تابناک تهران - شهردار تهران صبح امروز در یک نشست خبری مهمترین معضل آلودگی هوا را عدم اجرای قانون دانستند و دلیل عدم اجرای قانون را ضعف مدیریت ذکر کرد. همچنین بر خلاف قبل که نسبت به حل مشکل آلودگی هوا اعلام آمادگی کرده بود اعلام کرد که «من داوطلب حل آلودگی هوا نیستم».
کد خبر: ۱۵۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 30 December 2015
به گزارش تابناک تهران بیش از دو هفته است که متاسفانه شهر تهران و شهروندان ان با معضل آلودگی هوا روبرو شده‌اند. در روزهای ابتدایی این معضل وجود باران و برف تا حدودی از حجم آلودگی کاست و بحران را دور کرد اما با تثبیت هوای پایتخت و پدیده وارونگی هوا روند رو به رشد آودگی هوا شروع شد و امروز پس از دو هفته این روند ادامه دارد و به تعطیلی مدارس هم کشیده شده است.

آلودگی هوا و قانون

یکی از مهمترین کمیته‌های مرتبط به آلودگی هوا، کمیته مواقع اضطرار است که باید در قبل از رسیدن شاخص به مرز اضطرارا تشکیل شود و نسبت به اتخاذ تصمیماتی برای جلوگیری از رسیدن شاخص به بالاتر از حد مجاز با تصمیمات بازدارنده اقدام کند.

طبق آیین نامه شرایط اضطرار آلودگی هوا شاخص "صفر تا 50" شرایط پاک، "50 تا 100 " شرایط سالم، "100 تا 150" ناسالم است که" 100 تا 150 " برای گروه‌های حساس ناسالم و "100 تا 200 " برای همه گروه‌ها ناسالم است و" 200 به بالا " هم شرایط اضطرار است. همچنین شاخص" 300 به بالا" نیز شرایط فوق غیر بهداشتی و فوق ناسالم را نشان می‌دهد.

این کمیته که در استانداری تهران به ریاست استاندار و یا معاون هماهنگی امور فنی و عمرانی وی و به دبیری اداره کل محیط زیست تشکیل می‌شود نسبت به اعمال محدودیتهای ترافیکی و تعطیلی مدارس و مراکز دولتی و غیر دولتی اقدام کند.

در چند روز اخیر بعضی از انتقادات نسبت به عملکرد استانداری تهران در استفاده از این قدرت اجرایی به گوش رسید و خصوصا درباره علت عدم تعطیلی ادارات دولتی که یک منبه اگاه در استانداری تهران در اینباره به تابناک تهران گفت: تعطیل کردن ادارات دولتی تابع ضوابط خاصی است و هر چند استاندار تهران به عنوان مسئول اول اجرایی استان می‌تواند این اقدام را صورت دهد اما باید توجه داشت که تعطیلی تهران یعنی تعطیلی همه مراکز ملی دولتی و به تبع ان اعمال محدودیت در انجام امور دیگر استانهاست و به نوعی در برنامه‌ریزی ملی کشور خلل ایجاد می‌شود و باید در زمانهای خاص از این ابزار بهره برد.

آلودگی هوا چالش مادر

برا رفع آلودگی هوا باید چندین مشکل اصلی در تهران و کلانشهرها حل شود. نظیر بنزین آلوده و یا بی کیفیت که با روی کار آمدن دولت یازدهم از چرخه توزیع خارج شد و بجاب آن از بنزین وارداتی استفاده شد و دولت مدعی است که از استاندارد یورو 4 برخوردار است. در این میان خودروهای فرسوده و ساخت و سازهای غیر اصولی در کریدورهای هوایی تهران و ... نیز از این مشکلات هستند که تا رفع نشود قطعا آلودگی هوا حل نخواهد شد.

شاید به همین خاطر باشد که محمدباقر قالیباف صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بحث آلودگی هوا تنها چالش اساسی پایتخت است، گفت: اگر بر روی حل این چالش متمرکز شویم، ده‌ها چالش دیگر شهری نیز حل می‌شوند چرا که چالش مادر، آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه هنگامی که بخواهیم معضل آلودگی هوا را حل کنیم باید ناگزیر حمل و نقل عمومی را بهبود ببخشیم، فرهنگ ترافیک ارتقا یابد و ... گفت: اگر به من بگویند تنها یک مشکل تهران را اعلام کنم آلودگی هوا را نام می‌برم چرا که مردم این دغدغه را با همه وجود می‌فهمند.

وی با بیان اینکه هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد، گفت: شهرداری با استفاده از آخرین تکنولوژی و امکانات ،تسلط و شناخت کافی به آلودگی هوا دارد.

تابناک تهران در این جلسه دعوت نشده بود اما قطعا اگر حاضر بود این سوال را که با این وجود چرا در ساخت و معماری شهری توجه‌ای به بلند مرتبه سازیهای منطقه 22 نشده است را می‌پرسید.

در همین رابطه محمدرضا درودى، دکترا شهرسازى و مدرس دانشگاه در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه شهرهای کوچک و بزرگ کشورهای توسعه یافته  به سمت توسعه پایدار و مفهوم پایداری در تمام ابعاد، پیش مى روند، اظهار داشت: در کلانشهر بزرگی مانند تهران شاهد توسعه ای دقیقا مغایر با پایداری هستیم، که این موضوع را می توان در بسیاری از پروژه ها و اقدامات شهرداری تهران مشاهده کرد.

وى طراحى منطقه ٢٢ را غیرکارشناسانه عنوان کرد و گفت: طبق اصول شهرسازى ارتفاع ساختمان ها با دور شدن از مرکز شهر کاهش مى یابد بطوریکه ارتفاع ساختمان ها در طراف شهر به نسبت مرکز بسیار کم تر است درحالی که دقیقا عکس این اصل را در ساخت و سازهاى تهران شاهد هستیم.

این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به  زیرساخت ها و موقعیت جغرافیایى منطقه ٢٢، کاربرى این محدوده در طرح جامع سال 47 به عنوان تلطیف کننده هوای تهران  درنظر گرفته شده بود، اما نه تنها شاهد تحقق این طرح نبودیم، بلکه به دلیل ساخت و سازهای ابرانسانی و مدرنیستی که تجربه ساخت آن ها در دهه های پیش در محدوده منطقه یک اتفاق افتاده باعث عدم جریان و جابجایى هواى تهران شده است.

وى خاطرنشان کرد: باد غالب غربى در تهران مى تواند تاثیر بسزایى در تلطیف آلودگى هواى تهران داشته باشد اما وجود ساختمان هاى بلند مرتبه در محدوده غرب تهران به خصوص منطقه ٢٢، باعث ایجاد اختلال در گردش هوا  و تشدید آلودگى شهر شده است.

اما قالیباف در دومین نشست هم‌اندیشی‌اش با خبرنگاران حوزه شهری صحبت، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تخریب فضای سبز توسط شهرداری و ساخت مراکز تجاری و مسکونی در آن گفت: گوگل وجود دارد و می‌توانید با مراجعه به آن درخصوص فضاهای سبزی که در تهران وجود داشته، قضاوت کنید در دهه هفتاد سرانه فضای سبز در پایتخت 20 متر بود که تا سال 85 این سرانه به 17 متر رسیده است اما از سال 85 تا 93 تلاش کردیم که سرانجام سرانه فضای سبز به 21 متر رسیده است.

وی درخصوص تراکم‌فروشی‌های پایتخت نیز با بیان اینکه در گذشته حتما تراکم‌فروشی وجود داشته است، گفت: کسانی در دهه 70 طرح تفصیلی را در کشوی میزشان گذاشته و در کشو را بستند و با افتخار سخنرانی می‌کردند و بعد در محله کامرانیه به زمین‌های 2000 متری، مجوز ساخت 25 طبقه را دادند و تراکم‌فروشی کردند، امروز به نقد عملکرد شهرداری نشسته‌اند و جای سوال است که چرا آنها نقد می‌کنند؟

شهردار تهران با بیان اینکه تراکم‌های شهر تهران براساس طرح تفصیلی انجام شده است، گفت: ممکن است خطاهایی در این زمینه داشته‌ایم اما خطاهای انجام شده زیر 2 درصد است اما وقتی که مصوبه برج – باغ داریم که برای شخص مالک حقوقی را مشخص می‌کند، چه باید کرد؟ جز اینکه دقت کنیم که ساخت و ساز در 30 درصد باغ افزایش نیابد؟

قالیباف با بیان اینکه مساله فضای سبز تهران را با حساسیت کنترل می‌کنیم، گفت: حتما در حوزه شهرسازی تخلفاتی را داشته‌ایم اما باید عنوان کنیم که دقیق‌ترین کنترل‌ها در شهر تهران اعمال می‌شود.

راه اشتباه مسئولان برای آلودگی هوا

یکی از مهمترین آلاینده‌های هوای تهران خودروهای با کیفیت پایین و یا قدیمی و از رده خارج هستند. همانهایی که استاندار تهران از انها با عنوان لشکر خودروهای فرسوده نام می‌برد و معتقد است حدود 100هزار خودرو در تهران باید عاجلا از رده خارج و جایگزین شوند که غالبا در حمل و نقل عمومی نیز نقش اصلی را دارند.

شهردار تهران نیز با طرح این سوال که برای آلودگی هوا چه باید کرد، گفت: روشی را که در حال حاضر مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می کنند درست نیست، چرا که ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم، این روش غلطی است زیرا اگر نسبت به توقف منابع تولید آلایندگی اقدام نکنیم محکوم به شکست هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه تمام تصمیمات ما باید به سمت مهار منابع آلودگی باشد، گفت: حدود 73 الی 75 درصد آلاینده‌های خطرناک پایتخت از منابع متحرک است و آمارهای آن نیز موجود است.

وی با بیان اینکه حدود 7000 تاکسی پیکان در پایتخت تردد می‌کنند که دو برابر وزن‌شان آلایندگی ایجاد می‌کنند ، گفت: ما موضوع آلودگی هوا را می‌شناسیم و کمبود قانون برای حل این مشکل نداریم و مشکل ما اجرای قانون است.

قالیباف با بیان اینکه اگر از من سوال کنید مشکل عدم اجرای قانون چیست؟ می‌گویم تنها ضعف مدیریت است و بس، گفت: من داوطلب حل آلودگی هوا نیستم اما در خدمت هر فردی که از بدنه دولت بخواهد این مشکل را حل کند هستم.

شاید حق با شهردار تهران باشد. در ماههای اخیر شاهد بودیم دولت برای حمایت از صنعت داخلی و رفع رکود در بین خودرو سازان اقدام به ایجاد خط اعتباری وام خرید خودرو کرد. از کیفیت پایین و آلایندگیهای این خودروها که بگذریم اینکه حتی نیم نگاهی به خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن انها نشد جای تعجب دارد و شاید بتوان گفت از بی تدبیرانه ترین تصمیمات دولت یازدهم بوده و خواهد بود. شاید اگر دولت بجای تمرکز بر روی کمپین نخریدن خودرو به وضعیت خودروهای کشور فکر می‌کرد تصمیمات بهتری گرفته می‌شد.

قالیباف با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا را سیاسی و جناحی نکنیم، گفت: اگر مصوبه سال 89 دولت در حل مشکلات آلودگی هوا اجرایی شود بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود و اگر این مدیریت و اختیارات را به شهرداری واگذار کنند به شرط آنکه ظرفیت قانونی آن نیز تنفیذ شود، حاضر به حل آلودگی هوا هستیم.

وی با بیان اینکه مسوول حل آلودگی هوا دولت است،گفت: یا دولت به ما بگوید که چه کار کنیم یا اینکه کار را به دیگران تحویل دهد.

در شهرداری حتما سوءاستفاده وجود دارد

قالیباف درخصوص وضعیت حسابرسی شهرداری با بیان اینکه اگر در شهرداری تهران تا قبل از سال 85 کسی سندی دال بر حسابرسی از شهرداری دارد، روی میز بگذارد، گفت: اینکه فردی می‌تواند درخصوص حسابرسی اظهارنظر کند، نشان از شفافیت دارد.

وی با بیان اینکه زمانی که من به شهرداری تهران آمدم، تعداد شرکت‌های شهرداری 120 بود، گفت: پس از آن به شورا آمدم و اعلام کردم که برخی سازمان‌های شهرداری حیات خلوت است چراکه شرکتی در آن زمان فعالیت می‌کرد که 14 سال بود که در حال تسویه بود و دفتر آن شرکت نیز در تبریز قرار داشت. پس از آن تعداد شرکت‌ها را به 46 شرکت رساندم و همه شرکت‌ها نیز تحت حسابرسی قرار گرفتند. ما به شورا اجازه حسابرسی دادیم.

قالیباف با بیان اینکه حسابرس نظری دارد باید نظرش به شورا ارائه و پس از اختلاف نظرها بین جامعه حسابرسی نهایتا شورا موضوع را تایید یا رد کند، گفت: این انصاف نیست که قبل از نهایی شدن گزارش حسابرسی، اخبار جلسه‌ای که در راستای بررسی این گزارش است، منتشر شود.

وی با بیان اینکه موضوعات مالی، سیاسی نیست، گفت: در شهرداری حتما سوءاستفاده و... وجود دارد اما براساس اعلام مراجع ذی‌حساب، روند تخلف اینچنینی نسبت به گذشته و نسبت به سایر سازمان‌ها در حال کاهش است و قطعا اگر جایی تخلف و جرمی رخ داده، من با آن به شدت برخورد می‌کنم.

به گفته قالیباف، اگر در مجموعه شهرداری مشخص شود که فرد یا سازمانی در حال دزدی و تخلف است، این مساله جرم بوده و باید رسیدگی قضایی صورت گیرد.

شهردار تهران درخصوص اراضی عباس‌آباد نیز با بیان اینکه هرگونه تغییر در اراضی عباس‌آباد براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و مصوبه مجلس انجام می‌گیرد، گفت: میزان بارگذاری و تراکم براساس مصوبه بوده است و اگر برخی معتقدند که باید تغییری در این حوزه صورت گیرد باید مسیر خود را طی کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار