کشاورزان با استفاده از کودهای بیولوژیک می‌توانند امنیت غذایی جامعه را تأمین کنند.
کد خبر: ۱۵۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 04 January 2016

به گزارش تابناک مازندران ، سیاست توسعه کشاورزی پایدار، متخصصان را وادار کرد که از موجودات زنده در دل خاک برای تأمین نیازهای غذایی کمک بگیرند تا با این اقدام، تولید کودهای زیستی آغاز شود.

نخستین کود زیستی در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد سایر کودهای بیولوژیک ساخته شدند. اندامگان (ارگانیزم‌هایی) که در تولید کودهای بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمدتاً از محیط زیست جداسازی می‌شوند.

این کودها در شرایط آزمایشگاه در محیط‌های کشت مخصوص تکثیر و پرورش پیدا می‌کنند، تا آماده و مصرف ‌شوند. کودهای زیستی یا بیولوژیک، باکتری‌ها و همچنین قارچ‌های مفیدی هستند که هر یک به‌منظور خاصی تولید می‌شوند، مانند: تثبیت ازت، رهاسازی یون‌های فسفات، پتاسیم و آهن است.

این باکتری‌ها معمولاً در اطراف ریشه مستقر شده و گیاه را در جذب عناصر هم‌یاری می‌کنند.

این باکتری‌ها تنها یک نقش ندارند، یعنی علاوه بر کمک به جذب عنصری خاص، باعث جذب سایر عناصر، کاهش بیماری‌ها، بهبود ساختمان خاک و در نتیجه تحریک رشد بیشتر گیاه و افزایش کمی و کیفی محصول می‌شوند.

این کودها منشاء طبیعی داشته، بنابراین آلودگی زیست محیطی کودهای شیمیایی را کاهش داده و خود موجب احیاء و حفظ محیط زیست می‌شوند.

* استفاده از کود بیولوژیکی سبب امنیت غذایی می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر اظهار کرد: مبارزه بیولوژیک به‌جای سموم شیمیایی از مناسب‌ترین و باصرفه‌ترین روش‌هاست و سبب تأمین امنیت غذایی در جامعه می‌شود.

فرزین فرهادی با بیان اینکه کشاورزان از کودهای زیستی و بیولوژیک استفاده بیشتری انجام دهند، بیان کرد: با توجه به مضرات و خطراتی که مصرف کودهای شیمیایی، برای سلامت انسان و محیط دارد، باید از این کودها کم‌تر استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه کود بیولوژیک دارای مزایای بسیاری است، تصریح کرد: کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی، کاهش هزینه‌های تولید در بلندمدت، حفظ دشمنان طبیعی عوامل خسارت‌زا، قدرت انتخاب‌گری در عامل بیولوژیک و برقراری تعادل موجود در زیست بوم را از مزایای به‌کارگیری روش کنترل بیولوژیک در کشاورزی می‌توان نام برد.

فرهادی یادآور شد: کنترل بیولوژیک سبب افزایش جمعیت و انتشار موجودات مفید در مزارع و باغات می‌شود و با توجه به توان تغذیه‌ای عامل بیولوژیکی، بروز مقاومت نسبت به عوامل کنترل کننده بیولوژیک کم‌تر رخ می‌دهد و این نوع مبارزه به خودی خود پایا است.

* 70 درصد از کشاورزان قائم‌شهری از کود ارگانیک استفاده می‌کنند

سرپرست تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قائم‌شهر با اشاره به اینکه استفاده از سموم بیولوژیک سبب افزایش امنیت غذایی می‌شود، اظهار کرد: با فعالیت سازمان جهاد کشاورزی در زمینه استفاده از سموم ارگانیک، اکنون حدود 70 درصد از کشاورزان قائم‌شهری از سموم ارگانیک استفاده می‌کنند.

جهانگیر قربانی درباره شکل گیری کود بیولوژیک، بیان کرد: کودهای بیولوژیکی مواد مغذی گیاهی با منبع قابل احیا است که مکمل کودهای شیمیایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کودهای بیولوژیکی مواد مغذی گیاهی همچون نیتروژن و فسفر را از طریق فعالیت‌شان در خاک و یا ساقه‌های زیرزمینی تولید می‌کنند.

قربانی با تأکید بر اینکه کودهای بیولوژیک به تدریج وارد گیاه می‌شوند، افزود: کودهای بیولوژیک به‌علت افزایش حفظ سلامت خاک و به حداقل رساندن آلودگی محیطی و کاهش استفاده از مواد شیمیایی در خاک اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه کود بیولوژیک سبب افزایش رشد گیاهان می‌شود، اضافه کرد: کود بیولوژیک به‌عنوان ماده‌ای تعریف شده که دارای میکروارگانیسم‌های زنده است که در ساقه‌های زیرزمینی گیاهان و درون گیاهان زندگی می‌کنند و وقتی در سطح گیاهان یا خاک که برای کشت دانه به‌کار برده می‌شوند، مواد مغذی اولیه را تأمین کرده و باعث تحریک رشد گیاهان می‌گردد.

* هراس کشاورزان از استفاده کودهای بیولوژیک

مسئول فنی شرکت طبیعت‌گرا تولیدکننده کودهای بیولوژیک ،درباره شکل‌گیری کودهای بیولوژیک، اظهار کرد: باکتری‌های مفید از خاک جدا می‌شوند و با افزایش حجم تعداد باکتری‌های مفید خاک،  مجدد باکتری‌ها به خاک اضافه می‌شوند تا مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد.

سیدسجاد افتخاری با اشاره به اینکه کود‌های بیولوژیک باعث افزایش امنیت غذایی در جامعه می‌شود، افزود: همه تلاش دولت و تولید‌کنندگان کود بیولوژیک بر این اساس است تا استفاده از کود شیمیایی به حداقل برسد و کود بیولوژیک جایگزین آن شود.

وی ادامه داد: با توجه به نوع میکرو ارگانیسم‌ها کودهای بیولوژیک را می‌توان به طبقات مختلفی تقسیم کرد که هر کدام از آنها برای رشد و افزایش تولید گیاهان مفید است.

افتخاری درباره استقبال کشاورزان برای استفاده از کودهای بیولوژیک، بیان کرد: با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان با محوریت موضوع مزایای کود بیولوژیک، رغبت کشاورزان نسبت به استفاده از کود بیولوژیک افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه باید برای کشاورزان کلاس‌های آموزشی با محوریت موضوع بیولوژیک انجام شود، تصریح کرد: کشاورزان به دلیل نبود آگاهی کافی، از استفاده کودهای بیولوژیک هراس دارند.

افتخاری در پایان گفت: با توجه به اینکه کودهای بیولوژیک ضرری برای زمین‌های زراعی ندارد، باید استفاده از کودهای بیولوژیک در میان کشاورزان افزایش یابد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار