کد خبر: ۱۵۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰ 27 December 2015

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج گفت: عشایر از نیروهای مولد جامعه هستند که با ظرفیت‌سازی و تضمین خرید محصولات آن‌ها می‌توان برای بقای عشایر برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان کرج، محمدتقی ایرانی اظهار داشت: حقوق شهروندی شهری، روستایی و عشایری نمی‌شناسد و برطرف نمودن نیازهای مادی، معنوی، آموزشی و بهداشت و درمان شهروندان در هر کسوتی که زندگی می‌کنند ضروری است و همه باید از وفاق و امنیت برخوردار باشند.

وی افزود: صیانت از حقوق اجتماعی به عهده دولت است و جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی تا امروز بر این امر پایبند بوده و به قشر فقیر و مستضعف توجه خاصی دارد، به همین جهت خدمت به عشایر ارزش ویژه‌ای داشته و جزء خدمات خداپسندانه است.

ایرانی در ادامه به نقش عشایر در صنایع تبدیلی اشاره کرد و افزود: عشایر غیور و پرتلاش در عرصه تولید دامی، صنایع‌دستی و مبارزات آنان در طول تاریخ برای استقلال و امنیت مردم ایران نقش‌آفرین بوده است و نباید این موارد را نادیده گرفت و در طول هشت سال دوران دفاع مقدس سیمای شهدای عشایر همچون خورشید می‌درخشد.

وی افزود: هر چند استان البرز در مقایسه با سایر استان‌ها محدوده عشایری کمتری دارد، اما نقش عشایر این استان با داشتن سهم چشمگیری از تولیدات دامی، نقش مهمی در چرخه اقتصاد البرز دارند که ماندگاری و توسعه آن، نیازمند نگاه‌های ویژه و راهبردی است.

معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه شهرستان کرج در ادامه به آئین‌نامه ساماندهی عشایر اشاره کرد و گفت: با توجه به محورهای آئین‌نامه، باید ساماندهی عشایر کوچ‌کننده و اسکان عشایر داوطلب، برنامه‌ریزی و حمایت از آن‌ها بر اساس راهبردهای استانی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه در حال تدوین است امور عشایر روستایی تحت یک مدیریت قرار می‌گیرد از این رو امور عشایر کرج، منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی نیز می‌توانند مسیرها و ورود و خروج دام را کنترل کنند.

ایرانی افزود: ساماندهی و امنیت دام‌های عشایر برای افزایش اثربخشی فعالیت‌ها و ارتقای شاخص‌های توسعه در جامعه عشایری ضروری است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج در ادامه خواستار تلاش ویژه برای رفع مشکلات و تامین نیازهای عشایر شد.

وی افزود: مشکلات عشایر را شناسایی و برای رفع مشکلات آنها از جمله آموزشی، بهداشتی و سلامت دام تلاش ویژه‌ای داریم.

فرماندار کرج یکی از مشکلات اساسی عشایر را کمبود آب دانست و خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های اخیر باعث شده تا منابع تامین و ذخیره در مناطق عشایری تحلیل رفته و نابود شود که باید برای رفع مشکلات عشایر تلاش شود.

وی افزود: امور آب منطقه‌ای باید تلاش کند مشکلات آب شرب عشایر رفع شود.

معاون استاندار البرز با تاکید بر این‌که عشایر در تولید محصولات ارگانیک نقش ویژه دارند، گفت: ایجاد نمایشگاه دائمی عشایر فرصتی برای ارائه خدمات مناسب‌تر به خانواده‌ها است که باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده شود.

ایرانی در پایان به ضرورت همکاری میان دستگاه‌های اجرایی برای برطرف نمودن مشکلات عشایر تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه خدمات‌رسانی به عشایر فرابخشی بوده و مدیریت امور عشایر به تنهایی قادر به تامین خدمات و نیازمندی‌های جامعه عشایری نمی‌باشد، از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواهشمندیم اقدامات عملی و اساسی را انجام و مشکلات و نیازهای عشایر از جمله در بخش آموزش و درمان و مراقبت‌های بهداشتی را مرتفع نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار