کد خبر: ۱۶۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰ 10 January 2016
«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان «دلارها کاره ای نیستند، اسکناس دلار کم داریم» می نویسد: «دلار اين روزها در قله 3 هزار و 700 تومان و حتي بالاتر ايستاده و در بازار ارز مبادله مي‌شود؛ در بازاري كه فعلاً تقاضا بالا نيست، اما رفت و آمد صرافان شهرستاني به شدت افزايش يافته است. دبيركل انجمن حسابداري ايران معتقد است كه افزايش نرخ ارز به فعاليت دلالان ارتباطي ندارد بلكه اسكناس دلار در بازار كاهش يافته و شايعاتي مبني بر پولشويي نيز قوت گرفته است.

نرخ دلار در بازار آزاد در چند ماه اخير افزايش قابل توجهي در مقايسه با حدود دو سال گذشته كه از تنش‌هاي بازار كاسته شده بود، دارد، به طوري كه از حدود 3 هزار و 200 تومان در تيرماه به بيش از 3 هزار و 700 تومان در حال حاضر رسيده است.

بانك مركزي براي گراني اين 500 تومان در عرض چند ماه اخير دلايلي همچون تقاضاي فصلي يا تقاضاي ارز براي سفرهاي اربعين يا حتي اقدامات برخي گروه‌هاي خاص در بازار ارز را مطرح كرد يا اينكه در سويي ديگر كارشناسان عنوان مي‌كنند كه در شرايط فعلي و با توجه به كاهش قابل توجه قيمت نفت و به تبع آن ريزش درآمدهاي دولت طبيعي است كه نرخ دلار در بازار با افزايش همراه باشد تا دولت بتواند بخشي از كسري درآمد را جبران كند. ‌گرچه دوران تقاضاي ارز براي اربعين يا ژانويه هم گذشت، اما برخلاف وعده سيف، رئيس كل بانك مركزي دلار نه‌تنها در بازر ارزان نشد بلكه همچنان مرز 3 هزار و700 تومان را پشت سر گذاشته و به روند اغلب صعودي خود ادامه مي‌دهد.

سركشي به بازار ارز و دريافت نظرات صرافان حاكي از اين است كه هيچ ماجراي پشت پرده‌اي براي گراني دلار وجود ندارد، اما اين روند كنترلي بازار است كه موجب شده دلار در نرخ گران شده خود باقي بماند. آنطور كه برخي صرافان اعلام مي‌كنند در حال حاضر تقاضاي چنداني براي خريد وجود ندارد در عين حال كه عرضه نيز نسبت به قبل كاهش يافته است.

صرافان در رابطه با شرايط نسبتاً ركودي كه فعلاً در بازار وجود دارد نيز عنوان كردند كه به گونه‌اي همه منتظر اجراي برجام و اتفاقات بعد از آن هستند. اما موضوع ديگر در رابطه با بازار ارز به توزيع دلارهاي خاص در صرافي‌هاي بانك‌ها اختصاص دارد آن هم در شرايطي كه مدتي است توزيع از حالت انحصاري صرافي يك بانك خارج شده و در چند صرافي انجام مي‌شود، به گونه‌اي كه صرافان مي‌توانند روزانه حدود 50 تا 100‌هزار دلار را با اختلاف قيمتي حدود 10 تا 15‌تومان از صرافي بانك‌ها دريافت كنند.»


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار