معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام:
طرح احیا و بازسازی مناطق جنگلی همچون شلم و شاه قلندر که از آتش سوزی های نیمه نخست امسال آسیب شدید دید، در دستور کار این اداره قرار دارد.
کد خبر: ۱۵۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵ 31 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام از احیا و بازسازی مناطق جنگلی و مرتعی آسیب دیده از آتش سوزی های امسال در این استان خبر داد.
حجت الله فتحی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح احیا و بازسازی مناطق جنگلی همچون شلم و شاه قلندر که از آتش سوزی های نیمه نخست امسال آسیب شدید دید، در دستور کار این اداره قرار دارد.
وی افزود: در طرح غنی سازی و احیای مناطق آسیب دیده ناشی از آتش سوزی با کمک انجمن های مردم نهاد زیست محیطی، حامیان و دوستداران طبیعت، بذر و نهال های بنه، بلوط و بادام کاشته و نگهداری می شود.
فتحی درباره برنامه های اجرایی برای حفاظت و رشد نهال ها و بذور کاشته شده در این مناطق یادآور شد: با توجه به حضور مردم بویژه دامداران در طبیعت، مناطق آسیب دیده از آتش سوزی بعد از نهال و بذرکاری با کمربندهای حفاظتی، قرق و محافظت می شود.
وی ادامه داد: این نهال ها پس از کاشت به مدت پنج سال در کمربند حفاظتی نگهداری و حفاظت می شود و برای ممانعت از حضور احشام در این عرصه ها برجک های دیده بانی احداث و نیروی انسانی در این مناطق مستقر خواهند شد.
وی گفت: برای مقابله و کاهش آتش سوزی و اثرات آن بر طبیعت در سال آینده در قسمت هایی که دارای مراتع و علف های طبیعی بلندی هستند از محرک آتش بُر سنتی در قالب چرای دام در این مناطق، وجین و درو کردن این مراتع بوسیله خیش یا گاوآهن استفاده می شود.
فتحی افزود: در طرح احیا، غنی سازی و بازسازی، جنگل ها و مراتعی که از عوامل دیگری چون خشکسالی، آفت، ریزگردها و سایر عوامل آسیب دیده نیز با اجرای عملیات هایی چون نهال و بذرکاری، سرشاخه زنی، حرس، بریدن قسمت های خشک و بیمار احیا و باز سازی می شود.
از ابتدای سال جاری تاکنون طرح احیا، غنی سازی و بازسازی، جنگل ها و مراتع در 100 هکتار از اراضی طبیعی آسیب دیده استان بر اثر حوادثی همچون آتش سوزی اجرا شده است.
بیش از یک هزار و 211 هکتار از اراضی جنگلی، مراتع و مناطق حفاظت شده استان ایلام در سال جاری طعمه آتش شد.
در استان ایلام 640 هزار هکتار جنگل وجود دارد که بخش مهمی از این جنگل ها را درختان بلوط تشکیل می دهد که در سال های اخیر بخاطر خشکسالی و تهدید عامل انسانی خسارت های زیادی به این جنگل ها وارد شده است./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار