وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با ابراهیم جعفری با انتقاد از اعدام عالم روحانی شهید شیخ نمر گفت: تنش آفرینی عربستان در منطقه از سر قدرت نیست، بلکه از روی ضعف است.
کد خبر: ۱۵۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵ 07 January 2016
محمدجواد ظریف با تأکید بر اینکه متأسفانه در طول دو سال گذشته عربستان در برابر اقدام‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد تفاهم و برادری در منطقه برای مبارزه با تروریسم، اقدامی نکرده و از آن حمایت می‌کند، گفت: ما همواره مسیر گفت‌وگو را در پیش گرفته‌ایم، اما عربستان برخلاف آن حرکت کرد و در مذاکرات هسته‌ای نیز طی دو سال گذشته همگام با رژیم صهیونیستی بود و اقدام‌هایی هم علیه مردم ایران در پایین آوردن قیمت نفت داشت، ولی ایران همواره از خود سعه صدر نشان داد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه معتقدیم، تنش آفرینی در منطقه اقدامی از سر قدرت نیست، بلکه از روی ضعف است که باید با آن با بزرگواری برخورد شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه این سیاست ما از سوی عربستان با پاسخ مناسب روبه‌رو نشد و این روند تشنج آفرینی باید متوقف شود.
 
ظریف با اشاره به حوادث مشهد و تهران و تأکید بر اینکه این رخدادها قابل قبول نیست و دولت شرعاً و قانوناً خود را موظف به حراست از میهمانان خارجی می‌داند، اظهارداشت: جمهوری اسلامی حتماً با کسانی که در آن وقایع کوتاهی یا قانون شکنی کردند، برخورد جدی خواهد کرد و پس از آن، تمام اقدام‌های لازم را برای مقرهای دیپلماتیک و حفاظت از دیپلمات‌ها و کارمندان سعودی داشت، اما متأسفانه با سیاست ایجاد تنش از سوی عربستان روبه‌رو شدیم.
 
وزیرخارجه در واکنش به تلاش‌های ریاض برای ایجاد یک ائتلاف در منطقه به منظور همراهی با خود علیه ایران، با تأکید بر اینکه براساس دستورات قرآن همه باید برای مبارزه با تکفیر و تروریسم با هم متحد شویم، نه اینکه علیه هم ائتلاف کنیم، گفت: گرچه این ائتلاف‌ها نه به جایی می‌رسد و نه توان مقابله با جمهوری اسلامی ایران را دارد.
 
جان کری و تماس هایش
 
ظریف در پاسخ به پرسشی درباره تماس وزیر خارجه آمریکا با وی و موضوع این تماس‌ها، با اشاره به اینکه به روزهای اجرای برجام نزدیک می‌شویم و شاید در چند روز آینده به اجرای برجام برسیم، افزود: با توجه به اینکه بیشترین نقش را در این زمینه ایران و آمریکا ایفا می‌کنند، در چند روز گذشته من و آقای کری و آقایان صالحی و مونیز  تماس‌های زیادی برای هماهنگی انجام داده‌ایم و مذاکرات مفصلی هم با خانم موگرینی داشته ایم.
 
وی تصریح کرد: از آنجا که اقدام‌های کوته‌نگرانه عربستان بحث اول دنیاست، هر وزیری که با ما تماس می‌گیرد، در این باره هم حرف هایی زده می‌شود، اما مذاکرات ما با آمریکا فقط پیرامون برجام است.
 
 کاهش تنش و تلاش‌های‌ منطقه‌ای عراق
 
وزیر خارجه عراق نیز در این نشست با محکوم کردن اعدام شیخ النمر توسط حکومت عربستان گفت: دولت عراق به این جمع بندی رسیده که نمی‌تواند در برابر شرایطی که پس از این حادثه پیش آمده، موضع سکوت اتخاذ کند و بی‌طرف باشد.
 
ابراهیم جعفری با بیان اینکه کابینه عراق به او مأموریت داده تا تلاش‌های دیپلماتیکی را برای کاهش تنش‌های به وجود آمده میان ایران و عربستان با توجه به روابط خود در میان کشورهای عربی انجام دهد، افزود: گسترده شدن این تنش‌ها سبب ایجاد مشکلاتی در منطقه می‌شود.ابراهیم جعفری با اشاره به روابط حیاتی و مهم دو کشور ایران وعراق و همچنین روابط عراق با کشورهای عربی از جمله عربستان خاطرنشان کرد: این بحران ممکن است بر کشورهای دیگر و کل منطقه اثر منفی بگذارد؛ بنابراین عراق در تلاش است که نقش خود را در این زمینه برای کاهش تنش ایفا کند؛ زیرا این مصونیت برای خود ماست.
 
قدس آنلاین
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار