اعلام آمادگی شهردار تهران برای حل مشکل آلودگی هوا؛
حدود 7000 تاکسی پیکان در پایتخت تردد می‌کنند که دو برابر وزنشان آلایندگی ایجاد می‌کنند. تاکسی هایی که اگر مالکانشان در خانه بنشینند و ما به التفاوت نرخ سوختشان را دریافت کنند، هم برای خودشان به صرفه است و هم مانع از پمپاژ حدود دو و نیم تن آلاینده به هوای شهر می‌شویم. اگر به من باشد، مانع از ترددشان در سطح شهر خواهم شد.
کد خبر: ۱۵۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰ 30 December 2015
مهم ترین و اساسی ترین چالش پیش روی تهران، آلودگی هواست؛ چالشی که اگر حل شود، ده ها چالش دیگر هم حل خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، صبح امروز، در حالی که آلودگی هوا شدیدترین شرایط خود در سال جاری را تجربه می‌کرد و به این دلیل، کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا تصمیم گرفت علاوه بر تعطیلی مدارس و کارخانه های شن و ماسه حومه شهر، طرح های مسبوق به سابقه‌ای مثل سراسری کردن طرح تردد زوج و فرد خودروها را به اجرا در آورد، دومین نشست هم اندیشی شهردار تهران با اصحاب رسانه در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد.

با این مقدمه طبیعی بود که زمان زیادی از وقت این نشست به گفت‌وگو پیرامون این ماجرا اختصاص بیابد و حتی بر خلاف روند از پیش اعلام شده برای این نشست، ادامه کار جلسه به پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و شهردار تهران در این خصوص تبدیل و زمینه برای اظهار نظر دکتر قالیباف در خصوص وضعیت موجود فراهم شود.

شهردار تهران که در روزهای گذشته توسط برخی رسانه های دولتی به کم کاری در این زمینه متهم شده بود و در نتیجه چالش شکل گرفته میان رسانه زیر مجموعه وی با رسانه دولتی ها، به نوعی در کانون توجه ها قرار گرفته بود، سخنان خود را در این باره با یک درخواست آغاز کرد؛ درخواست از رسانه ها برای پرهیز از سیاسی کردن موضوع آلودگی هوا.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه آلودگی هوا، چالش مادر در شهر تهران است و حل آن به حل شدن ده ها چالش دیگر کلانشهر پایتخت منجر خواهد شد، گفت: هنگامی که بخواهیم معضل آلودگی هوا را حل کنیم، باید ناگزیر حمل و نقل عمومی را بهبود ببخشیم، فرهنگ ترافیک را ارتقا دهیم و کارهایی از این دست را در دستور کار قرار دهیم. به این دلیل، اگر به من بگویند تنها یک مشکل تهران را اعلام کنم، آلودگی هوا را نام می‌برم چرا که مردم این دغدغه را با همه وجود می‌فهمند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی که آیا آنالیزی از سهم آلاینده های هوای تهران دارید یا خیر، گفت: به جرأت می‌گویم هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن برای تهران ندارد. شهرداری با استفاده از آخرین تکنولوژی و امکانات، تسلط و شناخت کافی به آلودگی هوا دارد.

شهردار تهران در ادامه با طرح اینکه برای آلودگی هوا چه باید کرد، گفت: روشی را که در حال حاضر مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می‌کنند، درست نیست، چون ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم؛ این روش غلطی است زیرا اگر نسبت به توقف منابع تولید آلایندگی اقدام نکنیم، محکوم به شکست هستیم.

اگر هیچ کسی پیدا نشد که در این خصوص قبول مسئولیت کند، من آماده‌ام

وی با بیان اینکه همه تصمیمات ما باید به سمت مهار منابع آلودگی باشد، افزود: نتایج بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نشان می‌دهد، حدود 73 تا 75 درصد آلاینده‌های خطرناک پایتخت از منابع متحرک است و برای این موضوع، مستنداتی نیز وجود دارد؛ یعنی می‌دانیم که سهم آلاینده‌های طبیعی مانند گرد و غبار و امثال آن نه تنها چشمگیر نیست، بلکه این آلاینده ها خطری برای شهروندان هم به شمار نمی‌آیند و آلاینده هایِ نگران کننده، ذرات معلق با قطر زیر دو و نیم میکرون هستند که عمدتا توسط منابع متحرک تولید می‌شوند.

قالیباف در ادامه افزود: حدود 7000 تاکسی پیکان در پایتخت تردد می‌کنند که دو برابر وزنشان آلایندگی ایجاد می‌کنند. تاکسی هایی که اگر مالکانشان در خانه بنشینند و ما به التفاوت نرخ سوختشان را دریافت کنند، هم برای خودشان به صرفه است و هم مانع از پمپاژ حدود دو و نیم تن آلاینده به هوای شهر می‌شویم. اگر به من باشد، حتی پیش از جایگزینی این تاکسی ها با خودروهای نو، مانع از ترددشان در سطح شهر خواهم شد اما در این خصوص تصمیم گیری با بنده نیست.

وی افزود: باور ما این است که جدای شناخت موضوع آلودگی هوا، برای بهبود اوضاع با کمبود قانون هم مواجه نیستیم بلکه مشکلمان در بخش اجرای قانون است. اگر از من بپرسید مشکل عدم اجرای قانون چیست هم می‌گویم: تنها ضعف مدیریت و بس.

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به اینکه چرا پیشنهاد مدیریت این ماجرا را مطرح نمی‌کنید و در این زمینه پیش قدم نمی‌شوید، گفت: من داوطلب حل آلودگی هوا نیستم، ولی در خدمت هر فردی که از بدنه دولت بخواهد این مشکل را حل کند، هستم. پیشتر هم گفته ام و اکنون تکرار می‌کنم که اگر کسی در جمهوری اسلامی ایران پیدا نشد که مسئولیت حل آلودگی هوا را قبول کند، حاضرم مسئولیت را بر عهده بگیرم و ظرف مدت مشخصی این مشکل را حل کنم.

وی در توضیح پیشنهاد خود گفت: اگر مسئولیت این امر به ما واگذار شود، برای آن برنامه مدون ارائه خواهیم داد. مثلا می‌گوییم که سالانه 15 یا 20 درصد اوضاع را بهبود خواهیم داد؛ یعنی اگر در حال حاضر تعداد روزهایی که هوا خوب است [البته منظورم هوای پاک نیست، بلکه کیفیتی را می‌گویم که قابل قبول است]، صد روز است، در انتهای سال اول کاری خواهیم کرد که به صد و بیست روز برسد و در سال‌های بعد این روند ادامه بیابد. البته به شرطی که هم مسئولیت دهند و هم اختیار.

شهردار در ادامه به تجربه موفق مکزیکی ها در زدودن آلودگی هوای پایتختشان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه مشکل آلودگی هوای تهران هم چاره دارد و قابل حل است، افزود: باید مراقبت کنیم موضوع آلودگی هوا را سیاسی و جناحی نکنیم. باور کنید اگر مصوبه سال 89 دولت در حل مشکلات آلودگی هوا اجرایی شود بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود و اگر این مدیریت و اختیارات را به شهرداری واگذار کنند، به شرط آنکه ظرفیت قانونی آن نیز تنفیذ شود، حاضر به حل آلودگی هوا هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار