موزه تخت جمشید با طراحی جدید و ساماندهی مناسب در قالب یک سالن اصلی و سه گالری تخصصی میزبان مسافران نوروزی است.
کد خبر: ۱۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹ 23 March 2015

به گزارش تابناک فارس  به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس مصیب امیری اظهار داشت: موزه تخت جمشید با طراحی جدید و ساماندهی مناسب در قالب یک سالن اصلی و سه گالری تخصصی میزبان مسافران نوروزی است.

به گفته وی در این موزه تخصصی بیش از 154 شیء هخامنشی به نمایش درآمده و همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند در گالری‌های این موزه که تاریخ معاصر و تاریخ باستان و هخامنشی است را ببینند.

امیری گفت: عکس‌های تطبیقی که در سال 1314 و 1393 از مجموعه جهانی تخت جمشید نیز گرفته‌شده دریکی از گالری‌های موزه در معرض دید عموم قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: اشیا هخامنشی که در موزه به نمایش درآمده جز اشیایی هستند که در گنجینه مجموعه جهانی تخت جمشید نگهداری می‌شدند و هم‌اکنون برای نخستین بار در این موزه معرفی می‌شوند و شامل سفال، سنگ، فلز، آجر و چوب هستند.

به گفته وی همچنین می‌توان به نمایش قسمت‌هایی از پرده‌های سوخته مجموعه جهانی تخت جمشید و اشیایی از جنس طلا در این موزه اشاره کرد.

موزه تخت جمشید به‌عنوان قدیمی‌ترین بنای ایران، بازسازی‌شده و به موزه اختصاص‌ یافته است.

این بنا یکی از مجموعه کاخ‌های تخت جمشید است که حدود 2 هزار و 500 سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد.

قسمت‌هایی از این بنا درحال‌حاضر به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته و شامل یک ایوان، دو گالری و یک تالار است.

در ایوان موزه که در سمت شمال ساختمان واقع‌شده و ورودی موزه در آن قرار دارد، دو جرز دیوار اتاق و ایوان،

پایه ساختمان که از سنگ و آجر سازند سنگی عظیم یکپارچه به ارتفاع تقریبی هشت متر و عرض 20.1 متر به وزن حدود 80 تن در جلو و طرفین قرار دارد.

هر یک از این دو جرز بزرگ‌ترین سنگ یکپارچه‌ای است که در تخت جمشید به‌کاررفته و سقف ایوان را هشت ستون چوبی با سرستون‌های گاو دوسر نگه می‌دارد. پایه این ستون‌ها اصلی و به شکل زیبا و بسیار جالب از سنگ خاکستری حجاری‌ شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار