مدیرکل دامپزشکی مازندران
مدیرکل دامپزشکی استان مازندران از اجرای طرح آزمایشی واکسیناسیون طیوربومی و سنتی علیه بیماری نیوکاسل با استفاده از واکسن نیوکاسل زنده غیر بیماری‌زا در مازندران خبر داد.
کد خبر: ۱۶۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴ 09 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، دکتر سید حسین رضوانی گفت: طرح آزمایشی واکسیناسیون طیوربومی و سنتی علیه بیماری نیوکاسل با استفاده از واکسن نیوکاسل زنده غیر بیماری‌زا در مازندران به صورت آزمایشی در حال انجام است.

وی افزود: این طرح از 14 آذرماه سال جاری با دستورالعمل سازمان‌دامپزشکی کشور آغاز و بخشی از طیور بومی در روستاهای شهرستان‌های ساری، نکا، قائم‌شهر، جویبار، بابلسر، سیمرغ و سوادکوه که در محدوده 30 کیلومتری از شهرستان ساری قرار دارند با واکسن نیوکاسل زنده غیر بیماری‌زای مقاوم به حرارت که نخستین بار در کشور به صورت آشامیدنی مصرف می‌شود واکسینه می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران تعداد اکیپ‌های عملیاتی برای اجرای این طرح را 19 اکیپ برشمرد و تصریح کرد: 507 روستا تحت پوشش این واکسن قرار گرفته‌اند که 235 روستا از توابع شهرستان ساری است.

وی افزود: تا کنون در شهرستان نکا42 روستا، قائم‌شهر110 ، جویبار72 ، بابل 14، بابلسر14 ، سیمرغ5و سوادکوه15 روستا و در مجموع460 هزار دوز واکسن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رضوانی عنوان کرد: به منظور جلوگیری از بروز این بیماری در جمعیت طیور بومی و کاهش چرخش ویروس

عامل نیوکاسل و همچنین کاهش کانون‌های آلوده پیش از این، واکسن‌های کشته شده تزریقی مورد استفاده قرار می‌گرفت که نظر به تصمیم سازمان دامپزشکی کشور استفاده از واکسن زنده غیر بیماری‌زا با سهولت استفاده و هزینه‌های کمتر آن، درصدد جایگزینی روش تزریقی با روش آشامیدنی با واکسن زنده غیربیماری‌زای نموده که جهت بررسی عملکرد این نوع واکسیناسیون، مازندران و

این مسئول بیان کرد: چند استان دیگر به عنوان پایلوت اجرا کننده واکسیناسیون و هم پایلوت نمونه‌گیری جهت بررسی کارایی واکسن انتخاب و در حال انجام است.

رضوانی در پایان اعلام کرد: در طی این طرح 460 هزار پرنده بومی در روستاها به‌صورت رایگان توسط اکیپ‌های دامپزشکی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار