکن به نماینده مجلس حمله ور شود.

وی در گفت وگو با خبرنگاران با ابراز تاسف از اتفاقات رخ داده برای علی مطهری در شیراز و تاکید ویژه دولت تدبیر و امید بر پذیرش انتقاد سازنده بیان کرد: باید بین تخریب و نقد تفاوت قائل شویم، عده ای تمام تلاششان بر این است که اجازه ندهند سخن حق شنیده شود ولی در این میان دولت تمام تلاش خود را انجام می دهد که صدا همگان علی الخصوص در محیطهای علمی شنیده شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید فضای نقد و انتقاد برای همه گروههای سیاسی در کشور ایجاد شود، دانشجویان و مردم حزب اللهی هیچگاه عقاید خود را با خشونت عنوان نمی کنند.
وی افزود: نقد و اعتراض باید در چارچوب قانون برای جلوگیری از هرج و مرج صورت گیرد لذا اینکه هرکسی با سلیقه شخصی بخواهد به مخالفت بپردازد مورد قبول دولت نیست و این امر مورد قبول دولت و هیچکدام از قوای سه گانه کشور نیز نمی باشد.
ابتکار در بخش دیگری از گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به نزدیکی 'روز طبیعت' اظهارداشت: سازمان محیط زیست برنامه ویژه ای را برای حراست از محیط زیست در روز 13 فروردین ماه در نظر گرفته و امیدواریم مردم نیز در این روز همکاری لازم را داشته باشند.
وی گفت: تدابیر ویژ ه آموزشی، اطلاع رسانی و فرهنگی انجام شده و بیشتر فعالیت سازمان محیط زیست امسال متمرکز بر مناطقی است که حجم گردشگر بالا داشته اند لذا در این مناطق مسائل فرهنگی و تذکرات لازم برای آسیب نزدن به محیط زیست داده شده است.
رییس سازمان محیط زیست همچنین با اشاره اینکه هم اکنون بنزین یورو 4 در مشهد عرضه می شود افزود: عرضه بنزین یورو 4 در تمامی جایگاههای این شهر هنوز اتفاق نیفتاده اما این نوع بنزین که در کلانشهر های مشخص کشور در حال عرضه می باشد مورد قبول سازمان محیط زیست است.

شایان ذکر است در این مراسم ذکر مصبیت اهل بیت توسط باقری مداح و قاری برجسته صورت گرفت. هم چنین شهناز رمارم از فعالین اصلاح طلب دقایقی را سخنرانی کرد. حضور شخصیت هایی چون: هادی خانیکی( عضو  شورای مرکزی حزب مشارکت)، لباف خانیکی( مدیر کل میراث فرهنگی)، صالح آبادی( نماینده مجلس دوره چهارم مشهد) ظفرزاده ( نماینده مجلس ششم)رضا حیدری(عضو شورای مرکزی مشورتی اصلاح طلبان در خراسان علی رزاقی بهار( مسیول حزب ندای ایرانیان در خراسان) حجت الاسلام نوروزی(رییس دفتر آیت االه صانعی در خراسان) حجت الاسلام نور اللهیان ( چهره شاخص سیاسی فرهنگی اصلاح طلب) و مهندس امینی (رییس بنیاد امید ایرانیان)  در این آیین حایز توجه بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار